برخلاف آنچه معمولا در رژیم‌های غذایی مرسوم و تیترهای سلامت می‌بینیم، همه چربی‌های بدنی با هم یکسان نیستند. انواع مختلفی از چربی‌ها وجود دارند و دانستن نوع برخورد با آنها اهمیت زیادی دارد. واقعیت دیگر این است که چربی مطلقا چیز بدی نیست. در واقع خوب یا بد بودن چربی‌ها از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. با انواع مختلف چربی‌های بدن آشنا می‌شویم:
کد خبر: ۱۰۷۳۱۹۴

چربی سفید

این چربی که به دلیل کم‌تراکم بودن رگ‌های خونی و میتوکندری‌ها در سلول‌های آن سفیدرنگ است، بیشترین حجم چربی بدن را تشکیل می‌دهد و از مازاد چربی‌های مصرف‌شده و تبدیل کربوهیدرات‌ها به وجود می‌آید. کار چربی سفید ذخیره انرژی و تولید هورمون‌هایی است که بعدا وارد خون می‌شوند. سلول‌های کوچک چربی هورمونی به نام آدیپونکتین تولید می‌کند که کبد و عضلات را به هورمون انسولین حساس‌تر ساخته و ریسک ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. هنگامی که افراد چاق می‌شوند (سلول‌های چربی با تجمع چربی درون آنها بزرگ می‌شوند)، تولید این هورمون کاهش پیدا کرده یا به کلی متوقف می‌شود، در نتیجه فرد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی فشار خون و دیابت قرار می‌گیرد.

تمرینات منظم هوازی به همراه کنترل تغذیه در طولانی‌مدت در صورتی که با سبک زندگی سالمی همراه باشد، باعث تبدیل سلول‌های سفید چربی به سلول‌های قهوه‌ای و سوختن راحت‌تر آنها می‌شود.

چربی قهوه‌ای

این نوع چربی می‌سوزد و هیچ انرژی‌ای ذخیره نمی‌کند. دلیل رنگ قهوه‌ای و قابلیت سوختن این نوع چربی، فراوانی میتوکندری‌ها در سلول‌های آن است. با افزایش فعالیت بدنی، این نوع چربی به سوختن کالری‌های حاصل از چربی‌های سفید کمک می‌کند.

چربی بژ

چربی بژ یا قهوه‌ای روشن ویژگی‌هایی مابین چربی قهوه‌ای و چربی سفید دارد و در پاسخ به برخی محرک‌ها مانند هوای سرد رفتاری شبیه چربی قهوه‌ای نشان می‌دهد. از آنجا که فعالیت سلول‌های چربی بژ باعث می‌شود چربی ناسالم کمتری در بدن ذخیره شود، تشکیل سلول‌های این چربی، مانند سلول‌های چربی قهوه‌ای تاثیر مثبتی در علائم چاقی، دیابت و سندروم متابولیک خواهد داشت.

چربی‌های ضروری

این چربی‌ها برای زندگی بسیار مهم هستند؛ زیرا به دمای بدن، حفظ ساختار سلول‌ها و جذب ویتامین‌ها کمک می‌کنند. وجود این چربی‌ها برای بقای بدن ضروری است و نباید آنها را از دست بدهیم.

چربی احشایی

این چربی در زیر شکم و اطراف اندام‌های بدن مانند پانکراس و جگر ذخیره می‌شود و ریسک ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان سینه و... را افزایش می‌دهد. مهم است که با ورزش منظم و خواب مناسب از تولید چربی احشایی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کنیم.

چربی زیرپوستی

این چربی‌ها که معمولا زیر پوست ذخیره می‌شوند 90 درصد چربی‌های بدن را تشکیل می‌دهند. برای کاهش این چربی‌ها باید کالری‌های مصرفی را کاهش دهید. مصرف کمتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده و پرداختن به ورزش‌های شدید به سوختن این چربی‌ها کمک می‌کند.

منبع: boldsky.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها