سهم مناطق آزاد از صادرات کشور کمتر از یک درصد است!

مجموع هفت منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، ارس، انزلی و ماکو، کمتر از یک درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۱۰

به گزارش جام‌جم آنلاین، بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای مناطق آزاد تجاری-صنعتی، در هر یک از سال‌های 94 و 95 کمتر از 350 میلیون‌دلار صادرات کالا و خدمات از این مناطق صورت گرفته است. این در حالی است که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کالا در سال 94 بیش از 42 میلیارد دلار اعلام شده است.

تولید و صادرات کالا یکی از اهداف اصلی مناطق آزاد در جهان محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که در ادبیات بین‌المللی از عنوان مناطق پردازش صادرات برای آن استفاده می شود. همچنین در ماده یک قانون چگونگی اداره مناطق آزاد (مصوب 1372) و بند 11 سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی (ابلاغی 1392)، به موضوع گسترش و تسهیل تولید و صادرات از طریق مناطق آزاد اشاره شده است.

با توجه به انتقاد کارشناسان نسبت به انحراف مناطق آزاد از اهداف اصلی، مسئولان ذی‌ربط وجود رکود و نبود رونق اقتصادی در کشور را علت کمبود تولید و صادرات در مناطق آزاد عنوان می‌کنند.

بنابراین مجموع هفت منطقه آزاد (پردازش صادرات) کیش، قشم، چابهار، اروند، ارس، انزلی و ماکو، کمتر از یک درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند. با این تفاسیر سایر نقاط کشور که از امتیازات مناطق آزاد برخوردار نیستند، بیش از 99درصد صادرات کشور را تامین کرده و عملکرد به مراتب بهتری از مناطق آزاد کشور دارند. مناطق آزاد در سایر کشورها نظیر چین و مالزی، علاوه بر افزایش و گسترش صادرات کالا، بیش از 40 درصد صادرات کشور‌شان را به خود اختصاص داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها