پرونده آتش‌سوزی مرگبار در مسجد ارگ بعد از 13 سال، برای رفع نقص‌های دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دادسرا ارسال شد. بازپرس جنایی پس از رفع نقص‌های دادگاه درباره اعضای هیات امنای مسجد و تعداد جان‌باختگان و مصدومان، پرونده را برای صدور حکم به دادگاه بازگرداند.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۱۶
رسیدگی دوباره به پرونده آتش‌سوزی مسجد ارگ

به گزارش جام‌جم، غروب 27 بهمن 83 مصادف با پنجم ماه محرم مردم برای اقامه نماز مغرب و عشا و شرکت در عزاداری در مسجد ارگ تهران حاضر شده بودند که یکباره بخاری طبقه دوم در بخش زنانه آتش گرفت. شعله‌های آتش به طبقه اول و چادرهای برزنتی در محوطه شبستان مسجد سرایت کرد. با وقوع این حادثه آتش‌نشانان در مسجد حاضر شده و شعله‌های آتش را خاموش کردند. اما در این حادثه دلخراش 22 نفر مصدوم و 78 نفر جان باختند.

در این مرحله خانواده‌های مصدومان و جان‌باختگان آتش‌سوزی مسجد ارگ در دادسرای جنایی تهران شکایت کردند تا مقصران حادثه مشخص شوند. این در حالی بود که کارشناسان دادگستری پس از بررسی محل حادثه اعلام کردند 40 درصد هیات امنای مسجد ارگ، 40 درصد هیات عزاداری که در آنجا مراسم داشت و 20 درصد شورای مرکزی نظارت بر مساجد مقصر بوده‌اند.

هیات امنای مسجد ارگ هزینه‌هایی را به مصدومان و خانواده‌‌های جان‌باختگان پرداخت کردند که حتی یکی از مصدومان مبلغی را که قرار شده بود به وی پرداخت شود، قبول نکردو خواست این مبلغ به دیگر مصدومان یا خانواده جان‌باختگان داده شود.

این در حالی بود که سال 87 برخی شاکیان این پرونده نسبت به پولی که بابت دیه دریافت کرده بودند، اعتراض کردند و گفتند مبالغی که به آنها پرداخت شده با دیه قانونی که قراربوده به آنها پرداخت شود مغایرت دارد.

بنابراین با شکایت این افراد، پرونده دوباره مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد گفته‌های شاکیان صحت دارد. بنابراین پرونده پس از بررسی‌‌های لازم به شعبه 1155 مجتمع قضایی بعثت ارسال و 9 متهم پرونده که از اعضای هیات مدیره مسجد ارگ بودند، محاکمه شدند. در ادامه متهمان به پرداخت دیه در حق خانواده جان‌باختگان و مصدومان محکوم شدند. مدتی بعد پرونده به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شد که قضات این دادگاه نواقصی در پرونده گرفتند که بخشی از آن مربوط به دادسرا و بخشی مربوط به دادگاه صادرکننده رای بود.

چندی پیش این پرونده دوباره به دادسرای جنایی برای رفع نقص ارسال شد و این بار تحقیقات در شعبه ششم بازپرسی دادسرای جنایی تهران نزد قاضی محسن مدیرروستا از سر گرفته شد.

بازپرس جنایی به بررسی دوباره پرونده و رفع نقص‌های اعلام شده در پرونده پرداخت که عمده‌ترین این نواقص این بود که بررسی شود از 9 عضو هیات امنای مسجد ارگ که از متهمان پرونده بودند، چند نفر در قید حیات هستند که در بررسی این موضوع معلوم شد سه نفر از آنها فوت کرده‌اند و فقط شش عضو دیگر حضور دارند. همچنین دیگر نقصی که گرفته شده این بود که بررسی شود پولی که آن زمان هیات امنا به حادثه‌دیدگان پرداخت کرده است پول دیه بوده یا کمک مالی با بررسی این موضوع معلوم شد پولی که آن زمان پرداخت شده کمتر از پول واقعی دیه بوده که باید پول واقعی دیه به آنها پرداخت شود.

سومین نقص هم این بود که تعداد افراد کشته و مصدومان حادثه مسجد ارگ چند نفر بوده است. در بررسی این موضوع نیز معلوم شد 22 نفر از مصدومان و خانواده 78 نفر از جان باخته‌اند، شکایت کرده‌اند. بقیه نقص‌های پرونده نیز رفع شد و بنابراین پرونده دوباره بعداز رفع نقص ‌ها به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها