اکسیر

کنترل سندرم پیش از قاعدگی با روغن گل مغربی

امروزه استفاده از درمان‌های سنتی و طب مکمل بسرعت در حال افزایش است. از این رو بازار دارویی کشور شاهد افزایش تعداد فرآورده‌های گیاهی است. یکی از این ترکیبات که در سالیان اخیر مورد اقبال عمومی قرار گرفت فرآورده‌های حاوی روغن گل مغربی (EVENING PRIMROSE OIL) است.
کد خبر: ۱۰۵۲۴۷۵

گل مغربی با نام لاتین گیاهی بومی آمریکای شمالی است، اما در اروپا و بخش‌هایی از نیمکره جنوبی نیز رشد می‌کند. این گیاه دارای گل‌های زردی است و چون گل‌ها در غروب شکفته می‌شوند به گل مغربی معروف شده است. از دیرباز این گیاه به طور سنتی به منظور اثرات درمانی استفاده می‌شده است. روغن گل مغربی از دانه گیاه به دست می‌آید و معمولا به شکل کپسول فروخته می‌شود. دانه‌های این گیاه محتوی دو اسید چرب ضروری (70درصد لینولئیک اسید و 8 تا 14درصد گاما لینولئیک اسید) است.

روغن گل مغربی دسترسی بدن به امگا 6 گامالینولئیک اسید (GLA) را افزایش می‌دهد. این ترکیب یکی از اسیدهای چرب ضروری است که بدن قادر به تولید آن نیست و مانند ویتامین‌ها باید از طریق غذا و مکمل‌های غذایی به بدن برسد. بخشی از خصوصیات مفید این فرآورده ناشی از افزایش تولید پروستاگلاندین 1E است که اثرات ضدالتهابی دارد. در افراد دیابتی GLA از لینولئیک اسید ساخته نمی‌شود و مصرف روغن گل مغربی در این افراد باعث افزایش عملکرد عصبی و جلوگیری از نوروپاتی(آسیب دیدن اعصاب محیطی) می‌شود .

این روغن در کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز کاربرد دارد. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه‌ای از علائم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی در زنان است. این علائم شامل نوسانات خلقی، حساس شدن پستان‌ها، هوس خوراکی، خستگی، کج‌خلقی و افسردگی می‌شود. همچنین علائم جسمی شامل درد مفاصل یا عضلات، سردرد، خستگی، افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات، نفخ، جوش‌زدن، اسهال یا یبوست در بسیاری از زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مشاهده می‌شود.

معمولا از هر چهار زنی که در دوران قاعدگی قرار دارند، سه نفر این سندرم را تجربه می‌کنند. از سایر مصارف روغن گل مغربی می‌توان به بهبود بعضی اختلالات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه اشاره کرد. همچنین برای آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان، مولتیپل اسکلروز (MS)، سندرم شوگرن (یک بیماری خودایمنی با علائم خشکی دهان و چشم‌ها)، کلسترول بالا، بیماری آلزایمر و آسم می‌توان از مکمل‌های حاوی روغن گل مغربی بهره گرفت.

بیشتر افراد در مصرف مکمل‌های حاوی روغن گل مغربی مشکل خاصی ندارند، اما با این وجود بعضی مصرف کنندگان دچار سردرد، ناراحتی‌های گوارشی، حالت تهوع و بثورات جلدی می‌شوند. باید دقت کرد امگا3 و امگا6 از نظر متابولیکی و عملکردی متفاوت هستند. مطالعات نشان داده‌اند امگا3 با کاهش توسعه بافت چربی و کاهش وزن مرتبط و غلظت بالای امگا6 با افزایش خطر افزایش وزن همراه است. بنابراین نباید در مصرف مکمل‌های حاوی روغن گل مغربی زیاده روی کرد . زمانی که مکمل‌های روغنی مصرف می‌شود، بهتر است ویتامین E هم مصرف شود تا خطر پراکسیده شدن اسیدهای چرب غیر اشباع کاهش پیدا کند‌.

روغن گل مغربی، روغن بذر کتان و ویتامین E عوامل رقیق‌کننده خون طبیعی هستند و کسانی که از داروهای رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می‌کنند در مورد مصرف این مکمل‌ها باید با پزشک یا داروساز مورد اعتماد خود مشورت کنند .

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها