شاخص بورس اوراق بهادار با رشد 733 واحدی مواجه شد

واکنش بازار به انتخابات

حضور بی‌سابقه و بیش از 40 میلیونی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، تاثیر مثبتی بر بازارهای داخلی کشورمان گذاشت.
کد خبر: ۱۰۳۲۹۴۲

روز گذشته با انتشار اخبار مربوط به انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری کشورمان، بازارهای مختلف به حضور پرشور مردم واکنش مثبت نشان داده و تکاپوی خاصی را تجربه کردند.

در این میان تابلوهای بورس به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمادهای اقتصادی در ایران همه سبزپوش شدند و روند صعودی آنها تاکیدی بر این حکایت بود که همه به آینده امیدوار و افق‌های روشنی برای خود در آینده متصور شده‌اند. اما دیگر دماسنج‌های اقتصادی ایران یعنی بازار طلا و ارز هم بی‌تأثیر از جو انتخاباتی کشورمان نبود و واکنش‌هایی از خود نشان دادند؛ هر چند این بازارها هیجانی نشدند.

شاخص بورس 733 واحد صعود کرد

اولین واکنش‌های اقتصادی به اعلام نتایج انتخاباتی در تابلوهای بورس نمایان شد به صورتی که شاخص بورس اوراق بهادار با رشد 733 واحدی وارد کانال 81 هزار تایی شد.

این روند تا جایی ادامه داشت که بازار بورس اوراق بهادار تهران کارش را با شاخص 81 هزار و 77 واحدی به پایان رساند.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واکنش مثبت بازار به خبرنگار ما گفت: مثبت شدن تابلوهای بورس پس از چند روز نزولی بودن امری کاملا مناسب است که باید از آن استقبال کرد، اما نباید فراموش کنیم بخشی از این نوسان مثبت، هیجانی است و در آینده احتمال
ادامه‌دار بودنش نیست.

وی افزود: از نظر کلان اقتصاد، اتفاق مثبتی روی نداده که منتظر مثبت شدن شاخص‌ها باشیم، اما احساس صاحبان سرمایه این است که ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت در آینده بتواند افق‌های تازه‌ای برای رونق آنها ایجاد کند که باید منتظر آن دوره باشیم.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: قبل از برگزاری انتخابات و در دوران رقابت‌های انتخاباتی این تفکر به بازار تحمیل شده بود که در صورت تغییر سیاست‌های اقتصادی فعلی، مشکلات بیشتری برای اقتصاد و صنایع ایجاد می‌شود و همین نگرانی باعث نزولی شدن بازار شده بود به همین دلیل با اعلام نتایج، اولین بازاری که به آن واکنش نشان داد، بازارهای مالی بود.

وی معتقد است در صورت ایجاد تغییرات مثبت در نهاده‌های تولید، باید منتظر واکنش پایدار مثبت بازار بورس باشیم، اما در این شرایط قطعاً واکنش هیجانی باعث صعود شاخص بورس شده که احتمالا تا هفته آینده ادامه‌ دارد و پس از آن شرایط واقعی بازار بر تابلوها حکمفرما خواهد شد.

در همین رابطه علی قربانی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: با توجه به برگزاری انتخابات با شکوه به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود برنامه برای جذب نقدینگی به‌سوی بازار سرمایه ادامه خواهد یافت و رونق بازار بورس ادامه خواهد داشت.

ثبات در بازار سکه و طلا

از سوی دیگر، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران از توقف روند رو به رشد قیمت انواع سکه و طلا در بازار آزاد خبر داد و گفت: این تغییر نرخ، ارتباطی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران ندارد و متأثر از بازارهای جهانی است.

وی در ارزیابی خود از وضعیت بازار آزاد سکه و طلا اظهار کرد: در هفته گذشته میانگین قیمت جهانی هر انس طلا 28 دلار افزایش داشت و اثر خود را بر قیمت طلا، ارز و انواع سکه در بازار ایران گذاشت.

به گزارش ایرنا، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران با بیان این‌که افزایش قیمت انواع سکه و طلا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (27 و 28 اردیبهشت) به اوج خود رسید، گفت: روز شنبه شاهد کاهش قیمت ارز و طلا در بازارها بودیم که سبب شد روند صعودی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی متوقف شود.

کشتی‌آرای از کاهش حدود 50 هزار ریالی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و کاهش 15 هزار ریالی هر گرم طلای 18 عیار در بازار خبر داد و عنوان کرد: با توجه به هیجان‌های افزایش قیمت طلا و ارز در هفته گذشته، می‌توان گفت بازار به آرامش رسیده و قیمت‌ها کاهش یافته است.

این فعال بازار سکه و طلا اضافه کرد: البته باید توجه داشت که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم که خود از التهابات بازار می‌کاهد و در مجموع می‌توان گفت بازار سکه و طلا روزهای آرامی را می‌گذراند.

واکنش محتاط بازار ارز

واکنش بازار ارز کمی متفاوت از دیگر بازارها بود به صورتی که این بازار گرچه نزولی بود و به قول معروف پول ملی کشورمان قدرت بیشتری در مقابل ارزهای خارجی گرفت، اما کارشناسان در این زمینه معتقدند احتیاط بازار باعث بروز چنین واکنشی بوده است.

روز گذشته قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران با حدود 30 تومان کاهش به رقمی معادل 3730 تومان رسید و به‌دنبال آن یورو نیز 35 تومان کاهش ارزش داشت.

این در حالی است که سایه کاهش قیمت ارزهای اصلی بازار ایران به نوعی بر دیگر ارزهای موجود تأثیر گذاشت تا جایی که دادوستد ارزهای خارجی در بازار روز گذشته در فضای آرام صورت پذیرفت.

احمدی، یکی از صرافان بازار به خبرنگار ما گفت: قبل از اعلام نتایج انتخابات، شایع شده بود قیمت ارز در بازار تا محدوده 4200 تومان افزایش خواهد یافت، اما با انتشار اخبار مربوط به پیروز رقابت‌های انتخاباتی این سینگال به بازار ارسال شد که سیاست‌های ارزی همانند گذشته خواهد بود به همین دلیل آرامشی نسبی را تجربه کردیم. وی درباره افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: فعلا انتظار افزایش قیمت زیادی در بازار نیست، اما نباید فراموش کنیم سیاست‌های بانک مرکزی دقیقا تعیین‌کننده قیمت بازار است، بنابراین در صورت عدم توزیع دلار در بازار باید منتظر نوسان شدید قیمت‌ در بازار ارز باشیم که این روند می‌تواند به افزایش قیمت دیگر کالاها نیز منجر شود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها