رادیو معارف؛ رسانه‌ای برای ترویج پیام‌های دینی

مجتبی تونه‌ای از سال 1378 وارد سازمان صداوسیما شده و در بخش‌های مختلف برنامه‌سازی از جمله نویسندگی، سردبیری و تهیه‌کنندگی فعالیت داشته است. وی 12 سال مدیریت گروه فرهنگ و جامعه رادیو معارف را به عهده داشته و اکنون مدیر شبکه رادیویی معارف است. به بهانه نوزدهمین سالگرد رادیو معارف با او به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۷۷

رادیو معارف با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

بهمن 1377 به برکت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) رادیو معارف با الگوگیری از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (س) و حوزه علمیه قم تأسیس شد. در ابتدا با هشت ساعت پخش، کار خود را آغاز کرد و از سال 1382 تاکنون با 20 ساعت تولید و 24 ساعت پخش، فعالیت می‌کند. هم‌اکنون برنامه‌ها در چهار گروه علمی برنامه‌سازی، شامل گروه‌های قرآن و اهل بیت، فقه و اندیشه،فرهنگ و جامعه وگروه رویدادهای معارفی و اطلاع‌رسانی در سه سطح تخصصی، نیمه‌تخصصی و عمومی تولید می‌شود.

هدف از افتتاح این رادیو، حضور رسانه‌ای برای تبیین و ترویج پیام‌های دینی براساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع) در سپهر رسانه‌ای کشور است. مسلما برای رسیدن به این هدف لازم بود هم‌افزایی و همگرایی با حوزه و دانشگاه افزایش یابد. به همین منظور سعی کرده‌ایم از توان و ظرفیت علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه برای غنابخشی به برنامه‌ها استفاده کنیم.

میزان رضایتمندی مخاطبان از این رسانه دینی براساس آخرین نظر سنجی چگونه است؟

براساس آخرین نظرسنجی‌ها بالغ بر پنج میلیون نفر شنونده رادیو معارف هستند که بیشتر آنها را نخبگان دینی تشکیل می‌دهند. شنوندگان این رسانه از برنامه‌های این رادیو بیش از 98 درصد رضایتمندی دارند. امیدواریم نسبت به استقبال مخاطبان و بهره‌گیری آنها از تولیدات این رسانه بتوانیم وظیفه دینی خود را بخوبی انجام دهیم.

رادیو معارف برای جذب مخاطب تا چه میزان از فضای مجازی استفاده می‌کند؟

برای ارتباط مخاطبان با رادیو، پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو معارف را طراحی کرده ایم. این سایت با دیگر سایت‌های شبکه‌های رادیویی متفاوت است. تمام برنامه‌های رادیو معارف پس از پخش با دو امکان شنیدن و دریافت روی سایت بارگذاری می‌شود. از آنجا که برنامه‌های محتوایی و علمی رادیو معارف، تاریخ مصرف نداشته و قابلیت تحقیق و پژوهش دارد، بسیاری از شنوندگان رادیو، خواستار دریافت برخی برنامه‌ها بودند که با فراهم شدن این امکان در سایت، رضایتمندی آنها تأمین شد. در سایت رادیو معارف اطلاعات کاملی از کارشناسان دینی نیز وجود دارد. به مناسبت‌های مختلف ماه رمضان، محرم، دهه ولایت، دهه کرامت، هفته دفاع مقدس و ... نیز نشریه الکترونیکی مجازی با عنوان «معارف‌نامه» منتشر می‌شود که حاوی تمام برنامه‌ها و قالب‌های مرتبط با آن موضوع است. در پاسخ به درخواست شنوندگان محتوای بسیاری از برنامه‌ها تبدیل به نرم افزار شده که این نیز گامی مؤثر در تکریم مخاطب و ماندگار کردن برنامه‌های علمی است. مکتوب شدن برخی برنامه‌ها زیر نظر کارشناس آن برنامه از دیگر اقداماتی است که در رادیو معارف انجام شده و تاکنون بیش از 20 برنامه از رادیو معارف به صورت کتاب منتشر شده که برخی آنها به چاپ سی‌ام رسیده است. در شبکه‌های اجتماعی از جمله پیام‌رسان سروش فعالیت داریم و اطلاعات برنامه‌ها در این فضاها هم منعکس می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها