مراسم تشییع پیکر شهدای حوادث تروریستی اخیر تهران دیروز با حضور پرشور نمازگزاران و مردم انقلابی روزه‌دار از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۳۹۶۲۴

این مراسم پس از اقامه نماز جمعه برگزار شد و پیکر مطهر شهدا پس از تشییع از دانشگاه تهران تا خیابان حافظ، به بهشت زهرا منتقل شد.

صبح دیروز نیز مراسم وداع با شهدای حوادث تروریستی تهران با حضور سران سه قوه، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، مسئولان لشکری و کشوری و سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دیروز همزمان با تشییع شهدا در تهران، پیکر دو نفر دیگر از شهدا در بجنورد و پیکر یک شهید هم در قم تشییع شد.

انتقام از دموکراسی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم دیروز تهران با تاکید بر این‌که حوادث تروریستی تهران، انتقام از دموکراسی بود، اظهار کرد: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد، بدخواهان به دنبال این هستند ضربه‌ای به مردم و کشور وارد کنند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود:‌ دموکراسی، زیربنای فکری تروریست‌ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت و زور راه‌حل نیست بلکه رای مردم راه‌حل است.

صحنه‌های غرورآفرین

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اظهار کرد: حمله ناکام تروریست‌ها به حرم مطهر حضرت امام(ره) و مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان، به عنوان دو مرکز مورد توجه ملت ایران، نشان‌دهنده تمرکز آنها بر محورهای اصلی مردم سالاری دینی ملت ایران است.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی به ابراز همدردی سران کشورها اشاره و بیان کرد: همدردی سران کشورها و مسئولان نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران، نگین قدرتمند و تکیه‌گاه آنها در ایجاد امنیت منطقه است.

خواب دشمنان تعبیر نخواهد شد

رئیس قوه قضاییه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد: آحاد مردم و نیروهای امنیتی اجازه نخواهند داد خواب دشمنان برای ناامن‌سازی ایران تعبیر شود.

آیت الله آملی‌لاریجانی در حاشیه مراسم وداع با پیکرهای شهدای حادثه تروریستی تهران افزود: نظام سلطه با تشدید ناامنی در منطقه درصدد هدف قرار دادن امنیت کشور ما بود،اما این هدف محقق نشد و این واقعیت برای سلطه‌گران بسیار سنگین است، لذا می‌کوشند با این قبیل اقدامات کشور را ناامن کنند.

توطئه آمریکا و عربستان برای ضربه زدن به ایران

حجت الاسلام و المسلمین «محمد محمدی گلپایگانی» رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز طی سخنانی در این مراسم علت حملات تروریستی تهران را سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ریاض دانست و گفت: در این سفر توطئه‌هایی برای ضربه زدن به ایران برنامه‌ریزی شده است.

محمدی گلپایگانی همچنین در مراسم وداع با پیکرهای شهدای حملات تروریستی، پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت شهادت شماری از مردم در حملات تروریستی تهران را قرائت کرد.

حادثه تروریستی، مقاومت مردم را بیشتر خواهد کرد

دکتر علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما هم در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای ترور در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اظهار داشت: بدون شک این حادثه تروریستی باعث دشمن شناسی بیشتر ملت ایران و موجب استحکام و مقاومت بیشتر ملت ایران خواهد شد.

رئیس رسانه ملی گفت: این حادثه نه تنها خللی در عزم و اراده ملت ایران ایجاد نمی کند بلکه این جریان دشمنان را بهتر معرفی می‌کند و باعث افزایش مقاومت ملی و اسلامی می شود.

ملت ایران از ترور هراسی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی هم در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران با اشاره به حوادث تروریستی اخیر گفت: ملت ما از ترور هراسی ندارد و همچنان مقاوم است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، صدیقی افزود: آمریکا‌یی‌ها از روز آغاز حکومت ننگینشان جز شرارت برای بشریت چیزی نداشته‌اند و بذر اسرائیل را به عنوان کانون ترور، قتل و غصب کاشتند و تروریسم بین‌المللی را دامن زدند.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران هرگز در مقابل استکبار جهانی و آمریکا عقب‌نشینی نخواهد کرد از نیروی انتظامی، سربازان گمنام امام زمان (عج) و سپاه پاسداران به‌خاطر سرکوب تروریست‌ها با کمترین هزینه، تشکر کرد.

نمایش چهره خبیث آمریکا و تروریسم وهابی ـ صهیونیستی

مجلس خبرگان رهبری هم با انتشار بیانیه‌ای، شهادت تعدادی از هموطنانمان را در اقدام تروریستی اخیر تسلیت گفت و تاکید کرد: این اقدام مذبوحانه و ضدانسانی، نتیجه‌ای جز نمایاندن هر چه بیشتر چهره خبیث آمریکای جنایتکار و تروریسم وهابی ـ صهیونیستی نخواهد داشت.

نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، خواستار توجه این سازمان به واقعه تروریستی در تهران و انگیزه‌ها و تبانی‌های عامل این حملات شد.

به گزارش ایرنا در این نامه آمده است: در کمال تاسف کسانی که همواره منشأ ایدئولوژی‌های افراطی بوده‌اند، اخیرا با انعقاد قراردادهای بی‌سابقه تاریخی، چراغ سبز و مشوق‌هایی را دریافت کرده‌اند و تصادفی نیست که درست بعد از این معامله، وضعیت در منطقه بدتر شده، یعنی اختلافات کشورها افزایش‌یافته، حملات تروریستی چند برابر شده و سرکوب‌های داخلی شدت یافته است. وی افزود، حملات تروریستی تهران در حالی اتقاق افتاد که وزیر دفاع عربستان در 12 اردیبهشت 1396 ضمن رد گفت‌وگو با ایران، در تهدیدی تمام عیار تاکید کرده بود «ما خواهیم کوشید جنگ را به زمین آنها یعنی داخل ایران ببریم» و علاوه بر این تعجب‌آور نبود که وزیر امور خارجه سعودی ساعاتی قبل از این حمله گفته بود که «ایران باید تنبیه شود.»

افراد مظنون در اختیار وزارت اطلاعات

وزارت کشور هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از مراجع درمانی و قضایی تاکنون 17 نفر از هموطنان روزه دارمان اعم از نیروهای حفاظتی و پرسنل اداری و مردم عادی به شهادت رسیده و تعداد 52 نفر نیز مجروح شده‌اند. در این اطلاعیه‌ای آمده است: افزایش تدریجی آمار اعلامی شهدا نیز به علت به شهادت رسیدن تعدادی از مجروحان عزیز در ساعات بعد از حادثه بود. تعداد چهار نفر از هموطنان عزیز در ساعات اولیه بعد از حادثه مفقود بودند و اطلاعی از سرنوشت آنها نبود که مشخص شد به شهادت رسیده و در همان لحظات اولیه به مراکز درمانی منتقل شده بودند. وزارت کشور با تاکید بر این‌که تروریست‌ها پنج نفر بوده‌اند که همگی در درگیری توسط نیروهای امنیتی به سزای اعمال جنایتکارانه خود رسیدند، افزوده است: در جریان حادثه تروریستی، نیروهای امنیتی و انتظامی در محل وقوع حوادث در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی به چند نفر مشکوک شده و مبادرت به دستگیری آنها کردند که برای تحقیقات بیشتر در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند، اما هنوز ارتباط آنها با حادثه تروریستی مشخص نشده است.

تروریست‌ها در تور امنیتی

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از دستگیری 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش در کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: در پی سلسله عملیات پیچیده اطلاعاتی و با همکاری خانواده برخی تروریست‌ها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش متشکل از تیم‌های عملیاتی و همچنین سرپل‌های ارتباطی و تدارکاتی به همراه مقادیری اسناد و مدارک و تجهیزات عملیات تروریستی قبل از هرگونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند. وزارت اطلاعات در اطلاعیه دیگری از دستگیری دیگر عناصر تروریست مرتبط با اقدام تروریستی روز چهارشنبه تهران خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: در ادامه پیگیری سرنخ‌های اطلاعاتی با هدف پاک کردن میهن اسلامی از لوث بقایای تروریست‌ها، سربازان گمنام امام زمان(عج) با همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی موفق شدند دیگر عناصر تروریست مرتبط با اقدام تروریستی 12 رمضان را قبل از هر گونه اقدام، شناسایی و دستگیر کنند. براساس این اطلاعیه در این عملیات، مقدار قابل‌توجهی سلاح، مواد پیش‌سازه بمب، کمربند انفجاری، وسایل ارتباطی و مدارک جعلی کشف شد. همچنین چند خانه امن تروریست‌های وهابی ـ تکفیری در شمال غرب کشور شناسایی و پاکسازی شد. همچنین روابط‌عمومی اداره اطلاعات استان فارس از دستگیری 7 نفر از عوامل مرتبط با گروه‌های تروریستی در این استان خبر داد و افزود: این افراد هم‌اکنون برای واکاوی اطلاعات بیشتر دراختیار اداره اطلاعات استان هستند.

شناسایی هویت تروریست‌ها

وزارت اطلاعات همچنین با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی هویت عوامل عملیات تروریستی حرم امام و مجلس خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: بر این اساس تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند؛ پنج نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج شده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند. وزارت اطلاعات افزوده است: عناصر مذکور در اجرای عملیات تروریستی در مرداد 1395، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات‌های تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس از جمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری شده بودند. وزارت اطلاعات اعلام کرده به‌دلیل برخی ملاحظات اجتماعی و امنیتی، نام خانوادگی تروریست‌ها را منتشر نمی‌کند. براساس این اطلاعیه‌ پنج تروریستی که عامل حوادث تهران بودند رامین، قیوم، ابوجهاد، سریاس و فریدون نام داشتند.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تروریستی در تهران

نتیجه قطعی این جنایات، افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و سعودی است

در پی حادثه‌ تروریستی در روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در تهران که به شهادت و زخمی شدن جمعی از مردم روزه‌دار انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه‌ تروریستی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام راحل و در مجلس شورای اسلامی که به شهادت تعدادی از عزیزان روزه‌دار و زخمی شدن جمع بیشتری انجامید، نشانه آشکاری است از کینه و دشمنی خباثت‌آلود مزدوران استکبار با ملت شریف ایران و با هر آنچه مربوط به انقلاب و نظام اسلامی و رهبر فقید عظیم‌الشأن آن است.

این‌گونه جنایات که حاکی از خباثت و در عین حال، حقارت مباشران و نیز آمران و مسببان آن است، بسی کوچک‌تر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند. نتیجه‌ قطعی اینها چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست. ملت ایران، متحد و با عزم راسخ به پیش خواهد رفت ان‌شاءالله. یاد شهیدان این حادثه را گرامی می‌دارم و به خانواده‌های آنان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و بهبود مجروحان و آسیب‌دیدگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای/ 19 خرداد 1396

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها