شال ایثار، تی‌شرت افتخار

جای لباس‌ها همیشه پشت ویترین مغازه‌ها نیست، قرار نیست همیشه سروکله مدل‌ها از مجله‌های خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های درجه 2 و3 پیدا شود، رنگ‌ها و طرح‌هایی که از آن طرف دنیا انتخاب شده‌اند و بشوند لباس تن ما؛ همان لباسی که به قول سعدی شرافت تن آدمی به آن نیست، اما امروز برای شما از لباس‌هایی خواهیم گفت که اتفاقا تن آدمی را به آن شریف است و طراحی‌هایش نشان از آدمیت و عشق و ایثار دارد.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۰۴

در میان هیاهوی انواع مدهای رنگارنگ و نام‌های گوناگون برندها که ویترین مغازه‌ها و بوتیک‌های فروش لباس را به خود اختصاص می‌دهند هر از گاهی به مناسبت‌هایی شاهد فروش یا به نمایش درآوردن لباس‌هایی هستیم که اتفاقا جای خالی آنها در بازار تولید و پخش پوشاک بشدت احساس می‌شود.

لباس‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم یادآور خاطرات قهرمانی و دلاوری یک ملت هستند، لباس‌هایی که نشانه‌شناسی آنها برگرفته از افتخار و ایثار است. همان‌طور که مینا افروز، کارشناس مد و لباس و برگزارکننده چند نمایشگاه لباس دفاع مقدس باور دارد این لباس‌ها روایتگر بخشی از تاریخ حماسی ایران هستند.

او می‌گوید: دفاع مقدس در سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات و... تجلی خوبی پیدا کرده است اما در حوزه مد و لباس تقریبا کاری انجام نشده است و مجموعه کارها انگشت‌شمار و موردی بوده است.

افروز تاکید می‌کند: لباس در هزاره سوم از یک پوشاک بسیار فراتر رفته است، لباس در جهان معاصر یک رسانه است که می‌تواند با بیانی هنرمندانه موضوعات مهمی را به دیگران منتقل کند. این طراح لباس می‌افزاید: ما هشت سال در برابر تجاوز به خاک کشورمان دفاع کرده‌ایم، اما هنوز برای مردم دنیا جنگ ایران و عراق جنگی کوچک مثل دیگر جنگ‌ها محسوب می‌شود، این در حالی است که اگر ما در این عرصه خوب عمل کنیم، جهان می‌تواند با چهره واقعی دفاع مقدس ما آشنا شود.

در لباس‌هایی که افروز طراحی کرده است جملاتی از وصیت‌نامه شهدا از جمله وصیت‌نامه شهید چمران روی لباس‌ها نقش بسته‌اند. تی‌شرت‌هایی که در همین ایام نزدیک به سوم خرداد می‌تواند تن جوانان ما را آراسته کند با عبارت به یاد ماندنی «خرمشهر آزاد شد» که بسیار هنرمندانه بر آن نقش بسته است یا نام ایران که با شکلی زیبا روی جیب مانتوها، روسری‌ها و شال‌ها نقش بسته است.

افروز در پایان صحبت‌هایش آرزو می‌کند فضا برای ارائه و فروش این لباس‌ها در بازار فراهم شود. او می‌گوید: در دیگر کشورها شاهد این هستیم که خواننده‌ها با لباس رزمی و ملی کشورشان روی صحنه می‌آیند و مردم هم برای این لباس‌ها ارزش قائل هستند. تجربه به من ثابت کرده است مردم ما برای لباس‌های برگرفته از فرهنگ و ارزش‌های جامعه‌شان ارزش قائل هستند.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها