بدون شک، ب‌ام‌و سری آی8 (i8) یکی از شاخص‌ترین خودروهای ساخت کمپانی ب‌ام‌و در یک دهه اخیر به شمار می‌آید. در ابتدای رونمایی از این خودرو همگان تصور می‌کردند،‌ در حد یک محصول مفهومی باقی بماند؛ یعنی خودروهایی که تنها یک دستگاه از آن ساخته می‌شود و صرفا برای نمایش فناوری‌های آینده در عصر حاضر به شمار می‌رود، اما چنین نشد و جالب این که صحبت از نسخه‌های دیگری از این خودرو هم به میان آمد.
کد خبر: ۱۰۳۸۱۰۹

پس از دو مدل مفهومی از آی8 موسوم به آی8 اسپایدر (i8 Spyder) که در سال‌های 1391/ 2012 و 1395/ 2016 رونمایی شد، حالا ب‌ام‌و به آنچه می‌خواسته، رسیده است؛ یعنی چگونگی ارائه آی8 مجهز به فناوری‌های پیشرفته و البته با ظاهر یک خودروی سقف تاشو. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که نام این خودرو چه باید باشد و از آن مهم‌تر،‌ چه زمانی شاهد ورود آن به بازارها خواهیم بود؟

این مدل جدید با عنوان آی8 رودستر (i8 Roadster) به دنیا معرفی می‌شود و قطعا در سال جاری شاهد رونمایی رسمی از آن خواهیم بود. نمایشگاه فرانکفورت به‌عنوان یکی از سه نمایشگاه اصلی خودروی دنیا در مهر ماه،‌ پذیرای این خودروی فوق مدرن خواهد بود. البته فروش این خودرو به اوایل سال 2018 موکول شده است. این را می‌توان از صحبت‌های هارولد کوگر،‌ مدیرعامل خودروسازی ب‌ام‌و فهمید که سال گذشته خبر از بازگشت رودستر‌ این خودروساز آلمانی داده بود.

و اما پرسش مهم دیگر این که آیا شاهد به‌روزرسانی‌های تازه‌ای در آی8 رودستر خواهیم بود؟ تاکنون اظهار نظر رسمی در این باره نشده، اما از آنجاکه نخستین نسخه آی8 در سال 1393/ 2014 یعنی سه سال پیش رسما به دنیا معرفی شد، دور از ذهن نخواهد بود که پاسخ به این پرسش مثبت باشد.

باید انتظار کمی قدرت بیشتر را از سیستم سه‌گانه موتور توربوشارژ آی8 رودستر داشت. البته توان فعلی و رسمی آی8 چیزی حدود 231 اسب بخار است. آنچه قدرت نهایی محصول جدید ب‌ام‌و را تأمین می‌کند،‌ موتور 5/1 لیتری احتراقی و صد البته موتور برقی و باتری مطمئن آن است.

به نظر می‌رسد،‌ این خودروساز آلمانی برخی قابلیت‌های آی8 را فدای عملکرد بهتر آن کرده، اما باز هم جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود و خریداران باید مطمئن باشند آی8 رودستر با هر بار شارژ کامل باتری‌ها در راه نخواهد ماند. درباره بخش هیجان‌انگیز این محصول یعنی سقف متحرک آن چه می‌توان گفت؟ ساختار کربنی و پیچیده این سقف، محصول تفکر خلاقانه مهندسان ب‌ام‌و است. بسیاری از کارشناسان، اقدامات این مهندسان در ساخت سقف تاشوی بی‌ام دبیلیو را با اسپایدر488 (488 Spider) فراری و اسپایدر650اس (650S Spider) مقایسه می‌کنند. تاکنون اطلاعات زیادی درخصوص این بخش از آی8 رودستر منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید ‌ در نمایشگاه فرانکفورت چه محصولی به دنیا معرفی خواهد شد.

نکته پایانی این که در این محصول باید با صندلی‌های عقب خداحافظی کرد، چون اصولا باید جایی برای سقف تاشو وجود داشته باشد!

منبع: carmagazine.co.uk

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها