«دو ثانیه بیشتر طول نکشید، همه فریاد می‌زدند یا علی... یا علی... راننده ناگهان به گاردریل کنار جاده کوبید و اتوبوس به ته دره سقوط کرد. ما هم غلتان غلتان رفتیم ته دره.» اینها صحبت‌های یکی از مصدومان حادثه سقوط اتوبوس در دره صد متری جاجرود است که بامداد دیروز اتفاق افتاد و 11 کشته و 29 مصدوم برجای گذاشت. شدت حادثه باعث پرت شدن تعدادی از آنها به بیرون از اتوبوس شده بود. علت اولیه سقوط، نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس اعلام شده و دادستان تهران نیز دستور فوری برای پیگیری قضایی ماجرا را صادر کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۰۱

حادثه چطور اتفاق افتاد؟

رئیس پلیس راه کشور درباره جزئیات حادثه گفت: «ساعت 2 و 20 دقیقه بامداد سه‌شنبه، یک دستگاه اتوبوس مسافربری «ولوو بی 7» متعلق به شرکت آریا سفر استان البرز با 37 مسافر و دو راننده، درحالی که از کرج به سمت ساری درحال تردد بود، در یکی از پیچ‌های محور جاجرود از مسیر خارج شد و بعد از برخورد با گاردریل‌های حاشیه جاده به عمق صد متری دره سقوط کرد.»

سردار محمدحسین حمیدی با بیان این‌که سرعت اتوبوس هنگام سقوط 59 کیلومتر بر ساعت بود، افزود: «در این سانحه 11 نفر در دم جان باختند و 28 مسافر نیز مصدوم شدند که نیروهای امدادی آنها را به بیمارستان منتقل کردند. هر دو راننده اتوبوس زنده هستند و سرعت اتوبوس، 20 ثانیه قبل از سقوط، 59 کیلومتر بر ساعت و مجاز بود. ساعت رانندگی نیز مجاز اعلام شده است. همچنین سابقه راننده اتوبوس، وضعیت راه و مدارک فنی وسیله نقلیه مشکلی نداشت.»

ترمز اتوبوس کار نکرد

بررسی‌ها برای کشف علت تامه حادثه آغاز شده با این حال رئیس پلیس راه شرق استان تهران علت اولیه سانحه را نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس اعلام کرده است. همان موضوعی که راننده مصدوم اتوبوس، روی تخت بیمارستان آن را تائید کرد و گفت: «به پیچ که رسیدم ناگهان ترمز برید. یک سواری کنار اتوبوس آمد و دیگر نتوانستم ماشین را کنترل کنم. سر خوردیم و پس از برخورد با گاردریل به انتهای دره سقوط کردیم. من تا پایین دره داخل اتوبوس بودم و امدادگران مرا روی زمین، کنار اتوبوس پیدا کردند.» بیشتر مصدومان حادثه از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شده‌اند و حال دو نفرشان نیز وخیم است. پزشکی قانونی نیز از خانواده جان‌باخته‌ها خواسته برای شناسایی متوفیان مراجعه کنند.

مسافران به اطراف پرت شده بودند

دقایقی پس از حادثه، نیروهای اورژانس و آتش‌نشانی در محل حاضر شدند و امدادرسانی را آغاز کردند. سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: «محل حادثه در حوزه استحفاظی آتش‌نشانی تهران نبود، اما نیرو‌های چهار ایستگاه برای امدادرسانی به محل اعزام شدند.»

جلال ملکی با اشاره به سقوط اتوبوس در عمق صد متری دره، افزود: «شدت حادثه باعث جدا شدن سقف اتوبوس شده بود و تعدادی از مسافران نیز به خارج از اتوبوس پرت و برخی هم زیر خودرو گرفتار شده بودند.» معاون عملیات اورژانس تهران نیز گفت: «16 دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی به محل اعزام شد و اولین آمبولانس یک دقیقه پس از حادثه به محل رسید.» اسماعیل فراهانی افزود: «در این سانحه، 9 زن و 17مرد مصدوم شدند. 11 نفر از آنها به بیمارستان امام حسین(ع)، پنج نفر به بیمارستان بعثت تهران، پنج نفر به بیمارستان شهدای تجریش و پنج نفر دیگر نیز به بیمارستان فیروزگر اعزام شدند.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اعلام کرد: وزیر راه درباره موج تصادفات اخیر به مجلس می‌رود.

دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی

دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز با حضور در محل حادثه دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی را صادر کرد و قرار شد تیم کارشناسی تصادفات با حضور در محل، علت تامه حادثه را اعلام کند. عباس جعفری دولت‌آبادی از سرپرست دادسرای ناحیه 4 تهران خواست برای رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده، بازپرس ویژه تعیین و از رانندگان اتوبوس‌ها، سرنشینان مصدوم و مطلعین حادثه به قید فوریت تحقیق کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها