دکتر علی‌عسکری در اختتامیه بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها تاکید کرد

توجه ویژه به شبکه‌های استانی

بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های رسانه ملی، شامگاه پنجشنبه 16 شهریور با برگزاری مراسم اختتامیه، به پایان رسید و برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را شناخت.
کد خبر: ۱۰۷۱۲۶۹

در این مراسم که در سالن سینما بهمن شهر سنندج با حضور رئیس رسانه ملی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب، رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، استاندار کردستان، امام جمعه سنندج و نماینده ولی فقیه در استان کردستان، مدیران، برنامه‌سازان، هنرمندان، اصحاب رسانه و جمعی از اقشار مختلف مردم برگزار شد، هدهد بیستم بر دوش برندگان نشست و میزبانی بیست‌ویکمین دوره از این جشنواره نیز به استان چهارمحال و بختیاری رسید.

رئیس رسانه ملی در این مراسم گفت: در هر مقطعی که به مراکز استان‌ها توجه شده است، شاهد ارتقا و شکوفایی سازمانی بوده‌ایم و امروز نیز با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم، زمینه بروز و ظهور آثار فاخر و ارزشمند استانی مهیاست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری به شرایط سخت و پیچیده کار رسانه‌ای در فضای رقابتی بی‌امان امروز اشاره و اظهار کرد: لازمه حفظ مرجعیت و بقای رسانه، تولید برنامه‌های شاخص و مخاطب پسند است که برگزاری این جشنواره زمینه افزایش تولیدات کیفی را فراهم می‌کند.

رئیس رسانه ملی با تاکید بر اهمیت استفاده رسانه از نخبگان کشور تاکید کرد: نخبگان در تمامی حوزه‌ها و رشته‌ها باید در رادیو و تلویزیون حضور موثر داشته باشند و این جزو ماموریت اصلی ماست.

دکتر علی‌عسکری با اشاره به آثار شاخص جشنواره امسال اظهار امیدواری کرد با تلاش همه برنامه‌سازان و همکاران در جشنواره سال آینده به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری شاهد رشد کمی و کیفی آثاری از این دست باشیم.

ضرورت تربیت نسل جدید

وی بر ضرورت تربیت نسل جدید برای رسانه ملی تاکید کرد و افزود: باید نیروهای جوان و نخبه را برای آینده رسانه پرورش دهیم، زیرا موفقیت هر رسانه در گرو جوانان است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت دوره نوجوانی و جوانی و نقش آن در شکل‌گیری هویت فرد خاطرنشان کرد: بر این اساس باید برای تولید محصولات فرهنگی و رسانه‌ای برای جوانان و نوجوانان در کشور با جدیت تلاش کنیم.

دکتر علی‌عسکری ضمن دعوت از همه هنرمندان و برنامه‌سازان برای همراهی بارسانه ملی به منظور تولید آثار فاخر ویژه آینده‌سازان کشور گفت: شبکه امید که بتازگی تاسیس شده است، آمادگی نمایش تولیدات شاخص شبکه‌های استانی در این خصوص را دارد. وی اذعان کرد: در دوره‌های مختلف در حوزه مسئولیتی سازمان در هر مقطعی که به مراکز استان‌ها توجه شده است، شاهد ارتقا و شکوفایی سازمانی بوده‌ایم و امروز نیز با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم زمینه بروز و ظهور آثار فاخر و ارزشمند استانی مهیاست.

عرضه محصولات استانی در عرصه ملی

رئیس سازمان صداوسیما گفت: باید به جایی برسیم که محصولات استانی ما در قالب تولیدات ملی قابل عرضه باشند. به‌طور نمونه در این مسیر نهضت پویانمایی و انیمیشن و کسب موفقیت در این حوزه برعهده مراکز استان‌ قرار گرفت، زیرا وجود جوانان مستعد در این حوزه می‌تواند زمینه لازم برای رسیدن به موفقیت را فراهم کند.

وی به راه‌اندازی جشنواره مستند سازمان صدا و سیما در سال جاری اشاره و تصریح کرد: در استان‌ها باید تراز کیفی تولید مستند ارتقا یابد چرا که مستند یک پدیده تلویزیونی است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

دکتر علی‌عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خاطرنشان کرد: جامعه نیاز به رشد اقتصادی دارد، زیرا در کنار رشد اقتصادی شاهد توسعه کشور در دیگر حوزه‌ها نیز خواهیم بود. بر این اساس شبکه‌های استانی باید موضوع اقتصاد را در اولویت‌های خود قرار دهند.

آمادگی برای کمک به دولت

وی با تاکید بر آمادگی رسانه ملی برای کمک به دولت به منظور تحقق تعهد دولت برای ایجاد شغل تا پایان سال، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در کشور، موضوع آموزش است و چون مهارت‌آموزی از زیرساخت‌های توسعه شغل است، رسانه ملی باید در جهت فرهنگسازی برای مهارت‌آموزی تلاش کند.

رئیس سازمان با بیان این‌که شبکه ایران‌کالا با هدف رشد محصولات ایرانی راه‌اندازی شده است، افزود: فرهنگسازی برای استفاده از تولیدات داخلی گام مهمی در ایجاد انگیزه برای تولید در کشور است و رسانه در این خصوص می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

کردستان، مهد فرهنگ و تمدن

دکتر علی‌عسکری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تشریح فعالیت‌های صداوسیما در حوزه فضای مجازی و برنامه‌های در دست اقدام این رسانه در ایجاد شبکه مجازی بومی و ملی یادآور شد: شبکه‌های استانی باید تولید محتوای مناسب را برای فضای مجازی در دستور کار خود قرار دهند و در این چارچوب برای حفظ و صیانت از مالکیت آثار تولید‌شده اقدامات بسیار خوبی در حوزه بازار محتوا انجام گرفته است.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و گردشگری استان کردستان گفت: این استان مهد فرهنگ و تمدن بوده و حمایت رسانه‌ای از گردشگری این استان، برکات اقتصادی فراوانی برای آن خواهد داشت.

دکتر علی‌عسکری به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص استان کردستان اشاره و تصریح کرد: این استان با تقدیم بیش از 5000 شهید و وجود انسان‌هایی مجاهد، سلحشور، شجاع، غیور و وفادار به انقلاب، مایه مباهات است.

رئیس رسانه ملی ساخت اثر سینمایی شیار 143 با نقش‌آفرینی بی‌بدیل خانم مریلا زارعی را در نقش مادر شهید، گوشه‌ای از قابلیت‌های هنر در به تصویر کشیدن حماسه‌های بزرگ استان کردستان دانست و افزود: اگر این حماسه‌ها را با زبان هنر بیان کنیم، ارزش واقعی این استان بیشتر آشکار می‌شود.

گامی در جهت تمرکززدایی

دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی هم در سخنان خود در این مراسم، با اعلام رضایت از آمادگی و مهمان‌نوازی مردم کردستان، استان چهارمحال و بختیاری را به عنوان میزبان جشنواره بیست‌ویکم معرفی کرد و گفت: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی، گامی بزرگ در جهت تمرکززدایی و توجه ویژه به استان‌هاست و فرصت خوبی برای افرادی است که کمتر مجالی برای دیده و شنیده شدن پیدا می‌کنند، اما اکنون در عرصه‌ای هنری و فرهنگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و تقدیر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از زمان برگزاری جشنواره نوزدهم تاکنون، ده رادیو و 19 سیمای استانی رسانه ملی 24 ساعته شده‌اند که این موضوع، نشان‌دهنده تلاش صدا و سیما در جهت هویت‌بخشی به مراکز استان‌هاست.

دکتر دارابی ادامه داد: در ابتدای قرن21 و ورود به دوران رقابت رسانه‌ها، نگران بودیم که رادیو می‌تواند همچنان توانمندی‌اش را حفظ کند یا نه. افتتاح رادیونما در تمام استان‌ها گامی مثبت و رو به جلو بود تا این رسانه قدیمی بتواند در مقایسه با رسانه‌های جدید و مجازی همچنان جایگاهش را محفوظ نگه دارد. همچنین امروزه برخی استان‌های ما به قطب تولید انیمیشن و پویانمایی تبدیل شده‌اند و جشنواره مستقل این حوزه را در فصل زمستان برگزار خواهیم کرد.

تقدیر از یادگاران دفاع مقدس

در این مراسم، از یادگاران دوران دفاع مقدس هم تقدیر شد.

امیر سرتیپ احمد دادبین، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش مورد تجلیل قرار گرفت و لوح تقدیر جشنواره بیستم به سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور نظامی فرمانده کل قوا اهدا شد.

سردار رحیم‌صفوی با اشاره به خاطراتش از روزهای آزادسازی سنندج در اواخر سال59 خاطرنشان کرد: محبت مردم کردستان در قلب من جای گرفته است، چرا که دوران جوانی‌ام در اینجا سپری شد. ما پیشرفت و آبادانی امروز شهر را مرهون مقاومت‌های مردم در همان دوران هستیم. شادابی امروز مردم شهر، قلب کسانی را که روزگاری برای آزادی آن اقدام کرده بودند، شاد می‌کند و استقبال گسترده مردم کردستان از رهبر معظم انقلاب و صحبت‌های ایشان در تجلیل از کردها، همه و همه موجب سرافرازی و شادی ماست.

همچنین خانواده‌های شهیدان گران‌قدر دوران جنگ تحمیلی، سردار شهید محمود کاوه، سردار سرلشکر پاسدار شهید محمد بروجردی، شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، شهید منوچهر سعیدی، امیر سرلشکر شهید حسن آبشناسان و شهید ماموستا محمد شیخ‌الاسلام مورد تقدیر قرار گرفتند.

نوید همکاری‌های بیشتر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر مهمان ویژه این مراسم بود. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی که به نمایندگی از دولت دوازدهم در این مراسم حضور یافته بود، در ابتدای صحبت‌های خود ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور به حاضران در مراسم اختتامیه با اشاره به ارتباط گسترده دولت یازدهم با مدیران کل مراکز استانی صداوسیما، گفت: رسانه ملی زحمات پزشکان و مدیران وزارت بهداشت را بخوبی به تصویر کشید و بابت این تلاش دسته جمعی، از آنها تشکر می‌کنیم. دولت دوازدهم می‌کوشد در راستای سلامتی مردم ایران، گام‌های موثرتری بردارد؛ لذا از همه برنامه‌سازان، هنرمندان و مدیران ارشد و استانی رسانه ملی می‌خواهیم به سلامت عمومی و امید و نشاط اجتماعی بیش از گذشته بها دهند و در آینده، شاهد همکاری‌های بیشتر با سازمان صدا و سیما خواهیم بود.

پرواز هدهدها بر شانه برندگان

در انتهای این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره معرفی شده و تندیس هدهد جشنواره بیستم به مراکز، مدیران و برنامه‌سازان برتر اهدا شد که در این بخش علاوه بر تقدیر از برنامه‌سازان برتر استان‌ها در زمینه‌های صدا، سیما، موسیقی، پژوهش، خبر و فضای مجازی، مراکز برتر حوزه‌های مختلف هم معرفی شدند.

بر این اساس در بخش خبر، تندیس هدهد به مرکز سیستان و بلوچستان رسید، مرکز کردستان تندیس بخش سیما را به دست آورد و مراکز یزد، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب موفق به دریافت تندیس بخش‌های صدا، موسیقی، پژوهش و فضای مجازی شدند. تندیس برترین مرکز هم به استان خوزستان رسید.

تجلیل از هنرمندان

تقدیر از هنرمندان شاخص و شناخته شده، از بخش‌های دیگر مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها بود. بر این اساس ابتدا هنرمندانی که متولد استان کردستان هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند. دکتر قطب‌الدین صادقی بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون، سعید آقاخانی کارگردان، نویسنده و بازیگر، مریم بوبانی بازیگر، محمدجلیل عندلیبی آهنگساز و نوازنده، هادی ضیاءالدینی نقاش و مجسمه‌ساز، دکتر بیژن ذوالفقارنسب مربی و مفسر فوتبال، دکتر بایزید مردوخی نویسنده و تحلیلگر، صدیق تعریف ردیف‌دان و خواننده موسیقی سنتی و عبدالحمید حیرت سجادی تذهیب‌گر قرآن، هنرمندانی بودند که در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه برخی دیگر از هنرمندان و چهره‌های شاخص در مراسم هم مورد تجلیل قرار گرفتند و لوح تقدیر این جشنواره را دریافت کردند. ناصر ممدوح و مریم شیرزاد گوینده و دوبلور، احمد ضابطی جهرمی مستندساز، دکتر حسن خجسته رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، داریوش ارجمند بازیگر، مرضیه برومند کارگردان، محمود عزیزی، محمود پاک‌نیت و مریلا زارعی بازیگر، پرویز شیخ طادی نویسنده و کارگردان، خانواده مرحوم حمید آخوندی تهیه‌کننده سینما و ساعد باقری شاعر معاصر تقدیرشدگان در این بخش بودند.

همچنین چهره‌هایی چون سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مجید زین‌العابدین رئیس شبکه پنج سیما، پوران درخشنده کارگردان، سیدعلی ضیا مجری، مسعود رایگان، مجید مظفری، امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی بازیگر، منصور ضابطیان و محمد صوفی برنامه‌ساز، محمدرضا شفیعی، سیدمحمود رضوی و امیرحسین شریفی تهیه‌کننده، پیمان یوسفی گزارشگر فوتبال و جمعی از مدیران ملی و استانی رسانه ملی، از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

تولیدات اخلاقی و فرهنگ‌ساز ماموریت جدی رسانه ملی

رئیس رسانه ملی در حاشیه بیستمین جشنواره تولیدات رادیو‌تلویزیونی مراکز استان‌ها در نشستی صمیمی با هنرمندان گفت: در حالی که نظام سرمایه‌داری با سوءاستفاده از ابزار رسانه برای تخریب فرهنگ و هویت تولیدثروت می‌کند اما رادیو و تلویزیون، متعهد به اخلاق و فرهنگ است.

دکتر علی‌عسکری افزود: تولیدات به‌اصطلاح بازاری سرمایه‌داری به واقع تخریب هویت و فرهنگ ملت ایران را هدف گرفته است و باید به آن توجه کرد.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: تولیدات اخلاقی و فرهنگ‌ساز ماموریت جدی رسانه ملی است و امیدواریم با همکاری شما اعضای خانواده صداوسیما اثرگذاری خوبی بر فرهنگ و اخلاق جامعه داشته باشیم.

وی جایگاه هنرمندان را در ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی و جذب مخاطبان بسیار حساس و خطیر برشمرد و گفت: هنرمندان با خلق جاذبه های هنری می‌توانند مخاطبان بیشتری را با تلویزیون همراه کنند.

دکتر علی عسکری اظهارداشت: هنرمند واقعی کسی است که با شناخت از فرهنگ ، متعهدانه و دلسوزانه با تولید آثار فاخر بر ذهن مخاطب اثرات عمیقی برجای گذارد و زمینه رشد و تعالی را فراهم کند.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به کارکرد فرهنگ‌ساز رادیو و تلویزیون گفت: صداوسیما متعهد به اخلاق و فرهنگ است و باید فرهنگ غنی اسلامی ایرانی را به عنوان میراثی گرانبها با زبان هنر به نسل های بعدی منتقل کند.

دکتر علی عسکری با اشاره به آمار 30 درصدی مخاطبان رادیو تصریح کرد: خوشبختانه آمار مخاطبان این رسانه ماندگار در کردستان به 47 درصد می‌‌رسد.

در ابتدای این جلسه هنرمندانی ازجمله داریوش فرهنگ ، قطب الدین صادقی، مرضیه برومند، جلیل عندلیبی، مریم شیرزاد و منصور ضابطیان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرهایشان پرداختند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها