احتمالا می‌دانید یکی از دلایل مهم استفاده از کاندوم، کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های آمیزشی است. پس نوع و جنس کاندوم باید مناسب و استاندارد باشد. به طور کلی کاندوم‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: مردانه و زنانه. همچنین از نظر جنس، به دو دسته بزرگ طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. کاندوم‌های طبیعی را از جنس‌های مختلف می‌سازند که شایع‌ترین آنها لاتکس طبیعی و پلاستیک است. امروزه بیشتر کاندوم‌ها از لاتکس طبیعی درست شده‌اندکه مؤثرترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی است. کاندوم‌های لاتکسی تا 800 درصد اندازه خود قابل کشش هستند. با این که کاندوم‌های لاتکسی پرمصرف‌ترین هستند، ولی عیب‌هایی هم دارند که عبارتند از:
کد خبر: ۱۰۹۴۵۷۵

اگر این کاندوم‌ها با مرطوب‌کننده‌های روغنی مثل لوسیون دست و صورت و وازلین استفاده شوند، آسیب می‌بینند. تماس با مواد روغنی سبب پاره شدن این کاندوم‌ها می‌شود.

تعدادی از افراد به لاتکس حساسیت دارند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

معروف‌ترین کاندوم‌های مصنوعی نیز آنهایی هستند که از پلی‌یورتان ساخته شده‌اند که ضخامت بسیار کمی دارند و فوق‌العاده نازکند و به دلایل زیر، بهتر از نوع لاتکس هستند:

حرارت را خیلی بهتر از کاندوم‌های از جنس لاتکس منتقل می‌کنند.

در مقابل حرارت و اشعه ماورای بنفش حساسیت کمتری دارند بنابراین نگهداری آنها ساده‌تر است.

با مواد مرطوب‌کننده حاوی روغن قابل استفاده هستند.

بسیار کمتر از لاتکس حساسیت زا هستند.

بدون بو هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز مصرف کاندوم‌های پلی یورتان را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی تائید کرده است. البته این کاندوم‌ها معایبی نیز دارند:

به خوبی کش نمی‌آیند، بنابراین بیشتر مستعد پاره شدن هستند.

زود شکل خود را از دست می‌دهند.

گران‌تر هستند.

یادتان باشد هنگام خرید کاندوم خصوصیات زیر را در نظر بگیرید:

کاندوم‌ها اندازه استاندارد دارند که تقریبا برای همه مردان قابل استفاده هستند. البته در دو نوع بزرگ‌تر و کوچک‌تر از سایز استاندارد نیز عرضه می‌شوند.

در انتهای بعضی کاندوم‌ها یک قسمت نوک مانند است که به عنوان مخزن برای تجمع مایع منی در نظر گرفته شده است.

کاندوم‌هایی با جنسی بسیار قوی وجود دارند که در مقابل پاره شدن مقاوم‌تر از کاندوم‌های استاندارد هستند. در بعضی از روابط زناشویی و در مردانی که مشکل پاره شدن کاندوم دارند، استفاده از این نوع کاندوم‌ها توصیه می‌شود، چون دارای ضخامت زیادی هستند. همچنین کاندوم‌های با ضخامت بسیار نازک نیز وجود دارند که اگر مورد تأئید مجامع علمی قرار نگرفته باشد توصیه نمی‌شود چون به آسانی پاره می‌شوند.

بسیاری از کاندوم‌ها آغشته به مواد نرم کننده و لغزنده هستند. در این میان می‌توان ترکیب این ماده لغزنده را طوری انتخاب کرد که خاصیت از بین بردن اسپرم یا خاصیت ضدمیکروبی داشته باشد تا بتواند تا حدودی از ابتلا به بیمارهای عفونی جلوگیری کند. برخی کاندوم‌ها آغشته به مواد معطر هستند، اما نمی‌توانند حاوی مواد روان‌کننده باشند. کاندوم‌ها با رنگ‌های مختلف ارائه می‌شوند، اما یادتان باشد رنگ کاندوم در کیفیت و اثر آن نقشی ندارد.

دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها