با بودجه 100 میلیون تومانی، بی‌وای‌دی اس 6 بخریم یا سانگ‌یانگ تیوولی؟

تقابل چشم بادامی‌ها از دو جناح!

بازار عجیبی داریم! تا همین چند سال پیش با در دست داشتن 100 میلیون تومان بودجه نقد، اگر قصد خرید خودرویی شاسی‌بلند داشتید، مواردی مثل تویوتا لندکروزر صفر کیلومتر یا حتی ب‌ام‌و ایکس3 صفر کیلومتر پیش روی شما قرار می‌گرفت، اما با توجه به قوانینی که رفته رفته بر جو بازار سایه انداخت ، شرایط این روزها ایجاب می‌کند که این بودجه رقم دندانگیری برای خرید یک خودروی شاسی‌بلند نباشد و با این اعداد و ارقام فقط برخی موارد چینی و شاسی‌بلندهای فوق کوچک کره‌ای نصیبتان شود. نماینده برند بی‌وای‌دی (BYD) چین در ایران، از چندی پیش فروش و عرضه اس 6 (S6) را به بازار کشور شروع کرده است. این خودرو با برچسب قیمتی 98 میلیون و 700 هزار تومان، یکی از ارزنده‌ترین خودروهای چینی موجود در بازار کشور است که یک کپی ماهرانه از لکسوس آر.ایکس نسل اول محسوب می‌شود. در مقابل، سانگ یانگ تیوولی را به عنوان یکی از خوش‌قیمت‌ترین و ارزنده‌ترین کره‌ای‌ها در شرایط فعلی بازار کشور داریم که با قیمت 99 میلیون و 900هزار تومان و تحویل 120 روزه توسط رامک خودرو به فروش می‌رسد. این دو خودرو از نظر ابعاد بدنه و کلاس خودرویی تفاوت‌ زیادی با یکدیگر دارند، اما اختلاف قیمت یک میلیون و 200 هزارتومانی این دو خودرو باعث می‌شود با این سوال رو‌به‌رو شویم که کدام یک خودروی مناسب‌تری است؟ در شرایط این روزهای بازار با در دست داشتن 100 میلیون تومان وجه نقد،‌ شاسی‌بلند کره‌ای را انتخاب کنیم یا چینی؟
کد خبر: ۱۰۵۴۸۲۰

یک ژاپنی چینی

شرکت بی‌وای‌دی چین (BYD Auto) از موفق‌ترین و بهترین خودروسازان این کشور است که از سال 1382 / 2003 تا کنون به تولید خودروهای سواری و تجاری می‌پردازد، اما همان طور که گفته شد، مدل اس 6 یک مدل الگوبرداری شده ماهرانه از لکسوس آر.ایکس نسل اول است که از نظر ابعاد و شمایل، شباهت زیادی به این ژاپنی لوکس دارد. هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که اس6 همان نسل اول لکسوس آر.ایکس است که امتیاز تولیدش از تویوتا خریداری شده است، اما طبق شواهد موجود، این خودرو یک مدل مهندسی معکوس از شاسی‌بلند سایز متوسط ژاپنی محسوب می‌شود که کیفیت ساخت خوبی دارد. اس 6 را می‌توان از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای چینی موجود در بازار کشورمان به حساب آورد که با توجه به فضای داخلی جادار و امکانات خوب، مورد خوش‌قیمتی برای استفاده خانوادگی محسوب می‌شود. با این حال اگر بودجه شما محدود به همین 100 میلیون تومان است، اما میانه‌ خوبی با خودروهای چینی ندارید، بهتر است تا انتهای مطلب همراه با ما باشید.

پس از سال‌ها بی‌رمقی...

کمپانی سانگ‌یانگ با خودروهای موسو، کوراندو و چیرمن پا به کشورمان گذاشت که البته به دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی نماینده وقت، این خودروها در آن سال‌ها به مواردی پراستهلاک تبدیل شدند. از زمانی که رامک خودرو زمام برند سانگ یانگ را در بازار کشورمان در دست گرفت، اوضاع تغییر کرد و دیگر از تاخیرهای چند ماهه برای تامین قطعات یدکی خودروهای این برند و نبود نیروی متخصص برای ارائه خدمات صحیح به اتومبیل خریداران خبری نیست. این روزها رامک خودرو با عرضه محصولاتی مثل تیوولی، کوراندوی جدید، اکتیون و اکتیون فیس لیفت، رکستون و رکستون دابلیو و کایرون وجهه بسیار بهتری از محصولات این برند خودروسازی کره‌ای در ذهن ایرانیان ایجاد کرده است. تیوولی در حال حاضر ارزانقیمت‌ترین و کوچک‌ترین محصول این خودروساز کره‌ای ـ که علاقه وافری به شاسی‌بلندها دارد ـ محسوب می‌شود که با قیمت 80 و اندی میلیون تومان وارد بازار ایران شد، اما این روزها پس از گذشت بیش از یک سال از حضور تیوولی در خیابان‌ها، قیمت آن به 99 میلیون و 900 هزار تومان رسیده که طی 120 روز کاری تحویل مشتری می‌شود. البته تجربه ثابت کرده تحویل خودروی رامکی‌ها کمی بیشتر از این 120 روز به درازا می‌انجامد و از این رو این خودرو در بازار آزاد با اختلاف قیمت بیش از 10 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اختلاف در ظاهر

قضاوت درباره ظاهر این دو خودرو کاملا سلیقه‌ای است. باید اشاره کرد که محصولات سانگ‌یانگ کره جنوبی تا قبل از نیم دهه پیش، ظاهر چندان جذاب و اغواگری نداشتند، ولی این روزها سبک طراحی این برند عوض شده و محصولات جذابی را به بازار عرضه می‌کند. این روزها کمتر کسی را خواهید یافت که تیوولی را زشت خطاب کند؛ در حالی که برای پسندیدن از بی‌وای‌دی اس 6 به سلیقه‌ای خاص نیاز خواهید داشت. این محصول که در استایل کلی شبیه لکسوس آر.ایکس نسل اول است، چهره‌اش تا حدودی کهنه بوده و از مد افتاده جلوه می‌کند و اگر طرفدار خطوط مشی طراحی نسل جدید خودروها باشید، چندان مورد پسندتان واقع نمی‌شود. این محصول به هیچ وجه زشت نیست و با توجه به ابعاد نسبتا بزرگش، جذابیت بصری خاص خود را دارد.

ابعاد و اندازه

اس 6 با توجه به قرارگیری در رده‌ای متفاوت از تیوولی، یک سر و گردن از رقیب هم‌قیمتش بزرگ‌تر است. طول 8/4 متری برای این خودروی خانوادگی که فضای مناسبی برای سفرهای طولانی‌مدت دارد، تقریبا 60 سانتی‌متر بلندتر از تیوولی بوده و همچنین اختلاف ارتفاع و عرض بیش از 10 سانتی‌متری در این دو محصول، نمایانگر اختلاف رده آنهاست. در درجه اول باید مشخص کنید شاسی‌بلند 100 میلیون تومانی شما بیشتر داخل شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در سفرهای طولانی با تعداد سرنشینان زیاد؟ ابعاد تیوولی به عنوان یک کراس اوور ساب کامپکت که از نظر اندازه رقیبی برای پژو 2008 جدیدالورود، رنو کپچر و حتی نیسان جوک (با وجود اختلاف قیمت فاحش) محسوب می‌شود، خودرویی کاملا ایده‌آل برای شهرهای بزرگ و پر ترافیکی مثل تهران است و با توجه به ابعاد بدنه، هرچند فاصله بین دو محور آن 6/2 متر اعلام شده، مورد خوبی برای خانواده‌های پرجمعیت، بخصوص در مسافت‌های طولانی نیست. نباید از بی‌وای‌دی اس6 نیز انتظاری در حد شاسی‌بلندهای فول‌سایزی چون کیا موهاوی و تویوتا لندکروزر داشت! این خودرو با فاصله بین دو محور 12 سانتی‌متر بلندتر از تیوولی، فضای داخلی وسیع‌تری را به شما ارائه می‌کند و از همه مهم‌تر، صندوق بار وسیع‌تری دارد.

نیروی محرکه

فاحش‌ترین اختلاف این دو خودرو در بحث فنی و اختلاف بین پیشرانه‌های آنها نمایان می‌شود. هر دو خودرو از موتور چهارسیلندر خطی 16 سوپاپ بهره می‌برند؛ با این تفاوت که موتور تیوولی 6/1 لیتر حجم داشته، ولی اس6 با پیشرانه 4/2 لیتری توانمندتر به بازار عرضه می‌شود. هر دو خودرو مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها هستند و از سیستم پاشش سوخت MPI (چند نقطه‌ای) بهره می‌برند. تیوولی 128 اسب بخاری با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن، شتاب و کشش اغواگری نخواهد داشت، اما در عوض مصرف سوخت 7/5 لیتر در 100 کیلومتر آن (ترکیبی)، یک امتیاز مثبت بسیار مهم برای این خودرو محسوب می‌شود.

اس6 با توجه به جثه بزرگ‌تر و وزن بیشتر، پیشرانه 160 اسب بخاری قدرتمندتری هم دارد که البته با یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه تیپ ترونیک کوپل شده است! جعبه دنده‌های دوکلاچه اصولا دقت و سرعت تعویض دنده بالاتری دارند و در نتیجه کشش بهتری برای خودرو فراهم می‌کنند. با این حال این دو محصول از نظر شتاب‌گیری، باج چندانی به هم نمی‌دهند، ولی مصرف سوخت ترکیبی 8/9 لیتری محصول بی‌وای‌دی، برگ برنده تیوولی با عدد 7/5 لیتر را اثبات می‌کند! هر دو خودرو از سیستم ترمز چهار چرخ دیسک با انواع سیستم‌های کنترل پایداری بهره می‌برند و هیچ یک مورد مناسبی برای سفرهای خارج از جاده محسوب نمی‌شوند.

فضای داخلی و امکانات

در فضای داخلی، اوضاع شبیه‌نمای بیرونی است. هرچقدر تیوولی مدرن و جذاب طراحی شده و به عنوان یک کراس‌اوور ساب کامپکت، فضای زیبایی به شما ارائه می‌کند، اس 6 در داخل کابین هم شبیه آر.ایکس است و رنگ و بویی از کهنگی دارد. با این حال هر دوی این خودروها آپشن‌ها و امکانات بسیار خوبی به شما ارائه می‌کنند که در ادامه به بررسی تجهیزات ارائه شده روی هر یک از این دو خودروی 100 میلیون تومانی خواهیم پرداخت. ابتدا از بحث امکانات رفاهی شروع کنیم.

بی‌وای‌دی برای محصول شاسی‌بلند خود یعنی اس 6 از 10 کیسه هوای ایمنی در نقاطی مثل سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای بهره جسته است که این موضوع در کنار کمربندهای سه نقطه‌ای همراه با هشدار بسته نبودن کمربند، تامین‌کننده ایمنی خودرو خواهد بود. در مقابل، تیوولی کوچک‌تر با ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی سرنشینان جلو و عقب و همچنین کمربندهای پیش‌کشنده سه نقطه‌ای به بازار عرضه می‌شود.

در بخش امکانات رفاهی، رامک‌خودرو، سانگ یانگ تیوولی را با مواردی مثل سیستم هوشمند ورود و استارت بدون سوئیچ (کلید هوشمند)، تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل) با قابلیت تنظیم از روی فرمان، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین همراه با سیستم مدیریت برق باتری، تنظیم ارتفاع دستی غربیلک فرمان، تنظیم دستی صندلی‌ها، روکش چرمی صندلی‌ها، کمک برقی فرمان (به جای هیدرولیک) همراه با سه وضعیت نرمی اسپرت، راحت و نرمال، آینه وسط الکتروکرومیک حساس به نور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی همراه با شش بلندگو، مانیتور هفت‌اینچی، دوربین دنده عقب، پورت‌های ورودی یواس‌بی، HDMI و AUX و بلوتوث، سنسور پارک دنده عقب، کیت پنچرگیری به جای زاپاس، خروجی 12 ولت در داخل داشبورد و فضای بار، صفحه کیلومتر ال‌ای‌دی همراه با رایانه سفری، سیستم روشنایی خودکار چراغ‌ها (اتوماتیک)، تنظیم و باز و بست برقی آینه‌های جانبی، سیستم یخ‌زدای برف‌پاک‌کن جلو، رینگ‌های اسپرت 18اینچی با طرح دایموندکات، مه‌شکن جلو و عقب و گرمکن صندلی‌های جلو روانه بازار می‌کند که برای یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت موارد خوبی به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که سانگ یانگ تیوولی فضای داخلی راحتی دارد و برنده جایزه بهترین ارگونوی صندلی خودرو در کره جنوبی شده است.

در مقابل بی‌وای‌دی اس 6 به عنوان نماینده 100 میلیون تومانی جامعه شاسی‌بلندهای چینی(!)، مواردی مثل دوربین دید جانبی آینه سمت راست و دوربین دید عقب، ورود و استارت بدون کلید (سوئیچ هوشمند)، روکش چرمی صندلی‌ها همراه با تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، چراغ‌های خوشامدگویی روی آینه‌های جانبی، صفحه کیلومتر دیجیتال TFT با قابلیت تغییر رنگ، تنظیم سرویس‌های دوره‌ای و مجهز به رایانه سفری، هشدار باز بودن درها و امکان باز و بسته کردن همزمان شیشه‌ها و درها با استفاده از ریموت، آینه‌های جانبی برقی و آینه میانی الکتروکرومیک، قابلیت تنظیم هشدار سرعت بیش از حد مجاز، خروجی 12 ولت در قسمت بار، پشت سری‌های قابل تنظیم صندلی‌های عقب، لاستیک زاپاس با سایز اصلی و رینگ فولادی، مجهز به حالت رانندگی اقتصادی، سیستم صوتی همراه با 9 بلندگو، بلوتوث، مانیتور هفت اینچی لمسی، مسیریاب نقشه ایران، قابلیت پخش دی‌وی‌دی و پورت‌های ای‌یوایکس و یواس‌بی به بازار عرضه می‌شود که دست کمی از تیوولی ندارد. هر دوی این خودروها از حیث امکانات رفاهی در وضعیت خوبی قرار دارند و می‌توانند نیازهای بسیاری از افراد را برطرف کنند.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها