استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارند

ریشه‌های بیکاری 20درصدی در‌3 استان

در حالی که مرکز آمار ایران اخیرا جدولی از نرخ بیکاری استان‌ها منتشر کرده که براساس آن، سه استان البرز، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با نرخ حدود 20 درصد، بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، نمایندگان مردم در مجلس می‌گویند که نرخ‌های ارائه شده در این جدول مطابق با واقعیات موجود در این استان‌ها نیست.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۶۵

به گزارش جام‌جم، آخرین جدولی که مرکز آمار ایران چند روز پیش درخصوص بیکاری منتشر کرد، گرچه به‌خودی خود، نشان‌دهنده نرخ بالای بیکاری در کشور است، اما در عین حال با ابهامات و واکنش‌های بسیاری از سوی مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس نیز مواجه شده که اساس این آمار را زیر سوال می‌برند.

براساس آمار ارائه شده در این جدول، استان البرز با نرخ 20/4 درصد، چهارمحال و بختیاری با نرخ 20/3 درصدو کرمانشاه با نرخ 20/2 درصد به ترتیب بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور در بهار امسال را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، نمایندگان این استان‌ها در گفت‌وگو با جام‌جم معتقدند که نرخ بیکاری در استان‌هایشان حتی از آمار ارائه شده در جدول بیشتر و نگران‌کننده‌تر است.

بیکاری، از این هم بالاتر است

چهارمحال و بختیاری یکی از 3 استان کشور با نرخ بالای بیکاری است. نرخ بیکاری در این استان برای بهار امسال 20/3 درصدتعیین شده است، اما علی کاظمی، نماینده مردم این استان می‌گوید: از وضعیت استان و جمعیت زیادی که هر روز بخاطر بیکاری به ما مراجعه می‌کنند، به نظر می‌رسد که نرخ بیکاری استان حتی از آمار ارائه شده در این جدول هم بیشتر است، که البته عوامل متعددی دست به دست داده تا شاهد این نرخ از بیکاری در چهارمحال و بختیاری باشیم.

کاظمی می‌افزاید: بیشتر مردم ما از دیرباز در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به کار بوده و هستند و با خشکسالی و کمبود آب طی چند سال اخیر، بسیاری از دشت‌های ما ممنوعه اعلام و بخشی زیادی از کشاورزان و صنایع مربوط از کار بیکار شدند که این مهم‌ترین عامل افزایش نرخ بیکاری در استان است. نماینده شهرستان اردل و فارسان در مجلس یادآور می‌شود: به سرانجام نرسیدن طرح‌های متعدد در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، رکود فعالیت در بخش صنایع، تعطیلی برخی صنایع و کارگاه‌ها و طرح‌های عمرانی، از جمله عوامل دیگر افزایش بیکاری در چهارمحال و بختیاری است.

کاظمی، در حالی رکود در بازار صنایع و بخش کشاورزی را دلیل بالارفتن نرخ بیکاری در این استان عنوان می‌کند، که چهارمحال و بختیاری، استانی با ظرفیت‌های بالای گردشگری است و توجه به این ظرفیت‌ها و رونق گردشگری می‌تواند کمک زیادی به رفع بیکاری و اشتغالزایی کند.

بی‌اعتمادی به آمارها

استان‌هایی هم هستند که نرخ بیکاری پایین و امیدوارکننده‌ای دارند مثل استان مرکزی که نرخ بیکاری آن در بهار امسال 7/4 درصدتعیین شده است. اما به نظر می‌رسد که نماینده این استان هم چندان دل‌خوشی از این آمار ندارد.

سیدمهدی مقدسی، نماینده اراک دراین باره می‌گوید: این آمار به نوعی صحیح است، یعنی نرخ بیکاری در استان مرکزی حتی پایین تر از میانگین کشوری است، ولی با این حال آمار قابل اتکایی نیست، چون شاخص‌های تعیین این آمار، شاخص‌های مناسبی نیست، زیرا براساس این شاخص ها، حتی کسی که چند ساعت در روز و یا چند روز در هفته مشغول به کار بوده، جزو افراد دارای کار به شمار رفته است. البته این شاخص‌ها در کل کشور یکسان به کار گرفته شده و حتی می‌گویند نرم جهانی هم برای تعیین آمار همین است، اما به هر حال نمی‌توان خیلی به آن اتکا کرد.

مقدسی در عین حال به دلایل پایین بودن نرخ بیکاری در استان مرکزی اشاره کرده و می‌افزاید: استان مرکزی در صنایع مادر رتبه دوم، در کل صنایع رتبه چهارم، و در بخش‌های کشاورزی و دامداری و تولید لبنیات، مرغ و تخم مرغ، در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد، ضمن این‌که 700 میلیارد تومان از محل سامانه بهینه‌یابی و بانک‌ها برای افزایش تولید صنایع تصویب شد که تا حدودی موثر واقع شد البته برای صنایع کوچک و متوسط و نه صنایع بزرگ. گرچه جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور قول دادند که برای رونق صنایع بزرگ، چون کمباین‌سازی، ماشین‌آلات راهسازی و ساخت واگن‌ها نیز تسهیلات درنظر گرفته ورفع موانع کنند که در صورت تحقق این امر، شاهد رونق این بخش و کاهش بیشتر نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.

کاهش نرخی که مورد قبول نیست

نرخ بیکاری در استان لرستان، اما برخلاف بسیاری از استان‌ها روند کاهشی داشته و مقایسه این نرخ طی بهار امسال با زمستان و بهار سال گذشته نشان دهنده کاهش این نرخ است. مشاهده کاهش نرخ بیکاری گرچه امیدوارکننده است، اما حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم لرستان در مجلس معتقد است: این آمار منطبق بر واقعیت نیست و مردم هم این آمار را قبول ندارند، زیرا هیچ اتفاق یا زمینه اشتغال ملموسی در استان ایجاد نشده که انتظار داشته باشیم براساس آن نرخ بیکاری کاهش یابد.

کاظمی می‌افزاید: بیکاری در استان ایلام به اوج خودش رسیده و بیداد می‌کند و مردم بشدت از این شرایط ناراضی و گلایه‌مند هستند. جوانان تحصیلکرده این استان به خاطر نبود کار مجبور به مهاجرت به استان‌های دیگر از جمله پایتخت آن هم در مشاغل پایین چون کار در رستوران یا... هستند، بنابراین با شرایط موجود، ما آمار ارائه شده را واقعی نمی‌دانیم.

نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی نیز بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته، روند کاهشی داشته است که درنگاه اول اتفاق مبارکی به نظر می‌رسد، اما علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس این آمار را نیز دور از واقعیت عنوان کرده و می‌گوید: آمار بیکاری این استان از همان نقطه ابتدایی محاسبه، یعنی 6/2 درصد نرخ بیکاری بهار سال 95 اشتباه بوده و بقیه آمار نیز که براساس آن سنجیده شده، اشتباه است.

بیگی می‌افزاید: ارائه آمار غیرواقعی بیکاری در استان، پیامدهای منفی برای استان داشته، از جمله این‌که موجب کاهش سهم ما از صندوق توسعه ملی و افزایش مالیات شد که این مساله هم خود باعث افزایش قیمت تمام شده تولید محصول شده که نتیجه آن رکود صنایع و کارگاه‌های تولیدی و افزایش بیکاران بوده و حتی افرادی که کار داشتند نیز بعضا کار خود را از دست داده‌اند.

فاطمه مرادزاده

گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها