یکی از مشاوران احتمالی آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا ادعا می‌کند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بسیار اندک است!

ادعاهای غیرعلمی درباره آلودگی هوا

رویکرد ترامپ درخصوص تغییرات آب‌ و هوایی و آلودگی هوا، همواره مورد انتقاد محافل علمی و حامیان محیط‌زیست بوده است، اما این روزها شخص دیگری نیز در آمریکا ادعاهای عجیب ‌و غریبی را در مورد آلودگی هوا مطرح کرده که چندان با عقل جور درنمی‌آید. این شخص کسی نیست جز رابرت فَلِن، پژوهشگر حوزه آلودگی هوا که پیش‌بینی شده به‌ سمَت مشاور علمی آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) منصوب شود. فَلِن سال‌ها پیرامون تأثیرات آلودگی هوا روی سلامت انسان مطالعات آکادمیک انجام داده است، اما به نظر نمی‌رسد ادعاهای اخیر وی با اقدامات مورد انتظار از آژانس حفاظت از محیط‌زیست هم‌راستا باشند.
کد خبر: ۱۰۹۱۲۴۱

فلن در پژوهشی مربوط به سال 1393/ 2004 می‌نویسد: «خطرات نسبی مرتبط با ریزذرات خیلی اندک است و از عوامل بسیاری اثر می‌پذیرد. در هیچ ‌کدام از مطالعات سم‌شناسی و آزمایش‌های بالینی روی انسان‌ها ذرات تشکیل‌دهنده یا هرگونه اثری از ریزذرات بیماری‌زا شناسایی نشده است.» نیازی به گفتن نیست که مطالعات بی‌شماری ضمن اشاره به خطرات آلودگی هوا گواهی می‌دهند خطرات این معضل فراگیر به ‌طور قطع از «خیلی اندک» بیشتر است. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان داده‌اند سالانه 9 میلیون نفر به‌علت عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، اما اثرات زیانبار آلودگی هوا فقط به بیماری‌های جسمی محدود نمی‌شود، بلکه در پاره‌ای دیگر از مطالعات نشان داده شده است آلودگی هوا می‌تواند به سلامت روان نیز آسیب بزند.

فلن در ادعای باورنکردنی دیگری در سال 1393/ 2012 گفته «هوای عصر حاضر برای سلامت مطلوب، کمی زیادی تمیز است!» طبق گزارش‌ها، وی حتی ادعا کرده کودکان باید در ذرات محرک تنفس کنند تا سیستم ایمنی بدنشان تقویت شود. به‌عبارتی، فلن بر این باور است که کودکان به‌علت تمیزی بیش ‌از حد هوا باید کمی آلودگی نیز تنفس کنند!

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرارگیری کودکان در معرض برخی محرک‌های خاص در سال‌های ابتدایی زندگی موجب کاهش خطر ابتلا به تعدادی از انواع آلرژی‌ها می‌شود، اما شواهد کافی مبنی بر این که چنین قضیه‌ای در مورد آلودگی هوا نیز صدق می‌کند وجود ندارد. حتی مطالعات نشان داده است تنفس هوای آلوده در کودکان منجر به افزایش خطر ابتلا به آسم می‌شود. مطالعات دیگری که روی کودکان ساکن لندن انجام شده نیز نشان داده است حجم ریه کودکان لندنی در مقایسه با کودکانی که در حاشیه‌ شهر زندگی می‌کنند کمتر است؛ به این معنی که هوای شهرهای بزرگ برخلاف ادعای فلن چندان هم تمیز نیست!

منبع: IFLScience

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها