تزریق بوتاکس یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای از بین بردن چین و چروک صورت در دنیا انجام می‌شود و مانند دیگر روش‌های زیبا‌سازی‌ در ایران هم با استقبال زیادی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۰۰

البته این روزها تزریق بوتاکس برای کاهش چین و چروک اطراف چشم یک خانم 44ساله حسابی خبرساز شده چون به چشم فرد آسیب جدی وارد شده است. به این بهانه به شایع‌‌ترین باورهای درست و غلط درباره بوتاکس می‌پردازیم. باید بدانید وجود دو چالش عمده باعث شده متخصصان درباره تزریق بوتاکس هشدارهایی جدی مطرح کنند؛ یکی مراجعه افراد به پزشکان غیرمتخصص و دیگری وجود انواع تقلبی و بدون مجوز بوتاکس در بازار دارویی کشور؛ بنابراین مراجعه به متخصص قبل از تزریق باید در اولویت قرار گیرد تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری کنیم.

البته این روزها علاوه بر این که بوتاکس باعث برطرف شدن چین و چروک‌های صورت و گردن می‌شود، برای مواردی مثل بهبود سردردهای میگرنی، درمان اسپاسم و سفتی عضلات آرنج و مچ و انگشت‌ها، درمان کجی گردن و دردهای گردن ناشی از سفتی بعضی عضلات گردن، درمان استرابیسم یا انحراف چشم یا برای درمان اسپاسم پلک‌ها و البته درمان تعریق بیش از حد زیر بغل، کف دست‌ها و پاها استفاده می‌شود. پس برخلاف باور عموم، بوتاکس صرفا برای رسیدن به زیبایی نیست.

در عین حال از آنجا که چین و چروک‌های پوستی، ناشی از انقباض عضله زیرین پوست است، با شل شدن عضله، چین و چروک‌ها نیز برطرف می‌شوند. البته بوتاکس به طور انتخابی اعصاب حرکتی را به طور موقت فلج می‌کند و روی عصب‌های حسی تاثیری ندارد، بنابراین بعد از تزریق بوتاکس به شرط تزریق توسط متخصص پوست حس ناحیه تزریق شده تغییری نخواهد کرد.

با این حساب تزریق بوتاکس خطرناک نیست، اما تزریق توسط افراد متفرقه بشدت خطرناک است و عوارض غیرقابل جبرانی را رقم می‌زند. بسیاری از افراد براین باورند بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس باید نتیجه آن را ببینند، در صورتی که اثر بوتاکس روز دوم ظاهر می‌شود و این اثر تا پایان هفته چهارم همچنان افزایش می‌یابد و آنچه در پایان ماه اول دیده می‌شود حداکثر میزان اثر بوتاکس است.

همچنین بر خلاف شایعات بعد از گذشت چهار تا شش ماه اثر دارو به طور کامل از بین می‌رود که البته این زمان در افراد مختلف ممکن است مقداری متفاوت باشد. حتی بعد از تزریق نباید توقع غیرواقعی داشته باشید، چرا که تاثیر بوتاکس به تعداد و عمق چین و چروک‌ها بستگی دارد و گرفتن مشاوره قبل از تزریق بهترین توصیه است چون امکان دارد برای چروک‌های عمیق در کنار بوتاکس نیاز به تزریق ژل داشته باشید. بعد از برطرف شدن اثر دارو در صورت تمایل و تا وقتی واکنش آلرژیک شدید یا عوارض قابل توجهی نداشته باشید می‌توانید هر چهار ماه یکبار بوتاکس را تزریق کنید. البته اگر مجدد تزریق نکنید وضعیت چین و چروک‌ها مثل قبل از تزریق خواهد شد.

از طرفی نباید فراموش کرد برای کاهش شانس عوارض احتمالی، انتخاب پزشکی که در زمینه تزریق بوتاکس تجربه کافی داشته باشد بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که دو‌بینی، تاری دید و افتادگی پلک از عوارض نادر احتمالی تزریق بوتاکس به شمار می‌آید. به عبارتی اگر بوتاکس در جای صحیح خود تزریق نشود، پلک بالا با عارضه افتادگی مواجه می‌شود.

حالا این پرسش مطرح می‌شود همه افراد می‌توانند بوتاکس تزریق کنند؟ این‌که می‌گویند اگر به بوتاکس یا تخم مرغ حساسیت دارید نباید بوتاکس تزریق کنید، واقعیت دارد؟ باید گفت بله .علاوه بر این افراد اگر در محل تزریق، عفونت پوستی وجود دارد باید تا بهبود عفونت، تزریق را به تاخیر اندازند.

همچنین در مبتلایان به بیماری‌های عضلانی ـ اسکلتی نباید بوتاکس تزریق شود یا اگر باردار هستید یا تصمیم دارید در آینده نزدیک باردار شوید توصیه می‌شود بوتاکس تزریق نکنید، اما این که بوتاکس برای جنین ضرر دارد یا خیر هنوز به اثبات نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها