با اکرم محمدی، بازیگر سینما و تلویزیون

قدرت تحلیل نقش، بازیگر را توانا می‌کند

اغلب مخاطبان اکرم محمدی را با نقش عروس جسور و یکدنده سریال پدرسالار می‌شناسند و قبل‌ترش هم با بازی در نقش دختر مهربان و آخر خانواده در فیلم دیدنی مادر، ساخته زنده‌یاد علی حاتمی.
کد خبر: ۱۰۳۵۲۱۵

محمدی با شرکت در کلاس‌های آزاد به بازیگری روی آورد. شروع فعالیت‌های هنری او بازی در نمایش «خسیس» در سال 1364 بود. از محمدی سریال موفق خانوادگی خانه سبز به همراه خسرو شکیبایی و رامبدجوان را به‌خاطر داریم. او در سال‌های ابتدای کارش با کارگردانان مطرحی از جمله علی حاتمی، داوود میرباقری و بیژن بیرنگ همکاری کرد. محمدی در جشنواره هشتم فیلم فجر به‌خاطر بازی در فیلم سینمایی «مادر»، نامزد بهترین بازیگر نقش دوم شد. از جمله آثاری که محمدی در آنها حضور داشته، می‌توان به دختری با کفش‌های کتانی، ساحره، شیدا، سام و نرگس و یکی برای همه اشاره کرد.

سال‌هاست سریال خانه سبز با بازی شما از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود. به نظر شما راز موفقیت این سریال در جذب مخاطبان چه بود؟

داستان سریال نو و متفاوت بود وشیوه اجرایی آن به لحاظ استفاده از یک لوکیشن تقریبا ثابت آپارتمانی در نوع خودش کار جدیدی به نظر می‌رسید. با شروع پخش اولیه سریال واکنش مخاطب و منتقدان مشخص شد خانه سبز به لحاظ رویکردهای اجتماعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تیم نویسندگان فیلمنامه خانه سبز هم نشان دادند که راه درستی را رفتند.

با ساخت سریال‌هایی مثل آپارتمان اصغر‌ هاشمی و همین سریال خانه سبز ساخت سریال‌های آپارتمانی رونق جدی در دهه 70 به خود گرفت ...

در خانه سبز آپارتمان‌های یک مجتمع مسکونی محل حضور یک خانواده بود که در کنار هم زندگی می‌کردند و به‌واسطه نزدیکی محل زندگیشان می‌توانستند در مسائل و مشکلات زندگی در کنار هم باشند و در این سریال آپارتمان به‌عنوان یک موقعیت محوری باعث شده بود تا روی زمان و مکان خاصی برای رخدادهای قصه اشاره‌ای نشود و بیشتر شرایط زیست‌شان مورد بررسی قرار بگیرد.

در خانه سبز نقش مادر جوانی را بازی کردید که با تنها پسرش زندگی می‌کند...

از این نوع مادرها در جامعه زیاد داریم. برای زندگی این مادر جوان اتفاقی رخ‌داده و همسرش را از دست داده است در سریال این مادر با این چالش روبه‌رو است که باید چگونه به تنهایی خود و پسرش را اداره کند در ادامه این زن طوری رفتار می‌کند که نظر احترام اطرافیانش را به خودش جلب می‌کند و حتی پسر کوچکش می‌پذیرد مادر حق زندگی و ازدواج مجدد را دارد.

در سریالی مثل پدر سالار با بافت سنتی‌اش نقش زن جوانی را بازی کردیدکه میل دارد زندگی مستقل و دوری از پدر شوهرش داشته باشد. چقدر به ایفای زنان مستقل علاقه دارید؟

انسان با‌هویت و مستقل چه مرد و چه زن موقعی که با تفکر به زندگی‌اش نگاه کند، ایفایش برای من و سایر بازیگران جذابیت دارد و دوست دارم این نوع نقش‌ها را بازی کنم.

در فیلم به یاد ماندنی مادر هم تجربه مطبوعی در همکاری با زنده‌یاد علی حاتمی داشتید...

بازی در فیلم مادر نقطه عطف زندگی کاری‌ام بود. به نظرم حرف زدن درباره خصلت‌های هنری حاتمی و جایگاهش در ساخت فیلمی اینچنین، تکرار مکررات باشد. چون همه دوستان بارها به توانایی‌های این بزرگ سینما اشاره کرده‌اند. راستش من از دو ماه فیلمبرداری این اثر واقعا لذت بردم و فراوان آموختم.

باوجود این‌که بازیگر کمدینی نیستید؛ اما با کارگردان‌های شاخص این عرصه مثل مهران مدیری همکاری داشته‌اید...

کمدی موقعیت جنس‌اش با کمدی فیزیکی و کلامی بسیار متفاوت است. برای من طنز موقعیت خیلی حائزاهمیت است و این توانایی را دارم که در کارهای کمدی خلقش کنم.

خب پس چرا کمتر در سریال‌های کمدی بازی کرده‌اید؟

من تفکیکی برای انتخاب نقش‌ها ندارم. نکته مهم برایم کیفیت و درونمایه اثر است که چقدر حرف برای گفتن می‌تواند داشته باشد.

بتدریج از اواسط دهه 80 ایفاگر نقش مادر شدید. برای این‌که نقش مادرانی که بازی می‌کنید به هم شبیه نباشد چه کارهایی انجام دادید؟

مادر هم شخصیتی است مثل سایر شخصیت‌های یک اثر سینمایی و تلویزیونی. معتقدم بازیگر باید بتواند روی نقش تاثیر بگذارد و جنبه‌های مختلف هویتی‌اش را پر رنگ کند. در کلیت بازیگر باید قدرت تحلیل نقش داشته باشد و بتواند تمام ابعاد نقش را در بازی‌اش متبلور سازد. قدرت تحلیل نقش بازیگر را توانا می‌کند.

در عملیات 125 بهروز افخمی تصویر درستی از یک مادر کنشمند و تحصیلکرده ارائه دادید...

بله، مادری که با پسرش دوست و همراه و برای خواسته‌هایش احترام قائل است و قاعدتا برای او حق انتخاب هم قائل است این مادر، زنی باسواد و تحصیلکرده هم است که شرایط را خوب می‌فهمد. کار با افخمی خیلی جــذاب و خوب است.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها