مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به گسترش پدیده فرونشست زمین در این استان، گفت: در صورت ادامه این روند در آینده نزدیک، دومین بحران زیست محیطی سال‌های اخیر کشور در سمنان اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۰۸۶۶۰۸

علینقی حیدریان در گفت و گو با ایرنا افزود: فرونشست زمین دومین معضل زیست محیطی بعد از کمبود آب در سمنان است که باید با اجرای طرح‌های آبخوانداری در کمترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کرد.

به گفته وی اجرای 33 طرح آبخوانداری برای جلوگیری از فرونشست زمین در این استان به بیش از 220 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اظهارداشت : امسال اجرای 17 طرح آبخوانداری در مناطق بیابانی استان سمنان در دستور کار قرار دارد که با تخصیص اعتبار لازم با پیمانکاران اجرای این طرح تفاهم نامه‌های همکاری منعقد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد : بحران کمبود آب در بسیاری از مناطق بیابانی استان اکنون به عنوان یک معضل مطرح است و اجرای طرح‌های آبخوانداری یکی از اقدامات موثر برای جلوگیری از تشدید پدیده بیابانزایی است.

حیدریان ادامه داد: فرسایش بادی در بیشتر مناطق بیابانی استان وجود دارد اما در مناطق کویری شهرستان‌های گرمسار و آرادان به دلیل گسترش پدیده ریزگردها تهدیدی جدی به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: تشدید ریزگردها در مناطق بیابانی شهرستان گرمسار در آلودگی هوای استان‌های تهران و قم تاثیر بسزایی داشته و باید با الگوی صحیح مصرف و افزایش پوشش‌های گیاهی در اراضی کویری این شهرستان‌ها برای رفع این چالش اقدام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 13 دشت از مجموع 26 دشت موجود این استان به دلیل کاهش محسوس پوشش گیاهی در شرایط فرا بحرانی قرار دارد و افزایش جلوگیری از تخریب اراضی ملی و قاچاق تاغزارها از اقدامات موثر برای جلوگیری از فرونشست زمین دراین دشت‌هاست.

حیدریان تصریح کرد : تخصیص اعتبارات لازم و اجرای طرح‌های آبخوان داری از سوی این اداره کل مسیری صحیح برای جلوگیری از فرسایش بادی در مناطق بیابانی استان است.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها