باباغنوش، باباگانوش، باباغنوج یا متبل یک پیش غذای مدیترانه‌ای است که جزء اصلی آن از بادمجان تهیه شده است.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۴۷

درباره نام این غذا روایت‌های مختلفی هست که می‌گویند در قرون گذشته کشیش پیری زندگی می‌کرد که روزی یکی از شاگردانش با استفاده از بادمجان کبابی و سیرو ارده و... برای او غذایی درست کرد اما کشیش دلش نیامد به تنهایی آن غذا را صرف کند و آن را همراه با همه مردم روستایشان خورد و مردم روستا به همین دلیل نام وی را برای این غذا استفاده کردند. بادمجان یکی از صیفی‌جات پرکاربرد در غذاهای خاورمیانه است که از لبنان تا مصر و ترکیه و ایران به روش‌های مختلف طبخ و صرف می‌شود. این گیاه یک ساله از گروه ویتامین‌های B غنی است و به میزان کافی آهن دارد. همچنین مدر است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد. این پیش غذای مدیترانه‌ای را به عنوان یکی از غذاهای سفره افطار این شب‌ها تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه بابا غنوش
برای 3 نفر:

بادمجان: 5 عدد

ارده: 4 قاشق غذاخوری

لیموترش متوسط: یک عدد

جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری

سیر: 3 حبه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

بادمجان‌ها را با پوست روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا کبابی شوند، وقتی تمام سطح آن کبابی شد بادمجان‌ها را از روی شعله برداشته و در آب سرد بگذارید. بعد پوست بگیرید و در آبکش بگذارید تا آب آن خوب گرفته شود.

بادمجان را به همراه ارده، سیر خرد شده، آب لیموترش تازه، نمک و فلفل مخلوط کنید. می‌توانید از میکسر برای این کار استفاده کنید. بعد از مخلوط شدن، آن را در ظرفی ریخته و وسط آن را گود کرده و ارده را وسطش بریزید و با جعفری و گوجه فرنگی خرد شده و کمی فلفل قرمز تزئین کنید. این فرنی را معمولا با نان پیتا صرف می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها