این روزها اخبار نگران‌کننده‌ای از بازارهای طلا و جواهر برخی مناطق کشور از جمله همدان به گوش می‌رسد؛ اخباری که می‌گوید جاعلان پایشان به این بازار هم باز شده و قدم در راه جعل سکه گذاشته‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۰۳۴۴

وقتی خبر جعل سکه و ورود سکه‌های تقلبی به گوشمان رسید، ذهنمان رفت به سوی فروش سکه‌های طلای تقلبی که برخی سودجویان به نام چوپان خبر از کشف اتفاقی آن و سپس فروش از طریق پیامک به‌صورت تصادفی به مردم می‌کنند، و هرازگاه اخبار آن و کلاهبرداری‌های صورت گرفته، منتشر و رسانه‌ای می‌شود.

اما خبر آن‌چیزی نبود که ما تصور می‌کردیم، چراکه موضوع، جعل سکه‌های طلای وکیوم شده بازار طلا و جواهرات بود که تاکنون سابقه نداشته و جعل راحت و ساده‌ای نیست و تبحر و تخصص خاصی می‌طلبد و البته کسی هم قادر به تشخیص این نوع جعل، بدون خارج کردن سکه از بسته و وزن کردنش نیست.

فروش و عرضه سکه‌ به‌صورت بسته‌بندی و وکیوم شده ازجمله راهکارهایی بود که طی چند سال اخیر برای شناسایی اصل از تقلبی بودن آنها ارائه می‌شد تا به معنای شناسنامه سکه تلقی شود و خریداران براساس اعتبار نام آنها و مشخص بودن هویت این سکه‌ها با اطمینان بیشتری نسبت به خرید سکه اقدام کنند و خیالشان از بابت اصل بودن سکه راحت‌ شود. حالا اما جاعلان توانسته‌اند از این مرز و دیوار محکم هم عبور کنند و خارج از ضرابخانه‌های رسمی بانک مرکزی به شکل حرفه‌ای به ضرب سکه تقلبی اقدام کنند، به گونه‌ای که اکثر خریداران قادر به تشخیص تقلبی بودن آنها نیستند.

خبر جعل سکه‌های طلا از بازار طلا و جواهر استان همدان به رسانه‌ها درز کرد و گفته شد که مدتی است شایعه فروش سکه‌های تقلبی در بازار همدان دهان به دهان می‌چرخد؛ شایعه‌ای که با تائید یک طلافروش در این شهر همراه شد. سهیل سیفی، یکی از فروشندگان جوان طلا و جواهر در بازار همدان در این زمینه با اشاره به کشف تعدادی سکه‌ طلای جعلی در بازار همدان به ایسنا گفت: سکه‌هایی در بازار توسط افراد سودجو عرضه می‌شود که تنها لایه رویین آن طلا و لایه زیرین فلز برنج است.

تعداد سکه‌های تقلبی زیاد نیست

این موضوع مورد تائید مهدی غلامی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان نیز هست، اما وی در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور می‌شود که کار جعل این سکه‌ها در همدان صورت نمی‌گیرد و سکه‌های جعل شده از تهران و شهرهای بزرگ دیگر به همدان رسیده است.

غلامی با تاکید بر این‌که تعداد این سکه‌ها در بازار چندان زیاد نیست، ضمن توصیه به مردم برای دقت در خرید سکه‌های طلا تصریح می‌کند: گرچه تنها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه ضرب سکه‌ها را دارد، اما تعدادی افراد سودجو مدتی است که به ضرب سکه‌های طلا با عیار پایین‌تر اقدام می‌کنند، به‌طوری‌که روکش ضخیم سکه، طلا اما داخل آن مس، برنج یا آلومینیوم است و این سکه‌ها را در وکیوم‌های معتبر قرار می‌دهند، به‌گونه‌ای که کاملا شبیه سکه‌های اصلی به نظر می‌آید و این افراد به‌صورت دست‌فروش فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مشاهده سکه‌های جعلی از حدود یک سال پیش در برخی نقاط کشور از جمله همدان، می‌گوید: مردم وقتی برای فروش این سکه‌ها به طلافروشان رسمی مراجعه می‌کردند کارشناسان خبره پس از خروج این سکه‌ها از داخل وکیوم، با وزن‌گیری یا محک زدن سکه‌ها متوجه تقلبی بودن آنها می‌شدند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان با بیان این‌که برای جلوگیری از فروش سکه‌های تقلبی شرایط امنیتی درنظر گرفته شده است، خاطرنشان می‌کند: به منظور جلوگیری از عرضه سکه‌های تقلبی، یک‌سری هولوگرام‌های خُرد شونده با شماره سریال‌های مشخص که در اتحادیه ثبت شده‌اند، به فروشندگان داده شده است که باعث کاهش موارد تقلب می‌شود. وی همچنین از خریداران می‌خواهد برای خرید سکه به مغازه‌های معتبر که در کار خرید و فروش سکه هستند، مراجعه و فقط سکه‌های وکیوم شده خریداری کنند و از دلال و دستفروش سکه نخرند.

بسرعت پیگیری می‌کنیم

در همین حال حمیدرضا فرسایی، رئیس اتاق اصناف همدان نیز با تاکید بر پیگیری سریع و جدی این موضوع به جام‌جم می‌گوید: بی‌شک کار جعل سکه در همدان صورت نمی‌گیرد، زیرا بازار طلا و جواهر همدان بیشتر در کار تولید و عرضه زیورآلات طلاست نه سکه، بنابراین کار جعل و عرضه در شهرهای پرجمعیتی چون تهران صورت گرفته و راهی بازار همدان شده است.

به عقیده فرسایی جعل سکه، کار پیچیده، فنی و بسیار تخصصی است و کار هر جاعلی نمی‌تواند باشد، بلکه کار افراد متخصصی است که با سنجش و عیار طلا و رموزی در راستای جعل کارت و ...آشنا هستند، بنابراین ما در این زمینه با افراد متخصص و متبحری مواجه‌ایم. وی در عین حال تاکید می‌کند که از هم‌اکنون بازرس‌های ما بررسی و تحقیق خود را در این زمینه آغاز خواهند کرد و اگر موضوع کلاهبرداری ساده باشد، از طریق تعزیرات پیگیری خواهد شد و چنانچه بحث جدی و حاد باشد‌ا از طریق دادستانی و مراجع قضایی پیگیر
خواهیم شد.

برخورد با واحدهای غیرمجاز فضای مجازی

حمید رحیمیان، بازرس اتحادیه طلا و جواهر همدان از برخورد با واحدهای غیرمجاز و همچنین افرادی که به‌صورت غیرقانونی در فضای مجازی در زمینه تبلیغ فروش طلاوجواهر فعالیت می‌کنند، خبر می‌دهد و می‌گوید: از مهم‌ترین وظایف این اتحادیه برخورد با واحدهای غیرمجاز بویژه افراد فعال در فضاهای مجازی مانند شیپور و دیوار برای تبلیغ طلا و جواهرات به منظور جلوگیری از فروش طلا و جواهرات سرقتی و تأمین حقوق اعضای اتحادیه که مالیات می‌دهند، است.

حمیدیان درخصوص شرایط عضویت در اتحادیه طلا و جواهر همدان نیز یادآور می‌شود: افراد برای عضویت در این اتحادیه ابتدا باید در سایت ایرانیان ثبت‌نام کنند سپس درخواست آنها توسط کمیسیون فنی اتحادیه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم شامل سابقه کار، تخصص و مهارت، امتحان‌های کتبی و عملی را می‌گذرانند. در نهایت پس از گذراندن امتحانات و عبور از یک‌سری فیلترهای قانونی و ضوابط داخلی به افراد واجد شرایط پروانه کسب داده می‌شود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها