نفس‌های تالابی که همه ساله پذیرای مهمانانی از هزاران کیلومتر دورتر است به شماره افتاده، گاوخونی به همتی بلند برای احیاء نیاز دارد و احیای آن نیز در گرو زنده‌کردن رودخانه زاینده‌رود است.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۹۲

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زاینده‌رود؛ همان‌گونه که از اسمش پیداست منبع حیات برای سرزمینی است که به‌واسطه حضور این رود شکل گرفته، این رود از سرچشمه تا مقصد خود داستانی‌های زیادی دارد که تالاب گاوخونی نقطه ختم این داستان‌هاست. این تالاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط در مسیر این زندگی جایگاهی است که بسیار مورد اهمیت است و امروز تماشای جان دادن آن برای هیچ‌کس قابل توجه نیست.

امروز زاینده‌رود بیشتر از هر چیز به زندگی سیاسی خود وابسته شده، چشم امید چند میلیون انسانی که زندگی آن‌ها از لحاظ فرهنگی و اقتصادی به این سرچشمه حیات وابسته است به‌دست مسئولان قلم‌به‌دستی است که آخرین نقطه از این مسیر زندگی را قلم می‌زنند و با حضور استاندار جدید اصفهان گمانه‌زنی‌ها و گفت‌وگوها برای آینده زاینده‌رود از
سر گرفته شده است.

حال تالاب گاوخونی خوب نیست

با آنکه امروز مساله زاینده‌رود به‌عنوان یک موضوع ملی مطرح است، این سوال پیش می‌آید که وضعیت امروز تالاب بین المللی گاوخونی چگونه است.

هماهنگ کننده دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان اصفهان در مورد حال امروز گاوخونی به خبرنگار تسنیم گفت: وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی اصلأ خوب نیست، حدود 150 روز است که آب در زاینده‌رود نبود، منبع اصلی تالاب گاوخونی زاینده‌رود است و کشاورزی قطع شده، جریان بسیار کمی به تالاب گاوخونی می‌رسد که بر اثر زهکشی طبیعی زمین و مقداری نیز پساب تصفیه‌خانه‌های جنوب و یا شهر و روستاهای مسیر است.

فرهاد امینی به ورودی بسیار کم تالاب اشاره کرد و اظهار داشت: تالاب خشک است و تنها نیزارهای تالاب کمی آب دارد، بقیه تالاب در حد رطوبتی که خاک در خود نگاه داشته سبب شده که فعلاً این تالاب به‌عنوان کانون ریزگرد فعال نشود، امیدواریم با آغاز بارندگی‌ها شروع این رطوبت افزایش پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها