هتاکی‌آمریکا به فرماندهان الحشد الشعبی عراق

در ادامه دخالت‌های بیجای آمریکا در امور داخلی عراق، سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز جمعه ابومهدی المهندس نایب رئیس تشکیلات الحشدالشعبی را تروریست خواند و وزارت خارجه آمریکا نیز نام او را در فهرست تروریست‌ها قرار داد. چند روز پیش نیز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفر به عربستان سعودی، از تشکیلات مردمی الحشد الشعبی به‌عنوان گروه شبه نظامی خارجی در عراق یاد کرد و خواستار خروج آن از عراق شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۰۸

این اظهارات و مواضع دخالت‌جویانه، اعتراض گسترده‌ای را در سطح جریان‌های سیاسی و افکار عمومی عراق به دنبال داشته است تا جایی که وزارت خارجه عراق بلافاصله در بیانیه ای، این سخنان را محکوم و اعلام کرد الحشد الشعبی نهادی قانونی است. تشکیلات الحشد الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق در طول دو سال و نیم گذشته مهم‌ترین نهاد نظامی ضد تروریستی در عراق بود و بیشترین ضربه‌ها را به تروریست‌های تکفیری وارد کرد. این تشکیلات اولین گروه مردم نهادی بود که در سال 2014 پس از فتوای مرجعیت عالی عراق تشکیل شد تا جلوی پیشروی داعش را به سمت بغداد و شهرهای جنوب عراق بگیرد.

به گزارش ایسنا، احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این‌باره گفت: الحشدالشعبی بخش جدایی‌ناپذیر نیروهای عراقی هستند که تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح هستند و با شجاعت کامل در کنار دیگر نیروها جنگیده‌اند. وی افزود: ابومهدی المهندس، معاون رئیس این تشکیلات است. محجوب از وزارت خارجه آمریکا خواست در اظهارات متناقض خود بازنگری کند. روز جمعه هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ابومهدی المهندس را «تروریست» خواند. پیش‌تر آمریکایی‌ها ابومهدی المهندس را به‌دست داشتن در انفجار سفارت‌های آمریکا و فرانسه در کویت در 12 دسامبر 1983 متهم کرده بودند.

از سوی دیگر احمد الاسدی، سخنگوی الحشد الشعبی با محکوم کردن این‌گونه اظهارات مداخله‌جویانه اعلام کرد: «واشنگتن مسئول هرگونه تعرض به ابومهدی المهندس است.» فالح الفیاض، فرمانده نیروهای الحشد الشعبی نیز اتهامات آمریکا علیه ابومهدی المهندس را بشدت رد کرده و سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بی ارزش دانست. الفیاض تاکید کرد: المهندس از مدافعان عراق و از جمله افرادی است که با تروریست‌های داعش در حال جنگ است.

مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای هدف از اتهامات تازه آمریکا علیه تشکیلات بسیج مردمی و فرماندهان این تشکیلات را تغییر موازنه قدرت به نفع تندروهای تکفیری و جدایی‌طلبان در عراق دانست. شیخ همام حمودی نایب رئیس پارلمان عراق دیروز در بیانیه‌ای گفت اتهامات اهانت‌آمیز و بی‌اساس تعدادی از مسئولان آمریکایی علیه نیروی بسیج مردمی عراق و فرماندهان آن، دخالت در مسائل داخلی عراق به منظور تغییر موازنه قدرت به نفع تندروهای تکفیری و جدایی‌طلبان در عراق است.

ادامه اختلافات در کردستان عراق

دیروز قرار بود پارلمان اقلیم کردستان عراق تشکیل جلسه داده و درباره سرنوشت مسعود بارزانی تصمیم‌گیری شود. با این حال تا اطلاع ثانوی جلسه پارلمان به تعویق افتاد. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، هیات پارلمان اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم گرفته است برگزاری جلسه عادی چهارم خود را که قرار بود روز شنبه تشکیل شود تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیندازد.

منابع سیاسی گفتند، دلایل تعویق جلسه مربوط به بررسی‌های بین رهبری حزب دموکرات کردستان عراق و نمایندگان ائتلاف ضد داعش در زمینه نحوه قانونی تصمیم استعفای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بود. علی عونی، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی روز پنجشنبه گفته بود، قرار است پارلمان کردستان عراق درباره انتقال اختیارات بارزانی تشکیل جلسه دهد. به نظر می‌رسد این تعویق برای بررسی‌های بیشتر بین احزاب کرد با طرف‌های داخلی و خارجی درباره این موضوع است. در مقابل، هیمن هورامی، مشاور سیاسی دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در توییتر نوشت: بارزانی در منصبش باقی می‌ماند.

بارزانی از سال 2005 تاکنون در قدرت است، اما شکست سیاست‌های اشتباه او در برگزاری همه پرسی غیر قانونی ماه گذشته ضربه سنگینی را بر حیثیت سیاسی او وارد کرد . گفته می‌شود بارزانی آماده کاهش دوره ریاستش برای هشت ماه است. وی همچنین در اظهاراتی دیگر خواستار انتقال این قدرت به یکی از اعضای خانواده‌اش شده بود . با این حال برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند بارزانی به مرور به حاشیه رانده شده و از قدرت در کردستان عراق کنار برود .

در همین ارتباط گزارش می‌شود مجلس اقلیم کردستان عراق امیدوار است تصمیم اخیر حیدرالعبادی مبنی بر توقف 24 ساعته عملیات نظامی در شمال کشور، آغازی برای گفت‌وگو میان بغداد و اربیل باشد. یک منبع نظامی عراقی نیز اعلام کرد: تیم مذاکره‌کننده اربیل در مذاکره با نیروهای مسلح عراقی موافقت کرده است پیشمرگه‌ها بدون درگیری به پشت خط مرزی آبی عقب‌نشینی کنند. دولت حیدر العبادی تلاش می‌کند تکلیف مناطق مورد منازعه با کردستان عراق را دراین فاصله به سرانجامی برساند .

پیشروی‌های ارتش در استان الانبار

همزمان با این تحولات درگیری‌های ارتش عراق با تروریست‌های تکفیری در غرب استان الانبار وارد مرحله تازه‌ای شده است. خبرهای رسیده از عراق می‌گوید ده‌ها عنصر تکفیری داعش در حملات جنگنده‌های ارتش عراق به مواضع تکفیری‌ها در محور غربی استان الانبار به هلاکت رسیده‌اند.

به گزارش شبکه سومریه نیوز، جنگنده‌های ارتش عراق مواضع تروریست‌های تکفیری را در غرب استان الانبار بمباران کردند. در این حملات ده‌ها عنصر تکفیری داعش به هلاکت رسیدند و شماری دیگر زخمی شدند. سخنگوی الحشد الشعبی همچنین از ایجاد یک سازو کار نظارت دائمی به منظور جلوگیری از بازگشت تروریست‌های داعش برای حمله به سوریه و عراق گفت: آزادسازی مرزها از لوث تروریست‌ها منجر به کنترل شدید امنیتی و پس از آن منجر به ایجاد برنامه‌ای ویژه برای مبارزه با تروریسم خواهد شد.

ابومهدی المهندس کیست ؟

جمال جعفر ابراهیم، ملقب به ابومهدی المهندس متولد سال 1954 بصره از پدری عراقی و مادری ایرانی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی مخابرات در سال 1977 به اتمام رساند و همان سال به حزب الدعوه پیوست. زمانی که فعالیت حزب‌الدعوه از سوی صدام ممنوع شد به اهواز در ایران رفت و در یک کمپ آموزش دید. او ایران را به سوی کویت ترک کرد و چند سال در منطقه جابریه کویت گذراند و در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می‌کرد. او سال 2003 با سرنگونی صدام حسین به عراق بازگشت و به عنوان مشاور امنیتی به ابراهیم الجعفری، اولین نخست وزیر عراق پس از حمله آمریکا خدمت کرد. سال 2005 در انتخابات پارلمانی به عنوان نماینده استان بابل انتخاب شد. در سال 2007 آمریکایی‌ها پیشینه او را یافتند و زمانی که این موضوع را با نخست‌وزیر عراق، نوری مالکی، در میان گذاشتند، مهندس به ایران رفت. پس از خروج نظامیان آمریکایی به عراق بازگشت و پس از تشکیل بسیج مردمی عراق، معاون رئیس این نیروها شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها