هفته آخر شهریور به گواه آمارهای 10 سال گذشته پرحادثه‌ترین وقت سال است

خزان در جاده‌های شـهریور

همین حالا که این گزارش را می‌خوانید یک نفر در جاده‌های ایران به کام مرگ فرو رفت. این خوشبینانه‌ترین آماری است که طی 15 سال اخیر در هفته‌های آخر شهریور از جاده‌های ایران به دست آمده است. شهریور سال گذشته 1245 نفر در تصادفات جاده‌ای جان باخته‌اند؛ یعنی روزی 40 نفر و 1/5 نفر در هر ساعت. این آمار نسبت به 15 سال گذشته، بهترین آماری است که از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است، چراکه سال‌های پیش اوضاع بسیار وخیم‌تر از این تعداد بود. هر چند کاهش پلکانی تلفات جاده‌ای در طول یک دهه گذشته اتفاق بسیار خوبی است، اما همین چند سال پیش وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور باعث شد بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند یا براساس برخی آمارها میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و دو برابر ترکیه شود.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۶۵

روزهای پایانی تعطیلات و آب و هوای مطبوع، دلیل ازدحام سفر در ماه پایانی تابستان است و همین دلیل اصلی افزایش تصادفات جاده‌ای به‌شمار می‌رود. در این میان، نیمه دوم شهریور حتی آمار جانباختگان سوانح جاده‌ای افزایش می‌یابد. سه عامل مهم خودرو، جاده و انسان در تصادفات ایران دخالت دارند.این مساله موضوع کاهش جانباختگان و حوادث رانندگی را از مهم‌ترین موضوعات کشور می‌کند، چراکه این روزها بیشتر افراد جامعه مسافر یا راننده هستند.

افزایش خودرو، افزایش تصادفات:‌ در پنج ماهه اول سال 769هزار وسیله نقلیه به جاده‌ها وارد شده که افزایش تعداد وسایل نقلیه بدون توجه به بهبود شرایط جاده‌های کشور افزایش تصادفات را به همراه دارد.

بیشترین تصادفات کجا اتفاق می‌افتد: 70 درصد تصادفات برون شهری در 30 کیلومتری جاده‌ها اتفاق افتاده‌اند، پس حتی اگر نزدیک مقصد نیز احساس خستگی کردید، توقف کنید.

 

دلیل اصلی تصادفات:‌ علت مرگ حدود 40 درصد از افرادی که شهریور سال گذشته به خاطر تصادفات جان باختند خستگی و خواب‌آلودگی بوده است.

سرعت جان می‌گیرد: حدود 18 درصد تصادفات در شهریور ناشی از سرعت غیرمجاز بوده است. سرعت غیر مجاز عامل اصلی تصادفات خطرناکی است که منجر به فوت می‌شود.

تعجیل در مرگ: حدود 16 درصد تصادفات در شهریور به دلیل انحراف به چپ در جاده‌ها رخ می‌دهد که علت اصلی آن به گفته پلیس عجله رانندگان است.

ساعت خطر: حدود 48 درصد از تصادفات جاده‌ای یعنی حدود نیمی از آنها بین 4 عصر تا 8 شب رخ می‌دهد. 25 درصد از آنها 12 ظهر تا 4 بعدازظهر و 22 درصد آن بین ساعات 8 تا 12 شب اتفاق می‌افتد.

جاده‌های حادثه‌خیز: محورهای تهران ـ مشهد، تهران ـ اصفهان و محورهای شمالی بیشترین حوادث را داشته‌اند. در این میان دو محور تهران ـ اصفهان و تهران ـ مشهد دارای حوادث واژگونی بیشتری بوده‌اند.

دلایل سوانح جاده‌ای:خستگی و خواب آلودگی علت اصلی تصادفات است. تجاوز به چپ در راه‌های دو طرفه، سبقت‌های غیر مجاز و سرعت غیرمجاز دلیل جان باختن بسیاری از ایرانی‌ها در جاده‌های کشور است.

ماه خون: براساس آمار پزشکی قانونی در 12شهریور سال‌های گذشته 27 هزار و 90نفر در سوانح ترافیکی جان باخته‌اند.

میثم اسماعیلی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها