گفت‌وگو با حبیب عبداللهی جانباز مدافع حرم

اخلاص شهید حججی او را شاخص کرد

خودش می‌گوید، شعار نمی‌دهم و با خودم تعارف ندارم و خودفریبی هم نمی‌کنم، برای همین با قاطعیت می‌گویم چهره‌ای را که بعد از مجروح شدن در سوریه پیدا کردم، خیلی دوست دارم. احساس می‌کنم بعد از مجروح شدنم همه کمبود‌هایی که داشتم برطرف شده است. به مدد حضرت زینب(س) دیگر لازم نیست خودم را معرفی یا اثبات کنم، چهره‌ام گویای همه چیز است. به همین دلیل به چهر‌ه‌ام افتخار می‌کنم چون معتقدم حضرت‌زینب(س) نیم‌نگاهی به من داشته است.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۴۵

حبیب عبداللهی متولد 1367 یکی از مدافعان حرم است که از ناحیه صورت مجروح شده است. وقتی با او درباره شهید محسن حججی که امروز مراسم تشییع پیکرش برگزار می‌شود و فرهنگ مدافعان حرم هم‌صحبت می‌شویم، به این نکته پی می‌بریم که او کاملا به انتخابش آگاه بوده و با ایمان و اعتقاد مسیرش را پیموده و اکنون با رضایت درباره اهداف و رسالتش سخن می‌گوید.

به عنوان مدافع حرم در سوریه حضور داشته‌اید و برای دفاع از اسلام مجروح نیز شده‌اید، با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارید برایمان از داعش و نوع تفکر آنها بگویید.

داعش و تکفیری‌هایی که در سوریه، عراق و دیگر کشورهای جهان به نام اسلام دست به جنایت می‌زنند تحت‌حمایت آمریکا، سرویس‌های جاسوسی و صهیونیست‌‌‌ها هستند. نکته مهم این‌ است که شیعه انگلیسی و اسلام تکفیری دو لبه یک قیچی هستند که با اسلام ناب مشکل دارند و حضور آنها در کشورهای سوریه، بحرین، عراق، یمن، نیجریه و... برای تامین امنیت اسرائیل است. از طرفی ما در فرهنگ انتظار معتقدیم برای تسریع بخشیدن به ظهور امام زمان(عج) باید مبارزه و مقاومت کرد و موانع فرج را از میان برد. تفکر اصلی ما در مبارزه با تکفیری‌ها و صهیونیست‌های فاسد زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است.

تاکنون مدافعان حرم زیادی در عراق و سوریه به شهادت رسیده‌اند اما نوع شهادت شهید محسن حججی خیلی متفاوت بود و آن‌قدر ناجوانمردانه بود که همه مردم نسبت به آن واکنش نشان دادند و آماده هستند که امروز در مراسم تشییع پیکر این شهید حضور پیدا کنند به نظرتان دلیل این همراهی و تاثیرپذیری از شهادت ایشان چیست؟

حضرت سجاد (ع) جمله‌ای دارند که بسیار مهم و عمیق است، ایشان فرموده‌اند:«عموی ما حضرت ابوالفضل(ع)، مقامی در بهشت دارد که دیگر شهدا به او غبطه می‌خورند.»این حدیث نشان می‌دهد مقام شهدا با یکدیگر فرق دارد. آنها هر کدام به شیوه‌ای شهید شده‌اند، اما نوع شهادت و جریان‌سازی آنها با یکدیگر تفاوت دارد. به نظرم آنچه باعث می‌شود مردم با شهدا همراهی کنند، ریشه در فطرت انسان‌ها دارد. اگر صحنه شهادت شهید حججی برای یک انسان با وجدان و آزاده‌ در هر کجای دنیا به نمایش درآید، کراهت دشمن و مظلومیت این شهید را درک کرده و غصه خواهد خورد.

شاید به همین دلیل است که شهید حججی به شهیدی شاخص تبدیل شد ؟

صفت مشترک در همه شهدا این است که حرف و عملشان یکی است. شهدا در همه کارها و رفتارشان صداقت داشته‌اند.در طول تاریخ اسلام، شهید سربریده زیاد داریم که شاخص‌ترین و برگزیده‌ترین آنها سید‌الشهدا (ع) است. به نظرم «صداقت و اخلاص» شهید حججی باعث شد او به شهیدی شاخص و متفاوت تبدیل شود و مردم با او همراهی کنند. در واقع همه دور اخلاص این شهید حلقه زدند. هر چند نوع اسارت و شهادت ایشان تاثیر زیادی بر مردم گذاشت.همرزمان شهید حججی برایم تعریف کردند که او چگونه تا آخرین گلوله خود با تکفیری‌ها مبارزه کرد و چگونه مظلومانه به اسارت درآمد و به شهادت رسید. اینها بسیار نزدیک است به اتفاقاتی که در روزهای تاسوعا و عاشورا برای امام‌حسین‌(ع) و یارانش رخ داد و همه اینها‌ باعث شد که شهید حججی به شهید شاخص تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: خدا در هر زمان حجتش را به وسیله‌ای به مردم نشان می‌دهد و شهید حججی یکی از همین حجت‌‌ها بود که از سوی خدا مامور شد و راه دفاع از اسلام ناب را به ما نشان داد.

مدافعان حرم بیشتر از قشر جوان هستند، به نظرتان چه دلیلی باعث می‌شود آنها برای جنگ با داعش به سوریه بروند؟

امام راحل فرهنگی را در کشور ما بنیان گذاشت و آن پیوند شهادت برای دفاع از اسلام با غیرت ایرانی است. این فرهنگ ان‌شاءالله تا قیامت در کشور ما ماندگار خواهد شد. در سال 42 امام راحل فرمودند سربازان من در گهواره هستند. مفاهیم عاشورایی که به نسل‌های مختلف منتقل شد، از آنها پیروان راه پیامبر(ص)، امامان معصوم و امام حسین(ع) ساخت. فرهنگ شهادت از نسل اول انقلاب شروع شد و به ما رسید. جوان‌های امروزی به عشق اهل‌بیت، عشق دفاع از حرم امامان معصوم(ع) و عشق دفاع از محور مقاومت به سوریه و عراق می‌روند و مبارزه می‌کنند. این در ‌حالی است که برخی فکر می‌کنند اعتقاد به اسلام و شهادت در نسل جوان افول کرده‌ است، اما آنچه این روزها در جریان است و در مدافعان حرم دیده می‌شود خلاف این نگرش را ثابت می‌کند. جوان‌های امروزی مانند نسل اول و دوم انقلاب به مبارزه اعتقاد دارند و چیزی از نسل‌های قبلی کم ندارند. معتقدم جوان‌های امروزی فارغ از هر نوع گرایش سیاسی به عنوان مدافع حرم به سوریه می‌روند و برای دفاع از اسلام و تامین امنیت مرزهای کشورمان مبارزه می‌کنند و می‌جنگند. معتقدم به مدافعان حرم نباید برچسب گرایش خاص سیاسی زد. مدافعان حرم بنا به اعتقادشان می‌جنگند و به جریانات سیاسی تعلق نداشته و سیاست‌زده نیستند، نسبت به مسائل روز آگاه و هوشیار هستند، سیاست را می‌شناسند، اما سیاست‌زده نیستند. برای مدافعان حرم مهم نیست کدام جریان سیاسی بر کشور حاکم است، آنها بنا به اعتقادات مذهبی‌ خود می‌جنگند. مدافعان حرم ادامه‌دهنده راه رزمندگان و شهدایی هستند که در دوران دفاع مقدس، هشت سال با دشمن مبارزه کردند. فرهنگ شهادت و دفاع قابل مصادره نیست و همه نسل‌ها را در برمی‌گیرد. معتقدم فرهنگ شهادت که در همه نسل‌ها وجود دارد، یکی از راه‌های صدور انقلاب اسلامی‌ به همه دنیاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها