همزمان با قدردانی آیت‌الله سیستانی از نیروهای الحشد الشعبی صورت گرفت

ورود نیروهای عراقی به آخرین پایگاه داعش

نیروهای مشترک عراق دیروز موفق شدند بعد از یک عملیات سنگین خود را به مرکز شهر حویجه برسانند. آنها در این مسیر مناطق الریاض، الحوض السادسه، الحوض السابعه، ملا حمد و فخیره را آزاد کرده و روستاهای اطراف استان کرکوک را پاکسازی کردند. عملیات آزادسازی الحویجه جمعه گذشته شروع شد و هدف از آن پاکسازی مناطق استراتژیک استان کرکوک از تروریست‌های تکفیری است. الحویجه در شمال عراق واقع بوده و در 70 کیلومتری جنوب کرکوک قرار دارد. این شهر بیش از 300 هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر ساکنانش را اعراب قبایل الجبور، شمر و الدلیم تشکیل می‌دهند. الحویجه به دلیل شرایط آب و هوایی مرکز تولید سبزیجات و میوه عراق به شمار می‌رود. آزادسازی کامل این شهر بعد از آزادسازی دو شهر موصل و تلعفر پیروزی بزرگی برای نیروهای مشترک عراقی به حساب می‌آید. نیروهای حشد الشعبی و حرکت نجباء نقش مهمی در نبردهای الحویجه داشتند. آیت‌الله سیستانی روز گذشته با انتشار پیامی از نیروهای حشد الشعبی قدردانی کرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۶۰۷

نقش مهم نیروهای مردمی در شکست داعش

به گزارش شبکه العالم، عبد الامیر رشید یار الله، فرمانده عملیات آزادسازی الحویجه گفته است: به حول و قوه الهی یگان‌هایی از ارتش، پلیس فدرال، نیروهای واکنش سریع و الحشد الشعبی عملیاتی گسترده برای آزادسازی مرکز شهر حویجه آغاز کرده‌اند. خبرگزاری مهر نیز به نقل از شبکه المیادین گزارش داد پیشروی نیروهای عراقی در نبرد با تکفیری‌های داعش در شهر حویجه و مناطق مرزی با آن همچنان ادامه دارد. در عملیات مشترک آزادسازی الحویجه نیروهای ارتش، پلیس، واکنش سریع، مبارزه با تروریسم، حشد الشعبی و حشد العشائری مشارکت دارند. این شهر آخرین جبهه جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق به شمار می‌رود و با پایان این عملیات می‌توان گفت داعش بکلی در عراق پاکسازی شده است.

قدردانی آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعه در عراق طی پیامی خطاب به نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی گفت: جانفشانی‌های شما در آزادسازی اراضی عراق نقشی بسزا داشته است. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبکه المنار، عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی در تماسی تلفنی با سرتیپ علی الحمدانی، فرمانده تیپ 11 الحشد الشعبی خاطرنشان کرد: افراد مبارز و قهرمان الحشد الشعبی حماسه‌های قهرمانانه‌ای از انقلاب حسینی را در این روزها ثبت کرده و دوستی‌ صادقانه‌شان با امام حسین(ع) را به نمایش گذاشتند.

وی در ادامه افزود: جانفشانی‌های این افراد مبارز باعث آزادسازی اراضی گسترده‌ای شد که سال‌ها تحت کنترل داعش بود. عبدالمهدی کربلایی همچنین افزود: خداوند به شما کمک کرده و شما را از یاران امام حسین(ع) قرار دهد.

ادامه اختلافات در کردستان

به دنبال همه‌پرسی غیرقانونی و جنجال‌برانگیز کردستان عراق، آشوب و آشفتگی بر این منطقه حکمفرما شده است. برای مثال کمیسیون عالی انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اول نوامبر 2017 را روز انتخابات پارلمان و ریاست اقلیم کردستان اعلام کرده بود، اما خبرهای موجود حاکی از نوعی سردرگمی در این باره است. به گفته شاهدان، ثبت‌نام گروه‌ها و افراد برای حضور در انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق روز سه‌شنبه رسما پایان یافت، اما برای انتخابات ریاست اقلیم تنها یک نفر به عنوان نامزد ثبت‌نام کرده و آن هم از گروه «تغییر» بود که مقامات اربیل ثبت‌نام او را قبول ندارند.

گفتنی است مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز قبلا اعلام کرده بود در انتخابات جدید نامزد نخواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند، استقبال نکردن از ثبت‌نام برای ریاست اقلیم بی‌ارتباط با اقدام یکجانبه مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی و نیز تشکیل «شورای رهبری سیاسی کردستان عراق» نیست.

3 روز عزای عمومی

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در پی درگذشت «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق این کشور و دبیرکل حزب اتحادیه میهنی منطقه کردستان، از دیروز به مدت سه روز در سراسر عراق عزای عمومی اعلام کرد. به نوشته پایگاه خبری بغداد الیوم، نخست‌وزیر عراق در ادامه دستور داد پیکر رئیس‌جمهور سابق کشور که سه هفته پیش برای درمان به آلمان سفر کرده بود، با هواپیمایی اختصاصی به عراق بازگردانده شود. مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق نیز یک هفته عزای عمومی در این منطقه اعلام کرده است.

جلال طالبانی که در میان مردم کرد به «مام جلال» (عمو جلال) معروف بود، اولین بار در 18 دسامبر 2012 دچار سکته مغزی شد و پس از آن همواره درگیر عوارض این سکته بود تا این که سرانجام سه‌شنبه در آلمان درگذشت. بیکرد طالبانی، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی می‌گوید پیکر طالبانی امروز از برلین به سلیمانیه انتقال خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها