سیداحسان باقری، مدیر خانه عکاسان:

هدف ما ترویج پیام انقلاب است

امروز خانه عکاسان وارد بیست و سومین سال فعالیت خود می‌شود؛ خانه‌ای که حوزه هنری آن را در سال 73 برای حمایت از عکاسان و ترویج پیام انقلاب اسلامی از طریق این هنر راه‌اندازی کرد.با سید احسان باقری، مدیر خانه عکاسان هم‌صحبت شدیم تا درباره برنامه‌های این خانه آن‌هم در دوره‌ای که عکاسی موبایلی همه مردم را به نوعی عکاس کرده است، برایمان بگوید.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۰۴

خانه عکاسان با چه هدفی راه‌اندازی شد و این روزها چه می‌کند؟

خانه عکاسان در زمان تاسیس، اولین نهادی بود که به صورت حرفه‌ای به هنر عکاسی می‌پرداخت و آن زمان حامی جشنواره‌های عکاسی و برگزار کننده‌ نمایشگاه‌های عکس و دیگر رویدادهای مهم این حوزه بود.بسیاری از عکاسان مطرح کشورمان در دوره‌ای با خانه عکاسان همکاری و مرتبط بوده یا خاستگاهشان همین خانه است. اما خانه عکاسان فراز‌ونشیب زیادی هم داشته و با قوتی که شروع کرد به دلایل مختلف نتوانست ادامه مسیر بدهد که یکی از این دلایل نگاه حداقلی است که نهادهای دولتی به موضوع عکاسی دارند. بخش دیگر آن مربوط به فاصله‌ای است که بین عکاسان حرفه‌ای و هدف ایجاد خانه عکاسان به وجود آمد، هدف این خانه ترویج و تبلیغ پیام هنر انقلاب بود. سال گذشته که مدیریت خانه عکاسان به من سپرده شد، بخشی از فعالیت‌های این خانه تعطیل شده بود،در این دوره مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای خانه عکاسان در نظر گرفته شد، تربیت نسل جدیدی از عکاسان است که با اهداف این مرکز فرهنگی (حوزه هنری) همخوانی‌ داشته باشند و از این طریق بتوانند اهداف حوزه هنری را که اشاعه هنر و فرهنگ انقلاب است، ترویج کنند. چند ماهی است که مدرسه عکاسی را راه‌اندازی کرده‌ایم که افراد مستعد و کسانی را که فضای فکری‌ آنها همسو با اهداف حوزه هنری است، جذب کرده و آموزش می‌دهیم. دوره آموزشی خانه عکاسان، دو سال است که به صورت عملی و تئوری به هنرآموزان آموزش‌های لازم را می‌دهد. در کنار این دوره‌های آموزشی گالری مجهزی برای نمایش عکس‌ها، آتلیه‌ مجهز برای خلق عکس‌های بدیع و کافه‌عکاسی را برای ایجاد فضای گفتمان بین عکاسان نیز راه‌اندازی کرده‌ایم.

با اشاعه عکاسی موبایلی و این که هر ایرانی یک عکاس است؛ به نظر می‌رسد کار آموزش دشوارتر می‌شود؟

برخی بر این باورند که با فراگیرتر شدن عکاسی، کار عکاسان حرفه‌ای سخت‌تر می‌شود ؛ اما من معتقدم هر چه این هنر عمومی‌تر شود کار عکاسان حرفه‌ای به‌عنوان یک هنر و رسانه تاثیرگذار بیشتر به چشم می‌آید. عکاسی با موبایل بیشتر جنبه تفریحی دارد اما عکس به عنوان رسانه وظیفه دارد پیام‌هایی را به مخاطب منتقل کند که در این شکل هر کسی از پس آن برنمی‌آید. بنابراین عکاس علاوه بر این که با فشار دادن یک دکمه عکسی را ثبت می‌کند، باید دوربین عکاسی را بشناسد و کار خلاقانه با این وسیله را بیاموزد و بداند مفاهیم را چگونه با این ابزار منتقل کند.

هفته دفاع مقدس و محرم را پیش رو داریم، برای این مناسبت‌ها چه برنامه‌هایی دارید؟

برای هفته دفاع مقدس و همزمانی آن با محرم مجموعه‌ای از خانواده شهدا را آماده‌ کرده‌ایم که در خانه عکاسان روی دیوار می‌رود. خانم منصوره معتمدی برای تهیه آنها حدود 9 سال وقت گذاشته است.

شما طراح و سازنده عکس‌های عصر عاشورا، عصر انتظار و داستان یک پرچم هستید، کار تازه‌ای در دست ساخت دارید؟

بله، پروژه‌ای درباره شهدای مدافع حرم در دست طراحی و ساخت دارم . حدود هشت ماه است که روی این طرح کار می‌کنم و امیدوارم در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها