با نسیم ادبی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

توانایی بازیگر در تلویزیون بیشتر دیده می‌شود

بعد از پیروزی انقلاب، تئاتر تامین‌کننده موثری برای حضور بازیگران خوب در تلویزیون بوده است. مهدی هاشمی، گلاب آدینه، جهانگیر الماسی، مجید مظفری و خیلی‌ های دیگر جزو نسل اول بازیگران تئاتری در بعد از انقلاب بوده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۵۲

در دهه‌های بعدی هم این روند ادامه داشته و هر دوره خیلی از بازیگران شایسته تئاتری جذب تلویزیون شده‌اند. یکی از این بازیگران شایسته، نسیم ادبی است که در سال‌های اخیر حضور موفقی در سینما و تلویزیون داشته است. آخرین حضور او در تلویزیون در سریال «عقیق» است. سریالی که به یک برهه مهم تاریخ معاصر و چالش‌های مردم با حکومت وقت می‌پردازد و مردم و روحانیون در مقابل دین‌ستیزی و خودکامگی حکومت ایستادگی می‌کنند.

نسیم ادبی در سال‌های اخیر تبدیل به یک بازیگر پرکار و درجه یک در سینما، تئاتر و تلویزیون شده است. او سال قبل هم چند فیلم در اکران داشت که «چهارشنبه» و «خوب، بد، جلف» از آن جمله‌اند. ستاره حیات، آنتیگونه، عشق‌لرزه، روز رستاخیز، کلبه عمو توم، سرگرد باربارا، خون زخمه، جنوب، از شمال غربی و کسوف، خیال‌های جاده جاجرود و معمای شاه ازجمله کارهای موفق کارنامه بازیگری نسیم ادبی محسوب می‌شوند. او برای بازی در نمایش ناسور جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را به دست آورد.

این سال‌ها حضور پررنگی در تلویزیون دارید...

بله، تلویزیون فرصت و مجال بیشتری برای دیده‌شدن توانایی بازی یک بازیگر را در اختیارش قرار می‌دهد و من با مخاطب میلیونی و قضاوتشان درباره نوع بازی‌ام مواجه هستم. در حالی که در تئاتر با مخاطب کمتری روبه‌رو هستم.

سال قبل در سریال معمای شاه نقش یک زن قربانی را به شایستگی بازی کردید...

معمای شاه سریال پر‌بازیگری بود و من در این سریال نقش زنی را که قربانی دربار پهلوی بود، بازی کردم که به نظرم تجربه خوبی برایم بود.

قبلا در نمایش ناسور زنان سنتی از جنس زنان سریال عقیق را بازی کرده بودید؟

در تلویزیون اولین باری بود که از این جنس زنان را بازی کردم. قصه سریال عقیق در زمان سلطنت رضاشاه است و باید با آن دوران همخوانی داشته باشد. لحن حرف زدن، فرم راه رفتن و نوع پوشش نقش‌های تاریخی بایکدیگر بسیار متفاوت است و باید تماشاچی را به طرز قابل باوری وارد آن فضای زمانی کرد.

ایفای نقش زنان مدرن برایتان بیشتر جذابیت دارد یا نقش زنان سنتی؟

برای من چالش ایجاد شده در حین بازی مهم است و جذابیت دارد. شغلم بازیگری است و پیشنهادات خوب کاری را قبول می‌کنم.

اگر مروری بر کارهای شما داشته باشیم در قالب نقش زنان سنتی یکصد سال اخیر بازی‌های زیادی در تلویزیون، سینما و تئاتر انجام داده‌اید؟

تلاش کردم نقش این نوع زنان را متفاوت و جذاب بازی کنم. هرکدام از این نقش‌ها مختصات جدایی دارند. این نوع زنان در طول تاریخ در تلاشند تا بتوانند به جایگاهشان برسند.

پروین در سریال عقیق با وجود این که زن برقع‌پوشی است، اما تلاش می‌کند برای رسیدن به خواسته‌اش موفق عمل کند؟

زن قدرتمند و توانایی به نظر می‌رسد، در واقع حمایتگر و مدیری است که از نوجوانی از خانواده‌اش حمایت کرده است.

برای برادرش به نوعی مادری هم کرده است؟

بله، خصلت‌های مادر‌گونه‌ای دارد و برای خانواده‌اش همه کاری انجام می‌دهد.

سوای تاثیرات درون خانوادگی پروین،
به عنوان یک زن مقتدر مورد احترام شخصیتی مثل احد است...

رابطه این دو نفر دیرین است، پروین علاقه قلبی به احد دارد و در پروسه‌ای شاهد رفتارهایشان هستیم.

با حضور پروین، احد و زن دیگر یک مثلث عاطفی هم در قصه شکل می‌گیرد...

سعید نعمت‌اله، هنرمندانه فیلمنامه عقیق را نوشته و به طرز دقیقی شخصیت‌پردازی هر کاراکتری را انجام داده است و به نظرم دیالوگ‌های معنایی و زیبایی می‌نویسد.

بیش از یک دهه است که حضور تاثیر‌گذاری در بازیگری دارید. آیا نقش ایده‌آل‌تان را
تا به حال در سینما و تلویزیون بازی کرده‌اید؟

نقش‌های دلخواهم را در تئاتر بازی کرده‌ام و در سینما هنوز به این خواسته‌ام نرسیده‌ام و البته مطمئن هستم بتدریج در سینما هم چنین نقش‌هایی را بازی می‌کنم. در تلویزیون هم نقش‌های خوب و مناسبی بازی کردم، اما دوست دارم بتوانم طیف‌های مختلف دیگری از نقش‌ها را هم در قاب کوچک بازی کنم.

شما بازیگر پرکاری هستید. چطور به همه کارهایتان می‌رسید؟

برای انجام هر کاری در زندگی برنامه‌ریزی دارم. البته زندگی کاری و زندگی شخصی‌ام تقریبا
با هم ترکیب شده و از کار کردن هم احساس لذت دارم. من کارمند نیستم که یک هفته کار کنم و آخر هفته بروم تفریح شمال یا کارهای مشابه انجام بدهم. موقعی که سرتمرین تئاتر و ضبط تلویزیون هستم انگار دارم از زندگی‌ام لذت می‌برم. من درگیر بازیگری شده‌ام، اگر از کار بازی دور شوم دچار افسردگی می‌شوم.

در سال‌های اخیر جوایز زیادی به دست آورده‌اید. بردن جایزه برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بردن جایزه انگیزه را در بازیگر جهت بهتر شدن کیفیت کارش بیشتر می‌کند و اغلب جوایزم در تئاتر بوده، دوست دارم این اتفاق در سینما و تلویزیون هم برایم رخ بدهد و از طرفی دریافت جایزه یک جور دیده‌شدن زحماتم در عرصه بازیگری است.

نقش‌های مشابه بازی نمی‌کنم

از شروع کار بازیگری‌ام همیشه به این اصل پایبند بودم که نقش‌های مشابه بازی نکنم و اگر هم موردی پیش آمد در آنها تغییراتی اعمال کنم. اعتقاد دارم یک بازیگر موقعی توانایی‌هایش را بروز می‌دهد که بتواند نقش‌های متنوع و دور از هم را در ژانرهای مختلف بازی کند. اگر بازیگر بخواهد همیشه در یک قالب و فرم ثابت بازی کند آن وقت فرق او با یک آدم عادی یا نابازیگر چه می‌تواند باشد. شخصیت‌هایی که در آثاری مثل ستاره حیات، ناسور یا کسوف بازی کردم متعلق به زمان‌های متفاوت هستند. زن دکتر سریال «نسیم حیات» یک خانم دکتر امروزی است که در زندگی‌اش چالش دارد و در نمایش ناسور در قالب یک زن مطرب با لحن حرف زدن خاصش بازی کردم که در آخر عمر با حس پشیمانی شدیدی درباره کاری که با پسر جوان انجام داده زندگی می‌کند. ثریای نمایش کسوف زنی شهرستانی متعلق به طبقه محروم جامعه است و چون زندگی نابسامانی دارد با یک مرد افغانی ازدواج می‌کند. در خوب، بد، جلف هم نقش یک زن رئیس باند تبهکاری را بازی کردم. در معمای شاه هم نقش یک زن دهه پنجاهی را ایفا کردم. یک‌سری نقش‌هایم مثل خوب، بد، جلف بین تیپ ـ کاراکتر در نوسان است.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها