همزمان با تشدید بحران کره،‌روسیه نیروهای خود را از نقطه خطر خارج کرد

آمریکا در تیررس کره شمالی

یک روز پس از برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی موضوع شلیک موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی،‌ منابع نزدیک به سرویس‌های امنیتی روسیه گزارش دادند که در پی تشدید تنش‌ها بنا به دستور کرملین روز چهارشنبه 1500 نفر از ساکنان روسیه از مرز با کره‌شمالی در منطقه ولادی‌وستوک جابه‌جا شدند.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۴۳

بر اساس این گزارش، در این اقدام غیرمنتظره به مقامات دفاع مدنی دستور داده شده تا ساکنان را به مناطق امن در شرق این کشور منتقل کنند. روسیه مرزی کوچک به طول 38 کیلومتر با کره شمالی دارد. در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده است که بحران کره‌شمالی می‌تواند به یک مواجهه مسلحانه تبدیل شود و جهان را به آستانه یک فاجعه برساند. در رویداد غیرمنتظره دیگر، ساخالین، بزرگ‌ترین جزیره روسیه پس از تازه‌ترین پرتاب موشکی کره‌شمالی، از نقشه آنلاین این کشور در سایت شرکت فناوری اطلاعات یاندکس ناپدید شد! این جزیره در شمال ژاپن و در اقیانوس آرام واقع شده است. یاندکس این اتفاق را یک مشکل فنی اعلام کرد. این جزیره می‌تواند در برابر یک پرتاب بی هدف توسط کره شمالی آسیب‌پذیر باشد.

روز سه‌شنبه کره شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک خود از نوع «هواسونگ ـ 12» را آزمایش کرد.

خبرگزاری کره شمالی چهارشنبه گزارش داد کیم جونگ اون رهبر این کشور هدایت پرتاب این موشک بالستیک را برعهده داشت و این اقدام مقدمه‌ای بر احاطه کردن گوام است منطقه‌ای که جزو قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام است.

تداوم لاف‌زنی

با وجودی که رهبر کره شمالی بارها در ماه‌های اخیر به تهدیدات ترامپ بی‌اعتنایی کرده، اما به دنبال این اقدام، بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که همه گزینه‌ها روی میز است. ترامپ در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، گفت: اقدامات تهدیدآمیز و بی‌ثبات‌کننده تنها به انزوای بیشتر کره شمالی در منطقه و میان کشورهای دیگر منجر می‌شود. ترامپ هشدار داده بود که اگر کره شمالی ایالات متحده را تهدید کند با خشم و خشونت مواجه می‌شود.

جلسه شورای امنیت

آمریکا و ژاپن خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شده بودند که این جلسه روز سه‌شنبه برگزار شد. شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای را به‌عنوان نتیجه رایزنی‌ها در جلسه‌ غیرعلنی خود تصویب و پرتاب موشک از سوی کره شمالی را بشدت محکوم کرد.

به گزارش رویترز، بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از سوی 15 عضو این شورا تائید شده و شلیک موشک در روز سه شنبه از سوی کره شمالی که از حریم هوایی ژاپن گذشت، بشدت محکوم شد.

در همین حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی توافق کردند فشارها بر کره‌شمالی را به حداکثر برسانند. آنها پس از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل گفتند که به دنبال تحریم‌های شدیدتر علیه این کشور هستند.

گاهشمار آزمایش‌های موشکی کره شمالی

کره شمالی آزمایش موشک بالستیک خود را با موشک‌هایی با برد 300 کیلومتر در سال 1984 آغاز کرد و موشک «اسکاد ـ بی» یکی از این موشک‎هایی است که با برد 300 کیلومتر در سال 1984 به وسیله کره‌شمالی آزمایش شده است.

اولین آزمایش موشک نودونگ که یک موشک میا‌نبرد است به وسیله کره شمالی در ماه می‌1990 با
1300 کیلومتر برد آزمایش شد و در سال 1993 دومین آزمایش این موشک از سوی پیونگ‌یانگ انجام شد که موفقیت‌آمیز بود.

31 آگوست 1998 کره شمالی یک فروند موشک بالستیک نپودونگ ـ 1 با برد 2500 کیلومتر آزمایش کرد که از طریق این موشک، ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داد.

کره شمالی 5 جولای 2006 یک فروند موشک تپودونگ ـ 2 را آزمایش کرد که برد این موشک 6700 کیلومتر است، اما این آزمایش موشکی با شکست مواجه شد.

9 می ‌2015 کره شمالی اولین موشک با قابلیت شلیک از زیردریایی را با برد 560 مایل آزمایش کرد.

7 فوریه 2016 این کشور موشک تپودونگ ـ 2 با ده هزار کیلومتر برد را آزمایش و اعلام کرد ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده است.

15 آوریل 2016 کره شمالی یک فروند موشک موسودان با برد 1860 مایل را آزمایش کرد که این آزمایش با شکست مواجه شد، اما دو ماه بعد و در ماه ژوئن یک فروند موشک موسودان از سوی کره شمالی با موفقیت آزمایش شد. 9 سپتامبر 2016 کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد که گفته می‌شود قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی تا امروز بوده است.

بحران کره شمالی، نتیجه سیاست‌های آمریکاست

شبه‌جزیره کره مدتی است در اثر سیاست‌های نابخردانه دونالد ترامپ و اقدامات تحریک‌آمیز نظامی وی، تنش‌آلود است، به طوری که خبرگزاری‌ها روز گذشته اعلام کردند، روسیه نیروهایش را از مرز کره‌شمالی به مکان دیگری منتقل کرد. در همین زمینه با شعیب بهمن، پژوهشگر ارشد مسائل اوراسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:

چه دلایلی موجب عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز کره‌شمالی شده است؟

فدراسیون روسیه و کره‌شمالی از روابط گستره و عمیقی برخوردارند و تا چندی پیش، قبل از حاد شدن پرونده پیونگ یانگ، مسکو جزو حامیان اصلی کره‌شمالی محسوب می‌شد. مقامات روسیه به طور مرتب بویژه به آمریکاییان اعلام کرده‌اند، مساله آزمایش موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ باید از طریق دیپلماسی و با گفت‌وگو حل شود و از سوی دیگر، رهبر جوان کره‌شمالی را به خویشتنداری دعوت کرده بودند اما باید توجه داشت که روسیه، موضوعات و مباحثات بین‌المللی را به طور کلی در نظر دارد و دغدغه‌هایی از جمله افزایش رقابت تسلیحاتی، ناآرامی و تنش در شبه‌جزیره کره و در نزدیک مرزهای خود را هم در محاسبات استراتژیک خود لحاظ می‌کند. روسیه با وجود اختلاف نظرها و تنش‌های کلامی با آمریکا، توجه ویژه‌ای به حفظ رابطه مناسب با واشنگتن در حل موضوعات بین‌المللی دارد. برای مسکو سه عامل اهمیت ویژه دارد؛ اول، حفظ رابطه مناسب با کره‌شمالی به لحاظ اقتصادی و نظامی. دوم، مخالفت با راهکار نظامی برای حل مناقشات شبه‌جزیره کره. سوم، مدیریت حفظ رابطه با آمریکا و دوری گزیدن از حاد شدن تنش
با این کشور .

اقدامات نظامی تحریک‌آمیز آمریکا در شبه‌جزیره کره به نتایج مثبتی منتهی نشده است. آینده احتمالی حل مناقشه با کره‌شمالی چطور پیش‌بینی می‌شود؟

باید به این نکته توجه داشت که حاد شدن بحران فعلی نتیجه سیاست‌های ترامپ در شبه‌جزیره است. در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با کره‌شمالی مماشات صورت می‌گرفت و اوباما تلاش داشت مناقشات را از طریق مذاکره و با روش دیپلماسی مدیریت کند، اما لفاظی و اقدامات نظامی تحریک‌آمیز دولت ترامپ، کره‌شمالی را به نقطه‌ای رسانده که هر هفته برای اثبات و به نمایش گذاشتن توان بازدارندگی خود، رزمایش نظامی برگزار کند. کشوری که می‌تواند این فضای مناقشه را تغییر دهد، آمریکاست که باید این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها