با آزمایش موشک جدید قاره‌پیمای پیونگ‌یانگ رقم خورد

واشنگتن در تیررس موشک کره شمالی

آزمایش‌های پیاپی موشکی و هسته‌ای کره شمالی در چند ماه اخیر، موجب افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره شده بود. اما بیش از دو ماه بود که این کشور به آزمایش نظامی تازه‌ای دست نزده بود و طی دوره سفر 13 روزه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شرق و جنوب‌شرق آسیا نیز اقدام چالش‌برانگیزی انجام نداد، اما روز دوشنبه ژاپن خبر از ثبت سیگنال‌های رادیویی داد که گفت ممکن است ناشی از آماده‌سازی برای انجام آزمایش موشکی تازه باشد. در نهایت صبح روز سه‌شنبه 7 آذر پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرد که به گفته وزیر دفاع آمریکا به بالاترین سطح از دریا در مقایسه با تمام آزمایش‌های پیشین دست یافته‌است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، موشک آزمایش شده از نوع قاره‌پیما بوده و پس از طی مسیری 960 کیلومتری در جنوب دریای ژاپن به آب افتاده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۷۹

دولت کره شمالی در بیانیه‌ای گفته است، این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است و به سراسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد.

آن طور که مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند، این موشک توانسته به لحاظ مدت زمان پرواز (51 دقیقه) و رسیدن به ارتفاع جوی (حدود 4500 کیلومتر) از پیشرفت برنامه موشکی پیونگ یانگ حکایت داشته باشد. به گفته مقام‌های نظامی کره‌جنوبی، این موشک از منطقه پیونگ سانگ، در جنوب استان پیونگان شلیک شده است. آزمایش قبلی در دو ماه و نیم پیش، بردی در حدود 3700 کیلومتر و ارتفاعی نزدیک به 770 کیلومتر داشت.

کره‌شمالی طی چند ماه گذشته بارها آزمایش‌های موشکی انجام داده بود، اما از زمان بالا گرفتن تنش کلامی میان رهبر این کشور، کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، کره‌شمالی آزمایش جدیدی انجام نداده بود.

این کشور طی دو پرتاب آزمایشی که اواسط تابستان امسال انجام داد، موفق شد رکورد جدیدی برای موشک‌های بالستیک خود ثبت کند و مدعی شد اکنون قادر است خاک ایالات متحده را با موشک‌های خود هدف قرار دهد.

موشکی با مختصاتی خاص

خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از کارشناسانی می‌گوید، این موشک که احتمالا قاره‌پیماست، بالقوه توان پیمایش مسیری طولانی‌تر را از تمام موشک‌های آزمایش‌شده پیشین دارد و بر‌احتی می‌تواند به ساحل شرقی ایالات متحده برسد.

دیوید رایت، فیزیکدان و دانشمند آمریکایی در این باره به فاکس‌نیوز می‌گوید: اگر این موشک از زاویه معمول برای انجام حمله احتمالی به جایی پرتاب شود، قادر است در حدود 13 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد؛ به این معنی که می‌تواند براحتی به واشنگتن و در واقع هر نقطه‌ای از آمریکا برسد.

دیگر برآوردها حاکی‌ از آن است که برد بالقوه موشک تازه بیشتر از ده هزار کیلومتر است. ایالت هاوایی آمریکا در 7500 کیلومتری کره شمالی قرار دارد. آزمایش تازه چندی پس از آن انجام شده که ایالات متحده، در راستای افزایش فشارها بر پیونگ‌یانگ، کره شمالی را دوباره در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داد.

سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی، وابسته به سازمان ملل، می‌گوید پیونگ‌یانگ در مورد آزمایش موشکی تازه به این نهاد اطلاع‌رسانی نکرده بود. این تشکل بین‌المللی دو ماه پیش نیز در مورد آزمایش قبلی، بدون آن‌که اطلاع‌رسانی شود و خطرات احتمالی آن برای هوانوردی غیرنظامی، بشدت هشدار داده بود.

واکنش‌ها

بلافاصله پس از اقدام کره شمالی در پرتاب و آزمایش موشک به رسم معمول ابتدا همسایه‌ها و هم‌پیمانان آنها واکنش نشان می‌دهند.

کره‌جنوبی در واکنش به این آزمایش، همچون گذشته، چند موشک ضدبالستیک را در سواحل این کشور به آسمان پرتاب کرده است؛ نوعی مانور موشکی که سئول تلاش دارد با انجام آن بلافاصله پس از پرتاب‌های آزمایشی کره‌شمالی، به این کشور از آمادگی دفاعی خود خبر دهد.

ترامپ که وقتی این موشک هنوز در آسمان بود از پرتاب آن باخبر شد، بعدا گفت: ما به آن رسیدگی خواهیم کرد. وی افزود: مراقب شرایط هستیم و آن را مدیریت خواهیم کرد. این اقدام پیونگ‌یانگ باعث می‌شود تا رویکرد آمریکا درقبال مسأله کره شمالی تغییری نکند. رئیس‌جمهور آمریکا که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «فقط می‌توانم این را به شما بگویم، که ما این مساله را حل‌‌وفصل می‌کنیم. این وضعیتی‌ است که به آن رسیدگی خواهد شد». در عین حال او در حساب کاربری خود در توییتر نیز به ابراز موضع پرداخت و ضمن گریزی به مسائل داخلی و اختلافات خود با دموکرات‌ها در باره تامین بودجه ارتش گفت «پس از آزمایش موشکی کره شمالی، مهم است که بودجه دولت و ارتش را تامین کرد! دموکرات‌ها نباید بودجه ارتش را به‌خاطر عفو و مهاجران غیرقانونی، به گروگان بگیرند. من قول توقف مهاجران غیرقانونی را داده بودم و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردم. آنها نمی‌توانند تهدید به تعطیلی دولت بکنند تا به خواسته‌های خود برسند.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده در عین حال با همتای خود در کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت‌وگو کرده است. آن‌ طور که کاخ سفید می‌گوید در تماس تلفنی میان ترامپ و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دو طرف در مورد آزمایش موشکی گفت‌وگو کرده‌اند. دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی نیز می‌گوید مون جه‌این و رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده‌اند لازم است به‌دنبال افزایش تحریم‌ها و فشارهای بیشتر علیه پیونگ‌یانگ بود. دولت ژاپن نیز اعلام کرد، هرگز ادامه رفتار تحریک‌آمیز کره شمالی را نخواهد پذیرفت و شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به پرتاب بلندپروازترین موشک قاره پیمای بالستیک کره شمالی می‌گوید این اقدام تهدیدی علیه جهان است. ماتیس پس از آن‌که دونالد ترامپ و دیگر مقام‌های ارشد دولت را در جریان این تحول گذاشت، در محوطه کاخ سفید اظهار نظر کرد. او گفت: صادقانه بگویم ارتفاعی که این موشک به آن رسید از موشک‌های قبلی آنها بیشتر بود. کره شمالی در حال ساختن موشک‌های بالستیکی است که همه نقاط جهان را تهدید می‌کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، هم گفت که گزینه‌های دیپلماتیک همچنان مدنظر است و امکان دنبال کردن آنها وجود دارد. او تصریح کرد که پیونگ‌یانگ باید از تلاش برای ساختن سلاح‌های اتمی و وسایل پرتاب آنها دست بردارد. بعلاوه او همه کشورهای جهان را ترغیب کرد فشارهای شدید اقتصادی و دیپلماتیک علیه کره شمالی را ادامه دهند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از شلیک موشک جدید کره شمالی اعلام کرد، واشنگتن آماده مذاکره با کره شمالی است ولی این کشور تاکنون هیچ جدیتی از خود نشان نداده است. وی در کنفرانس خبری خود افزود: اقدام کره شمالی در شلیک موشک بالستیک نگران‌کننده و بیانگر جدی نبودن این کشور برای گفت‌وگو است.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز اقدام کره شمالی را محکوم کرده‌ است. پاریس می‌گوید اگر از امنیت ورزشکارانش مطمئن نباشد، ممکن است تیم المپیک خود را به بازی‌های زمستانی پیش‌رو در کره جنوبی اعزام نکند.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از اظهارات قبلی وزیر خارجه آن کشور تاکید کرده مسکو آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی را نمی‌پذیرد چراکه ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند. این مطلب یعنی این‌که دولت روسیه تا لحظه تنظیم این خبر واکنشی به آزمایش جدید موشک از سوی کره شمالی نداشته است.

اتحادیه اروپا این پرتاب را نقض غیرقابل قبول تعهدات بین‌المللی کره شمالی توصیف کرد و سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز آن را اقدامی بی‌خردانه خواند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در حساب توییتری خود نوشت: من قویا آزمایش جدید موشک بالستیک کره شمالی را محکوم می‌کنم. پیونگ یانگ باید برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است، کنار بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها