گفت‌وگو با برت راتنر فیلمساز سرشناس

تلویزیون آینده دنیای سرگرمی و هنر است

«ساعت شلوغی» یکی از فیلم‌هایی است که چند بار از تلویزیون ما روی آنتن رفته است. این فیلم کمدی اکشن را «برت‌راتنر» جلوی دوربین برده و دو هنرپیشه معروف هالیوودی یعنی جکی چان و کریس تاکر هم در آن هنرنمایی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۶۰۶۸

حالا کارگردان شناخته شده این فیلم قصد دارد مانند چند فیلمساز معروف دیگر برای تلویزیون کار کند. سابقه این فیلمساز نسبتا جوان هم نشان داده که او قدرت ریسک‌پذیری زیادی دارد. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگویی است که درباره پروژه تلویزیونی‌اش انجام شده است.

تصمیم‌گیری برای تولید یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی در کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی چگونه است؟

بیشتر مواقع به روابط موجود در بین آدم‌ها برمی‌گردد. هر چه با مدیران آنها بیشتر دوست باشید، احتمال این که بتوانید کارتان را پیش ببرید بیشتر است. این مورد بویژه در باره کمپانی‌های بزرگی مثل برادران وارنر صدق می‌کند. نوعی وحشت در رابطه با تولید فیلم‌ها و مجموعه‌های مستقل وجود دارد. هر چه که رنگ و بویی تازه در خودش داشته باشد، باعث وحشت آنها می‌شود. تهیه‌کنندگان بیشتر ترجیح می‌دهند روی نام‌ها و داستان‌های مطمئن سرمایه‌گذاری کنند، چیزهایی که قبل از این امتحان خود را پس داده و با رضایت تماشاگران روبه‌رو شده‌اند. برای مثال، آنها خیلی راحت روی فیلمی از جورج کلونی یا برادلی کوپر سرمایه‌گذاری می‌کنند. دلیلش هم روشن است. این نام‌ها می‌توانند تماشاگران را جذب کنند. بجز این، فقط روابط است که باعث کلید خوردن یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی می‌شود. تهیه‌کنندگان به این دلیل چراغ سبز تولید این‌جور کارها را می‌دهند، که با سازنده آن دوستی صمیمی و نزدیکی دارند!

از قرار معلوم این روزها قصد دارید تعداد بیشتری کار تلویزیونی انجام دهید؟

می‌خواهم نوعی تعادل در کارم ایجاد کنم و هر دو رشته سینما و تلویزیون را در کنار هم داشته باشم. در مقام یک کارگردان، همیشه به بخش خلاقانه کار فکر می‌کنم و برای خلق یک اثر بهتر تلاش می‌کنم. اولین چیزی که در این رابطه توجهم را به خود جلب می‌کند، ایده و مضمون کار است. طبیعی است که می‌خواهم بهترین داستان را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشم. این کار را در قاب کوچک هم می‌توان انجام داد و مجبور نیستم که فقط سراغ کارگردانی فیلم‌های سینمایی بروم. در عین حال، مجموعه‌سازی این امکان را برای من در مقام کارگردان فراهم می‌کند که داستانم را با حوصله بیشتری تعریف کنم و آن را در قالب یک مجموعه چند قسمتی عرضه کنم.

چه نوع کارهایی را می‌خواهید برای تلویزیون بسازید؟

کلا براساس غرایزم عمل می‌کنم. هر چه غریزه‌ام بگوید، دنبال همان می‌روم. در غیر این صورت، نمی‌توانم آن کاری را انجام دهم که می‌خواهم و حاصل کار، ایده‌آل من نخواهد بود. در سینما به این موضوع فکر می‌کنم که سرمایه‌ام از بین نرود و به‌دلیل ساخت این یا آن فیلم، ضرر مالی متقبل نشوم، اما در تلویزیون وضعیت فرق می‌کند. در اینجا، نگرانی از دست دادن سرمایه را ندارم. اما نگرانی مهم‌تری وجود دارد و خودش را به رخ می‌کشد: آیا می‌توانم عموم تماشاگران را جذب کارم کنم و روی بخش وسیعی از آنها تاثیر بگذارم. خیلی وقت‌ها، این کار سخت‌تر از حفظ سرمایه در تولید یک فیلم سینمایی است. تماشاگران سرمایه مجموعه سازان تلویزیونی هستند و اگر آن را از دست بدهید، نمی‌توانید دوباره به دستشان بیاورید.

جالب است که یکی از تهیه‌کنندگان و عناصر خلق‌کننده مجموعه «فرار از زندان» هم بوده‌اید. اولین اپیزودش را هم شما کارگردانی کردید.

روزهای خوبی بود. البته کسی تصور آن موفقیت عظیم را برای مجموعه نمی‌کرد. شبکه تلویزیونی تهیه‌کننده آن، میلیون‌ها دلار سود کرد و موفقیت مالی و انتقادی بسیار زیادی کسب کرد. برای من فقط سود معنوی داشت! خب، من خالق این مجموعه بودم، اما پول زیادی نصیبم نشد. با این حال، ناراضی نیستم.

مجموعه‌هایی که می‌خواهید تولید و کارگردانی کنید، در حال و هوای فرار از زندان هستند؟

نه الزاما! حال و هوای متفاوتی خواهند داشت و در ژانرهای متنوعی تولید می‌شوند. اما امیدوارم موفقیت کلان فرار از زندان را تکرار کنند.

تلویزیون در آینده رشد زیادی خواهد کرد

به باور من، تلویزیون آینده را تشکیل می‌دهد و این رسانه، بدون هیچ شک و تردیدی آینده صنعت هنر و سرگرمی است. البته مردم سینما را رها نخواهند کرد و فیلم‌های سینمایی همچنان مورد توجه عموم تماشاگران خواهد بود، اما تلویزیون رشد بسیار بیشتری خواهد کرد و در موقعیتی برتر و بالاتر از سینما قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، می‌خواهم روی مجموعه‌های تلویزیونی هم کار کنم. با یکی دو شبکه معتبر صحبت‌ها و مذاکراتی داشته‌ام و به نتیجه خوبی هم رسیده‌ایم. هدف تولید چند کار باکیفیت خوب و مثال‌زدنی است. سرمایه تولید این مجموعه به صورت مساوی توسط شرکت فیلمسازی من و این شبکه‌ها تامین می‌شود. به‌جز تهیه مجموعه‌های تلویزیونی، امر کارگردانی برخی از آنها را هم انجام می‌دهم، اما نمی‌خواهم متکلم‌الوحده باشم و تمام آنها را خودم کارگردانی کنم! فضا برای کار و فعالیت همکاران خوب فیلمسازم در اینجا باز است.

مترجم: کیکاووس زیاری
منبع: اسکرین اینترنشنال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها