بحران گردوغبار از کرمانشاه تا سیستان و بلوچستان را درنوردیده است

جولان گردوغبار در 10 استان

روز گذشته آسمان بسیاری از استان‌های کشور آلوده به گردوغباری بود که از غرب و شرق کشور راه خود را به مناطق مرکزی باز کرده بود. البته از همان روز گذشته میزان گردوغبار در این استان‌ها روبه کاهش نهاده، اما پیش بینی‌های سازمان هواشناسی احتمال ورود موج‌های دیگری از گردوغبار به کشور را دور از انتظار نمی‌داند.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۵۳

به گزارش جام‌جم، اگر تا همین چند روز گذشته گردوغبار استان سیستان و بلوچستان را درنوردیده و آسمانش را تیره و تار و زندگی را بر مردمانش سخت کرده بود، از غروب شنبه تا روز گذشته، گردوغبار خود را به 9 استان دیگر کشور هم رساند و سایه سنگین خود را بر سر مردمانش آوار کرد. البته با یک تفاوت بزرگ، و آن این‌که، منشاء گردوغبار سیستان و بلوچستان، بادهای 120 روزه این استان است که هر ساله از اواسط خرداد وزیدن می‌گیرد، اما منشاء گردوغبار استان‌های دیگر، کانون‌های ریزگرد در کشور عراق بود که موجی از آن به هوا برخاست و پس از ورود به کشور از طریق کرمانشاه، مسیر استان‌های لرستان، همدان، اراک، قم، تهران، سمنان، اصفهان و کهگیلویه بویراحمد و را پیمود و البته هر چه به عمق خاک کشور و نقاط داخلی همچون استان تهران نزدیک‌تر می‌شد، شدت و غلظت آن نیز کاهش می‌یافت.

عراق، منشأ گردوغبار

احد وظیفه، مدیر مرکز هواشناسی کشور روز گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور شد؛ اوج این گردوغبارها غروب و شامگاه روز شنبه بود و طی روز گذشته در همه استان‌های مذکور، شاهد کاهش غلظت ریزگردها بودیم.

منشاء گردوغبار در 9 استان کشور (بادهای 120 روزه در شرق و ریزگردهای عراق در غرب) هم نکته‌ای بود که وظیفه به آن اشاره کرد و البته خاطرنشان کرد: موجی که از عراق وارد کشور شده، فعلا فروکش کرده، اما احتمال برخاستن موج یا موج‌های دیگری از گردوغبار از آن کشور و ورودش به کشور به‌دلیل شرایط اقلیمی نامناسب عراق همواره وجود دارد، اگرچه دستگاه‌های سنجش هواشناسی دست کم تا آخر هفته جاری مورد خاصی را پیش‌بینی نمی‌کنند.

مدیر مرکز هواشناسی کشور درخصوص گردوغبار سیستان و بلوچستان هم گفت این گردوغبار از روز گذشته رو به کاهش نهاده، اما از آنجا که منشاء آن بادهای 120 روزه است و وزش این بادها تا اواسط شهریور با نوسان ادامه دارد، بنابراین احتمال به هوا برخاستن گردوغبار و شدت گرفتن دوباره آن حتی در هفته جاری وجود دارد.

سیستان و بلوچستان ایستاده در گردوغبار

وزش گردوغبار شدید در سیستان و بلوچستان که از اواخر هفته گذشته شدت گرفته و عملا زندگی مردم این منطقه را با اختلال شدید مواجه کرده بود، همچنان ادامه دارد و در روز گذشته نه تنها دامنه آن از سیستان در شمال استان به جنوب استان در جنوب کشیده شد، بلکه باعث کاهش شدید دید افقی و باز و بسته شدن مکرر راه‌های ارتباطی شد و آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی را نیز بالا برد.

در این راستا، بسته شدن 2 مسیر اصلی زاهدان ـ زابل و زابل ـ نهبندان خراسان جنوبی بر اثر طوفان شن و کاهش شعاع دید موضوعی بود که غلامرضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان روز گذشته به آن اشاره کرد. البته ساعاتی بعد یعنی حدود 12 ظهر روز گذشته پلیس راه اعلام کرد که با فروکش کردن گردوغبار راه‌های یادشده بازگشایی شده، اما رفت و آمد با احتیاط و کندی انجام می‌شود و این در حالی بود که از صبح دیروز دستگاه‌های دست‌اندرکار در سه نوبت باز و بسته شدن این محورها را اعلام کرده بودند که همین باعث سرگردانی رانندگان در این مسیرها شد. ظاهرا این سردرگمی در امروز و روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت، زیرا اداره راهداری و پلیس‌راه سیستان و بلوچستان اعلام کرد با وجود بازگشایی محورهای یادشده احتمال بسته شدن دوباره این راه‌ها بر اثر توفان شن وجود دارد.

تصادف زنجیره‌ای در مسیر زابل ـ زاهدان

مسدود شدن راه‌های این استان به تصادف زنجیره‌ای هم منجر شد. سرهنگ کشواد بهروزی، فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با اذعان به این تصادف زنجیره‌ای در محدوده شیله تا تاسوکی مسیر زابل ـ زاهدان در شمال استان گفت: در این تصادف زنجیره‌ای پنج دستگاه خودرو با هم برخورد کردند و سه تا چهار نفر در این سانحه رانندگی مجروح شدند که به‌دلیل جزئی بودن جراحت سرپایی درمان شدند.

اربابی با تاکید بر این‌که تمام دستگاه‌های امدادی و اجرایی سیستان و بلوچستان در آماده‌باش کامل برای مقابله با بحران گردوخاک و طوفان هستند، یادآور شد: 21نقطه ماسه‌گیر در شمال استان شناسایی و ماشین آلات راهداری برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی در مواقع طوفان گردوخاک در این نقاط مستقر شده است.

تغییر ساعات کار ادارات سیستان و بلوچستان

و درنهایت این‌که طه‌هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان از روز گذشته طرح تغییر ساعات کاری ادارات این استان را به منظور بهینه‌سازی مصرف برق، اجرایی کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بر این اساس ساعات کاری ادارات در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه و روزهای پنجشنبه از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 12 و 30 دقیقه خواهد بود.

ذرات معلق اراک در وضع قرمز

اراک از جمله استان‌هایی بود که طی روزهای گذشته مورد هجوم ریزگردهای خارجی (عراق) قرار گرفت. در همین زمینه سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی روز گذشته با بیان این‌که میزان ذرات معلق در هوای اراک برای دومین روز متوالی در هفته جاری بالاتر از استانداردهای زیست‌محیطی و در وضعیت قرمز قرار گرفت، به مردم این استان توصیه کرد که در این روزها از تردد در فضاهای باز خودداری کنند.

افزایش گرد و غبار و سوزش چشم‌ها در قم

شهروندان استان قم هم در روز گذشته شاهد افزایش چشمگیر گردوغبار و کاهش دید افقی بودند.

محمدجواد ترابیان، کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان قم دراین باره به ایسنا گفت: شدت گرد و غبار از دیشب کاهش یافته، اما همچنان تا امروز تداوم دارد و فردا (دوشنبه) نسبت به امروز با گرد و غبار کمتری مواجه خواهیم بود. برخی از شهروندان قمی هم از گردوغباری گفتند که باعث سوزش چشمان آنها شده است. حدود یک هفته پیش روزنامه جام‌جم در گزارشی نسبت به وقوع گردوغبارهای نمکی با منشاء دریاچه نمک خشک شده قم هشدار داده بود.

گردوغبار در دیگر استان‌ها

شهرستان گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، شهرهای خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر و رومشکان در استان لرستان، برخی نقاط استان تهران و استان همدان نیز از جمله مناطقی بودند که گزارش‌هایی از وقوع گردوغبار و ایجاد شرایط ناسالم برای گروه‌های مختلف سنی، در آنها طی روز گذشته در خبرگزاری‌ها انعکاس یافت. درخصوص استان تهران حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش غلظت ذرات معلق به دلیل وزش باد شدید و احتمال وقوع پدیده گرد و خاک، از برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس طی امروز (دوشنبه) خبر داد و گفت: شرایط هوای ناسالم که از دیروز در استان برقرار بوده، امروز هم ادامه خواهد یافت.

فاطمه مرادزاده

گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها