این سریال از امشب روی آنتن شبکه 2 می‌رود

روایتی تازه از دفاع مقـدس در شکـوه یک زنـدگی

شبکه دو برای هفته دفاع مقدس، سریال‌ «شکوه یک زندگی» را تدارک دیده که داستانش را در شمال و پایتخت ایران روایت می‌کند. این سریال چیزی از جنگ تحمیلی نمایش نمی‌دهد، اما راوی تنهایی زنی است که همسرش را در عملیات خیبر از دست داده و برای بزرگ کردن فرزندانش، راهی دشوار طی کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۰۲

سریال شکوه یک زندگی در 18 قسمت به تهیه‌کنندگی امیرعباس کنی و کارگردانی رضا بهشتی تولید شده و از امشب، شنبه تا پنجشنبه هر هفته ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه دو به نمایش درمی‌آید. شخصیت اصلی این سریال نارگل نام دارد که نقش آن را بیتا سحرخیز ایفا می‌کند. حسام محمودی در نقش یحیی، همسر نارگل و عبدالرضا اکبری (پدر نارگل)، نازنین فراهانی (حلما)، مریم کاظمی (شهلا)، مزدک رستمی (شهروز)، سوگل طهماسبی (وارش)، کوروش سلیمانی (علی)، الهام جعفرنژاد (نجمه)، طوفان مهردادیان (بهرام)، مینا نوروزی‌فر، ساقی زینتی، مهری آل آقا، امیر بابازاده و جمعی از بازیگران بهشهری و مازندرانی از بازیگران این سریال هستند.

یک سریال و چند ویژگی

شکوه یک زندگی، بر اساس اظهارات تهیه‌کننده‌اش از چند بابت یک سریال ویژه و متفاوت است.

کنی به جام‌جم می‌گوید: پیش از این هیچ سریالی نبوده که به صورت متمرکز زندگی یک همسر شهید را فارغ از فضای جنگ و در بستر زندگی روزمره به نمایش بگذارد. بعد از مدت‌ها که مخاطب تماشاگر سریال‌های شهری و آپارتمانی بوده، در این سریال فضای روستایی، لهجه، لباس بومی و موسیقی فولکلور به نمایش در می‌آید و فضای بصری تازه‌ای ایجاد می‌کند.

بر اساس اظهارات این تهیه‌‌کننده، تیتراژ سریال شکوه یک زندگی نیز یکی از ویژگی‌های آن است، چرا که برای اولین بار استادان برجسته موسیقی فولکلور برای تیتراژ یک اثر تلویزیونی آواز خوانده‌اند.

کنی در این باره توضیح می‌دهد: محمدرضا اسحاقی، خسرو علیزاده و محمد عالمی که هر کدام از استادان بنام موسیقی مازنداران هستند، یک بند از تصنیف فولکلور «لیلا‌ خانم» را برای تیتراژ اجرا کرده‌اند. همچنین در تیتراژ این سریال از ساز‌های محلی مانند لـله ‌وا و شورانگیز استفاده شده است.

بر اساس اظهارات تهیه‌کننده سریال شکوه یک زندگی، برای رسیدن به یک ضرباهنگ مناسب و ریتم بهتر، تدوین دوباره‌ای انجام شده و اصلاح رنگ و جلوه‌های بصری سریال هم به پایان رسیده است. این تهیه‌کننده تشریح می‌کند: سریال در سه دوره زمانی روایت می‌شود؛ دهه 40، 50 و 90. تصویرهای مربوط به دهه‌های 40 و 50 جلوه‌های ویژه‌ای نیاز داشته‌اند که توسط سعید سالاروند انجام شده است.

شکوه یک زندگی بر اساس توضیحات تهیه‌کننده‌اش، اواخر مهر سال گذشته وارد مرحله پیش‌تولید شد و تصویربرداری آن از 23 آذر 95 در یکی از روستاهای بهشهر در استان مازندران آغاز و در قم و تهران ادامه پیدا کرد.

زشت و زیبای زندگی

شکوه یک زندگی، اولین سریالی است که رضا بهشتی برای تلویزیون کارگردانی می‌کند، اما این کارگردان از تولید بیش از 15 تله‌فیلم در تلویزیون و همکاری با بخش تولید سریال در گروه خانواده شبکه یک به عنوان یک پشتوانه تجربی مفید یاد می‌کند.

بهشتی درباره شرایط تصویربرداری در شمال کشور می‌گوید: سه ماه در فصل زمستان که مدام برف می‌بارید، در دل جنگل‌های بهشهر و در روستایی که قرار بود برای ساخت یک سد ویران شود، مشغول کار بودیم. نزدیک روستا ساختمان‌های نوسازی بود که تهیه‌کننده برای اسکان گروه اجاره کرد؛ در این ساختمان‌ها هیچ امکاناتی نبود، اما مشکل واقعی این بود که حدود 60 درصد فیلمنامه باید در روز تصویربرداری می‌شد، ولی طول روز در فصل زمستان در منطقه کوهستانی بسیار کوتاه است.

به گفته این کارگردان، نمایش برف و سرما و بخش خشن طبیعت روستا تنوع بصری در سریال ایجاد می‌کند، چون تصویری از شمال ایران به نمایش می‌گذارد که با چهره معمولا سرسبز و زیبای همیشگی آن متفاوت است.

از نگاه بهشتی، طبیعت خشن و نمایش دشواری‌های آن با قصه و روح فیلمنامه شکوه یک زندگی در تناسب است و دست کم باعث شده سریالی تولید شود که از نظر بصری متفاوت باشد. البته او تاکید می‌کند تصویربرداری در زمستان به این دلیل بوده که اتفاق اصلی یعنی شهادت یحیی در عملیات خیبر و در زمستان 62 رخ داده بود.

کارگردان سریال شکوه یک زندگی، درباره تصویربرداری در یک روستای دورافتاده توضیح می‌دهد: بخشی از قصه در دهه 40 رخ می‌دهد و بخش دیگری از آن در دهه 60، بنابراین باید یک روستای بکر و دست‌ نخورده پیدا می‌کردیم. تمام روستاهای نزدیک به شهر تغییر کرده‌اند و مناسب کار ما نبودند. بنابراین از شهر فاصله گرفتیم و به روستایی رسیدیم که بشدت بکر بود. خودمان هم تعجب کردیم که چقدر این روستا دست‌نخورده مانده است.

صمیمی و طبیعت‌گرایانه

رضا بهشتی از اولین سریالی که برای تلویزیون ساخته، احساس رضایت می‌کند. وی معتقد است نتیجه کارش گرم و صمیمی از آب درآمده و درباره فضای سریال می‌گوید: شکوه یک زندگی قصه‌ای عاطفی و زنانه دارد و با لحنی کاملا ناتورالیستی روایت شده است. در واقع سعی کردم درگیر درام‌پردازی نشوم که مخاطب با موسیقی یا حرکات دوربین درگیر موقعیت‌ها و ماجراها شود.

وی ضمن تاکید بر این که انتخاب سبک و سیاق کارگردانی این اثر کاملا به ماهیت فیلمنامه ارتباط داشته، درباره انتخاب بازیگران می‌گوید: از بازیگران ملی و بومی در کنار هم استفاده کرده‌ایم. حدود 40 درصد بازیگران ما محلی هستند و از فعالان تئاتر در شهرهای مختلف استان مازندران و بقیه بازیگرانی هستند که مخاطب آنها را می‌شناسد.

نتیجه حضور و همکاری بازیگران ملی و بومی برای این کارگردان کاملا رضایت‌بخش نبوده، اما از همراهی و تعامل به‌وجود آمده احساس خرسندی می‌کند و امیدوار است که نتیجه برای مخاطبان قابل قبول باشد.

سهمی کوچک در کاری بزرگ

کوروش سلیمانی در سریال شکوه یک زندگی، نقش علی را به‌عهده دارد. در بخش زیادی از سریال، علی پسرکی بیش نیست، اما در انتهای سریال زمانی که به دهه 90 می‌رسد، سلیمانی در نقش علی ظاهر می‌شود.

سلیمانی درباره ایفای این نقش می‌گوید: نقشم کوتاه است و در روند قصه تاثیر زیادی ندارد یا به عبارتی خیلی تعیین کننده نیست، اما با عشق و علاقه این نقش را بازی کردم، چون از طرفی تجربه همکاری با آقای کنی را داشتم و برایم رضایت‌بخش بود و از طرف دیگر بارها قرار بود با آقای بهشتی کار کنم و این فرصت میسر نشده بود. اما مهم‌تر از همه این‌که من سریال را دوست دارم و دلم می‌خواست در آن سهمی داشته باشم. خوشحالم که عضوی از این گروه شریف و این کار بزرگ هستم. این بازیگر، سریال شکوه زندگی را دارای مضمونی جذاب و تاثیرگذار می‌داند و تاکید می‌کند با افتخار از بازی در آن یاد خواهد کرد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها