افزایش قیمت نان فعلا متوقف شد

در حالی‌که قرار بود از دیروز قیمت انواع نان در تهران و از دوشنبه (ششم آذر) در استان‌ها با افزایش 15 درصدی فروخته شود، این تصمیم تا جلسه آینده کارگروه تنظیم بازار، متوقف شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۳۱

پیش از این ستاد تنظیم بازار تصویب کرده بود که از اول آذرماه سال جاری قیمت انواع نان با افزایش 15 درصدی مواجه شود.

البته این اتفاق در شرایطی رخ داده که نانوایی‌های متعددی در شهر تهران از روز چهارشنبه (اول آذر) نسبت به افزایش قیمت نان اقدام کردند که در چنین شرایطی انتظار می‌رود نظارت‌های کافی و گسترده روی نانوایی‌ها صورت گیرد تا در روزهای آینده جلوی هرگونه تخلف در فروش نان گرفته شود و قیمت‌ها به حالت قبلی آن بازگردد.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف متوقف شدن افزایش قیمت نان را تائید کرد و گفت: با توجه به این‌که خریدار و فروشنده این محصول هر دو حقوقی دارند، تصمیم گرفته شده درباره افزایش قیمت نان در جلسه هفته آینده بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

وی درباره این‌که طی روزهای اخیر برخی نانوایی‌ها افزایش قیمت را اعمال کردند، اظهار کرد: تا آنجا که ما اطلاع داریم هیچ یک از نانوایی‌های دولتی چنین کاری نکرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف ایران، کاهش وزن چانه‌های نان در مصوبه جدید و بروز اختلاف‌نظر در این خصوص را یکی از دلایل توقف مصوبه گرانی نان تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

رئیس اتاق اصناف ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده است که افزایش قیمت نان ابلاغ نشود تا در جلسه ستاد تنظیم بازار دوباره به بحث گذاشته شود.

وی تصریح کرد: توقف افزایش قیمت نان فقط مربوط به تهران نیست و در کل کشور این افزایش قیمت متوقف‌شده است.

وی در پاسخ به این که آیا موضوع کاهش وزن چانه‌های نان در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که عامل توقف افزایش قیمت نان شد، همین کاهش وزن نان بود و باید مشخص شود که آیا وزن چانه‌ای که در سال 93 تصویب‌شده است باید در فرآیند تولید نان اجرا شود یا وزن چانه‌های جدید که بتازگی اعلام شده است باید ملاک عمل قرار گیرد.

فاضلی اظهار کرد: فعلا از افزایش قیمت نان جلوگیری به عمل آمده و نانوایان باید نان را به قیمت قبلی به فروش برسانند.

وی با اشاره به این‌که نان دارای دو قیمت دولتی و آزاد در کشور است، افزود: قیمت‌های مختلفی برای یک نوع نان وجود دارد که این موضوع خوشایند ما نیست و ما باید واقعیت‌های جامعه و صلاح بخش‌های مختلف از جمله تولیدکننده و مصرف‌کننده را برای اظهار نظر در مورد قیمت نان
در نظر بگیریم.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: بررسی مجدد قیمت نان متعاقبا اعلام می‌شود، ضمن این‌که به اتحادیه نانوایان اعلام شده از هر گونه افزایش قیمتی جلوگیری شود.

احتمال پرداخت یارانه به نانوایان

حسین درودیان، رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل توقف افزایش قیمت نان گفت: توقف افزایش قیمت نان در سراسر کشور به دستور رئیس‌جمهور برای بررسی مجدد قیمت نان و کاهش وزن چانه نان سنتی اتفاق افتاد.

رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران افزود: در نرخ‌نامه جدید اتحادیه نانوایان تهران، وزن چانه نان کاهش یافته بود که با دستوری که رئیس‌جمهور به وزیر صنعت داده مقرر شده هم قیمت و هم وزن چانه نان مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: به دنبال این اتفاق به اتحادیه‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا افزایش قیمت نان در نانوایی‌ها اعمال نشود.

درودیان اظهار کرد: قرار است بررسی مجدد قیمت نان و وزن چانه نان را شورای آرد و نان انجام دهد و حتی پیشنهادهایی شده مبنی بر این‌که در صورت عدم افزایش قیمت نان، یارانه آرد به نانوایی‌های سراسر کشور داده شود.

رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران بیان کرد: بنابراین ممکن است در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار، موضوع پرداخت یارانه آرد به نانوایی‌‌ها مورد تائید قرار گیرد و به این ترتیب از افزایش قیمت نان جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها