ساز مخالف ترامپ در برجام

همزمان با بهانه‌های جدید ترامپ در برجام، برخی منابع آگاه در کاخ سفید گزارش کرده‌اند که ترامپ در گزارش ماه اکتبر از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۲۱۹

براساس برجام، رئیس‌جمهور آمریکا باید هر سه ماه یک‌بار با ارائه گزارشی از روند اجرای برجام به کنگره، تحریم‌های کنگره را تعلیق کند و ترامپ از زمان روی کار آمدن با وجود انتقادهای فراوانی که نسبت به برجام داشته در دو نوبت، ضمن تائید پایبندی ایران به برجام، تحریم‌ها را تعلیق کرده است که البته براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، این اتفاق در نوبت قبل با اصرار وزرای خارجه و دفاع این کشور انجام شده است.

با این‌حال موضعگیری‌های جدید ترامپ این احتمال را تقویت کرده که شاید در نوبت بعدی که اکتبر فرا می‌رسد این اقدام را تکرار نکند، به‌طوری‌که ترامپ بتازگی مدعی شده برجام فراتر از تعهدات هسته‌ای، یک «روح» داشته که ایران آن را نقض می‌کند.

براساس گزارش رویترز، وی که در یک باشگاه خصوصی گلف در نیوجرسی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ابتدا از پایبند نبودن ایران به برجام سخن گفت ولی سریعا گفته خود را براساس ادبیات دولتمردانش تصحیح کرد و گفت که منظورش «روح برجام» بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم این توافق وحشتناکی است. آنها به این توافق پایبند نیستند و مطمئنا به روح آن هم پایبندی ندارند.» ترامپ با لحنی تهدیدآمیز گفت: «فکر می‌کنم در آینده خواهید دید که اگر ایران رو به پایبندی (به توافق‌نامه و روحش) نیاورد، اتفاقات خیلی سخت و تاثیرگذاری خواهد افتاد.»

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ادامه کمپین فشار دولت ترامپ بر ایران، جمهوری اسلامی ایران را به اقدامات ثبات زدا و نقض روح برجام متهم کرد.

رویترز هم به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته «نیکی هیلی»، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد در روزهای آینده برای رایزنی‌ درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به وین، پایتخت اتریش سفر خواهد کرد. به گزارش فارس،هیلی قرار است در این سفر با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و میزان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهد.

رویترز نوشته این سفر بخشی از بررسی‌های دولت ترامپ برای تعیین پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.

ظریف: ترامپ همواره قصد نابودی برجام را داشته است

کنار هم قرار گرفتن این اخبار حکایت از آن دارد که دولت ترامپ، سناریوهای جدیدی در خصوص برجام دارد و همین مساله با واکنش‌هایی از سوی ایران و برخی اعضای 1+5 روبه‌رو شده است.

در همین زمینه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در توییتر نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا همواره قصد نابودی برجام را داشته است. او برای اجتناب از انزوا، تلاش دارد ایران را مقصر این کار نشان دهد؛ این علاوه بر نقض روح و متن برجام توسط آمریکا (نشانگر) سوءنیت است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: مایه تاسف است که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق‌نامه هسته‌ای ایران را مورد تردید قرار می‌دهد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام هم در بنیاد صلح ساساکاوا در ژاپن گفت: پایبند نبودن به برجام به‌طور قطع برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین اتفاقی، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

طرح مجلس در دستور جلسه فردا

جمهوری اسلامی ایران از چندی قبل در حال زمینه‌سازی اقداماتی برای مقابله با عهدشکنی‌های آمریکاست و علاوه بر تصمیماتی که در هیات نظارت بر اجرای برجام گرفته شده، نمایندگان مجلس هم در حال کار روی طرحی هستند که پیش از این فوریت آن تصویب شده و آن‌طور که سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری صداوسیما گفته است، این طرح که «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» نام دارد، روز چهارشنبه به تصویب کمیسیون امنیت رسیده و فردا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اعتبارات پیش بینی شده در این طرح گفت: 2000 میلیارد تومان به دستگاه‌هایی اختصاص یافته است که اعتبار لازم را برای بررسی‌ها، تهیه گزارش‌ها و تحقیقات و نظارت کافی بر رفتار آمریکا در منطقه در اختیار گرفته اند تا بتوانند وظایفی را که قانون به‌عهده آنها گذاشته است به نحو احسن انجام دهند.

باید منتظر واکنش سایر اعضای 1+5 بود

مرتضی صفاری، رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا به‌صورت هماهنگ در مسیر فشار آوردن به ایران هستند، گفت: آمریکایی‌ها نظرشان بر این است که برجام موجب تقویت ایران شده و باعث گردیده موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه ارتقا پیدا کند و منافع آمریکا در منطقه تحت‌الشعاع قرار‌گیرد.

وی افزود: براین اساس آمریکایی‌ها در‌ تلاش هستند طی فرآیندی برجام را طبق نگاه آقای ترامپ لغو کنند اما این‌که تا چه اندازه موفق شوند بحثی است که باید دید سایر کشورهای اروپایی چه عکس‌العملی به آن نشان خواهند داد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد کشورهای اروپایی به اتفاق روسیه و چین اصرار بر ادامه سند برجام دارند و معتقدند که این سند باید حفظ شود، این کشورها حتی در تلاش هستند آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که دست از رفتار خود بردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها