این روزها بازار ذبح نذری، حسابی داغ است. در این ایام منتهی به عید قربان، ساکنان کمتر کوچه‌ای را می‌توان پیدا کرد که در آن گاو و گوسفند قربانی، برای ادای نذر نداشته باشند. فلسفه برگزاری عید قربان، کمک به نیازمندانی است که دسترسی به مواد غذایی برای آنها دشوار است.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۱۶

بنابراین باید توجه داشت که گوشت نذری به نیازمندش برسد، نه این‌که همه گوشت نذری را بین اقوام و دوستان خود توزیع کنیم. در این بین نیز سازمان دامپزشکی از مردم درخواست کرده که ذبح دام را فقط در مراکز بهداشتی انجام دهند تا دچار بیماری‌های مختلف نشوند.

یکی از عادات پسندیده ایرانی‌ها در عید سعید قربان، اهدای نذورات به مراکز خیریه است، اما باید توجه داشت که نباید این نذورات را فقط به مراکز خیریه اعطا کرد، بلکه اتفاقا خیلی از مراکز خیریه در حاشیه شهرها وجود دارد که دستشان از این نذری‌ها کوتاه است.

محمدعلی کوزه‌گر، سرپرست مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور هم در همین رابطه توضیح داده که ده هزار مرکز سازمان بهزیستی در سراسر کشور آماده جمع‌آوری نذورات مردمی جهت هزینه برای مددجویان هستند. مردم در روش سنتی می‌توانند به مراکز بهزیستی از جمله مراکز نگهداری معلولان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و خانه سالمندان، مراجعه کنند و نذورات و گوسفند قربانی خود را تحویل این مراکز دهند، در عین حال درخواست داریم همه مردم برای پخش نذورات خود به مراکز معروف بهزیستی مانند یک مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست معروف و شهره نروند، بلکه نذورات خود را بیشتر به مراکز بهزیستی در حاشیه شهرها ببرند.

مراقب سلامت باشید

کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی نیز درباره نکات بهداشتی به رسانه‌ها توضیح داده است که با توجه به این‌که بسیاری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از طریق تماس با دام رخ می‌دهد، در آستانه عید قربان و هر مراسمی به افراد توصیه می‌کنیم ذبح دام را در مراکز مجاز انجام دهند.

به گفته امیری، باتوجه به این موضوع که برخی از بیماری‌ها در کشور بومی بوده، بهتر است مردم دام‌های مورد نظر را به کشتارگاه‌ها و مراکز مورد تائید دامپزشکی که برای ذبح دام در این ایام در نظر گرفته شده است، بفرستند و بعد از گذشت 24 ساعت با خیال راحت قربانی خود را توزیع کنند.این مقام مسئول از مردم درخواست کرده از ذبح دام مقابل دسته‌های عزاداری خودداری کنند، زیرا این اقدام انتقال بیماری از دام به انسان را براحتی فراهم می‌کند.

مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی هم از آمادگی 1933 اکیپ ثابت و 948 اکیپ سیار دامپزشکی برای نظارت بر عرضه و کشتار دام روز عید سعید قربان در سراسر کشور خبر داده و یادآور شده است: همه شبکه‌های دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام کشور در روز عید سعید قربان، فعال و آماده ارائه خدمات رایگان پیرامون کشتار بهداشتی دام هستند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار هم از استقرار 25 جایگاه در سطح شهر تهران برای عرضه دام زنده خبر داده و گفته است: کارگروهی متشکل از شهرداری، دامپزشکی و نیروی انتظامی برای جمع‌آوری دام‌های سرگردان (مراکز غیرمجاز) در سطح شهر تهران تشکیل شده است.

عبدالحسین رحیمی، تصریح کرده که 75 درصد بیماری‌ها منشأ دامی دارند و باتوجه به بیماری تب کریمه کنگو از شهروندان تقاضا می‌شود دام موردنیاز خود را از جایگاه‌های عرضه دام در سطح شهر خریداری کنند. همچنین شهروندان پس از ذبح دام در جایگاه‌ها برای اطمینان باید 24 ساعت گوشت را در یخچال نگهداری و پس از آن مصرف کنند.

قیمت گوسفند زنده، کیلویی 16 هزار تومان

اختلاف قیمت دام در این روزهایی که متقاضی بیشتری وجود دارد، حسابی موج می‌زند، اما محمدرضا ملاصالحی، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به ایسنا توضیح داده که آخرین قیمت دام زنده حدود 16هزار تومان و قیمت گوشت قرمز تنظیم بازاری که گوشت تازه گوسفندی وارداتی است، کیلویی 33 هزار تومان به صورت لاشه است.

این مقام مسئول یادآوری کرده هیچ مشکلی از نظر تولید، تامین و عرضه دام زنده و گوشت قرمز موردنیاز مردم در ایام خاص پیش رو مانند عید قربان نداریم و در بیش از یکصد نقطه پایتخت عرضه دام زنده با قیمت منطقی انجام می‌شود.

خون دام را در کف خیابان نریزید

در صورت رعایت بهداشت، ذبح دام می‌تواند با کم‌خطرترین شیوه ممکن انجام شود. محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد که نباید خون دام را در خیابان‌ها ریخت، زیرا همین خون‌های ریخته شده می‌تواند منبع آلودگی و بیماری باشد.

به گفته این متخصص صنایع غذایی، امعا و احشای دام نیز در صورتی که در خیابان‌ها و سطل‌های زباله ریخته شود، می‌تواند منبع آلودگی باشد، بنابراین نیاز است که خون و امعا و احشای حیوان به شکل اصولی دفن شود و همچنین هرگز به خون ریخته شده از حیوان، دست نزنید.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، خطر انتقال تب کریمه کنگو در صورت خرید دام از محل‌های غیرمجاز را بسیار خطرناک می‌داند و می‌گوید: افرادی که به ذبح دام اقدام می‌کنند و کسانی که به خون و امعا و احشای حیوان دست می‌زنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها