بلدرچین از جمله منابع پروتئینی است که آرام آرام جای خود را در سفره‌های ایرانی باز می‌کند و تولید آن در کشور روزبه‌روز افزایش می‌یابد. ویژگی‌های استثنایی بلدرچین و سودآوری تولید آن موجب جلب توجه پرورش‌دهندگان طیور شده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۷۷

محراب آتش‌زبان در 27 سالگی یک کارآفرین موفق و مدیرعامل مزرعه پرورش بلدرچین در ایلام است. او برای خودش برندی معتبر دارد و به عنوان یک جوان موفق کارآفرین مطرح است.

آتش‌زبان درباره نحوه آشنایی‌اش با بلدرچین می‌گوید:به رشته صنایع غذایی بسیار علاقه‌مند بودم. سال 87 در این رشته در دانشگاه خوزستان پذیرفته شدم. با علاقه درس می‌خواندم و نمراتم خوب بود. دانشکده دامپزشکی در حیاط دانشگاه یک ایستگاه دامپزشکی راه‌اندازی کرده بود. در این ایستگاه اطلاعاتی در مورد پرندگان و حیوانات به دانشجویان داده می‌شد. در این میان بلدرچین موردی بسیار جالب بود. هم خواص بسیار زیاد و مفیدی داشت و هم از نظر اقتصادی به صرفه به نظر می‌رسید. خیلی علاقه‌مند شدم که اطلاعاتم را درباره این پرنده و خواص آن بیشتر کنم. با یکی از استادان دامپزشکی که رابطه خوبی با وی داشتم، مشورت کردم و صحبت‌های ایشان علاقه‌ام را به بلدرچین بیشتر کرد. طی این چهار سال که در دانشگاه خوزستان بودم، اطلاعات لازم را کسب کردم.

او می‌افزاید: بعد از اتمام تحصیلاتم باید به سربازی می‌رفتم. سرباز دانشگاه علوم پزشکی ایلام شدم و تحقیقاتم را در ارتباط با بلدرچین ادامه دادم. این شد که در این دو سال توانستم هر آنچه لازم بود، کسب کنم. سربازی‌ام تمام شد. کفشی آهنی پوشیدم و اراده‌ام را محکم کردم. به ارگان‌های مختلفی رفتم و قول‌های زیادی به من داده شد که هیچ کدام عملی نشد. خیلی فکر کردم و با توجه به علاقه‌ای که به بلدرچین پیدا کرده بودم، تصمیم گرفتم پرورش‌دهنده این پرنده شوم. پرورش بلدرچین مقرون به‌صرفه است و دردسر کمتری نسبت به مرغ دارد. جوجه آن طی 40 روز بالغ می‌شود و بعد از همین مدت قادر به تخمگذاری است. دوران جوجه‌کشی آن کوتاه و بین 15 تا 16 روز است. پرورش آن راحت و سود آن نیز از مرغ بیشتر است. این حرفه جزو مشاغل پرسود و زودبازده است و همین مساله باعث شده افراد زیادی سراغ این کار بروند. گوشت بلدرچین دارای خواص زیادی است و مصرف آن جنبه درمانی هم دارد و برای کمردرد و ضعف اعصاب بسیار مفید است. ضمن این‌که پروتئین خیلی بالایی دارد و به مراتب از گوشت قرمز بهتر است. همین خواص اشتیاق مرا بیشتر می‌کرد که یک پرورش‌دهنده حرفه‌ای بلدرچین شوم.

جوان کارآفرین ایلامی خاطرنشان می‌کند: تازه از سربازی آمده بودم و سرمایه کافی نداشتم. باید یک سرمایه‌گذار پیدا می‌کردم. با یکی از همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی ایلام به تفاهم رسیدم که سرمایه از او باشد و کار از من. کار را شروع کردیم، اما بنا به دلایلی هر دو از ادامه مشارکت منصرف شدیم و من باید تنهایی راه را طی می‌کردم. دست خالی بوده و پر بودم از انگیزه و شوق کار. به طور اتفاقی در پایگاه بسیج محله با نام بسیج سازندگی و خدماتی که این سازمان ارائه می‌کند آشنا شدم. وضعیتم را برای فرمانده پایگاه بسیج محله تشریح کردم و او بعد از دیدن انگیزه‌ام، مرا به بسیج سازندگی ایلام برای گرفتن تسهیلات معرفی کرد. توانستم با 20 میلیون تومان وام بسیج سازندگی، مزرعه پرورش بلدرچین راه‌اندازی کنم. در نهایت با معرفی به بانک و گرفتن تسهیلات کارگاه را تجهیز کرده و به دلیل کمبود فضا، آنجا را قفسه‌بندی کردم. در حال حاضر برای 30 نفر به صورت مستقیم و 40 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است. در مجموع از 17هزار بلدرچین موجود در مزرعه، روزانه 500 بسته 12 تایی تخم بلدرچین را برای فروش به فروشگاه‌ها ارسال می‌کنیم. هر بسته با قیمت هزار تومان به فروش می‌رسد و روزانه نزدیک به صد کیلو گوشت بلدرچین را در قصابی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کنیم. گردش مالی مزرعه پرورش بلدرچین در سال 250 میلیون تومان است. درآمد خودم متغیر است و از ماهی حداقل سه میلیون تومان تا حداکثر هفت میلیون تومان متغیر بوده است.

بازار بلدرچین اوضاع مناسبی دارد

محراب آتش‌زبان با اشاره به وضعیت فرهنگ مصرف بلدرچین در کشور اظهار می‌کند: در ابتدای کار کمی مشکل داشتیم. به دلیل جا نیفتادن فرهنگ مصرف استفاده از گوشت بلدرچین بازار خوبی نداشتیم، اما به مرور زمان و با افزایش سطح آگاهی مردم، کار کمی راحت‌تر شد. برای تبلیغ گوشت بلدرچین، بروشور تهیه کرده بودم و خواص بلدرچین را به مردم توضیح می‌دادم که خوب توجیه می‌شدند. به فروشگاه‌های بزرگ می‌رفتم و محصولاتمان را خودم تبلیغ می‌کردم. به دلیل داشتن مدرک کارشناسی صنایع غذایی، حرف‌هایم بازخورد بهتری داشت. برای فروش بهتر، کارم را قانونی دنبال کردم و توانستم با پیگیری‌های متوالی برند «بلدرچین ایلام» را به ثبت برسانم. سعی می‌کردم در هر سازمانی با یک نفر دوست شوم و از طریق این شخص، سفارش‌ کارکنان آن سازمان را جمع می‌کردم و در یک روز مشخص محصولات را به دستشان می‌رساندم. این فوت کوزه‌گری است که هر تولیدکننده‌ای باید راه آن را بلد باشد و از سیستم‌های متنوع برای فروش استفاده کند. بازار گوشت و تخم بلدرچین در حال حاضر اوضاع مناسبی دارد، به شرط آن‌که بتوانید خود را در بازار به نحو درستی معرفی کنید. فرهنگ استفاده از این قبیل محصولات در کشور ما در حال شکل‌گیری است. در حال حاضر استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری و برخی دیگر از استان‌ها در این زمینه فعالیت بیشتری دارند، بنابراین با توجه به کیفیت گوشت پرندگان سبک، فرهنگ مصرف این نوع گوشت روزبه‌روز بهتر و استقبال از این محصولات بیشتر می‌شود.

از تعداد کم شروع کنید

این فعال اقتصادی در توصیه به تازه‌واردها مطالعه، امکان‌سنجی درست، توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های شخصی را از نکات حائز اهمیت در ورود به بازار بلدرچین می‌داند و می‌گوید: پیدا کردن بازار فروش و توجه به بازاریابی، مهم‌ترین بخش کار است و باید به آن توجه جدی شود. در ضمن کسانی که می‌خواهند در این کار سرمایه‌گذاری کنند یا این‌که به طور جدی در هر کار تولیدی وارد شوند، نباید به توصیه‌های غیرکارشناسی اطرافیان توجه کنند. استفاده از افراد باتجربه و کاربلد یکی از عوامل مهم در موفقیت تازه‌واردها خواهد بود. حتما در ابتدا باید به مزرعه پرورش بلدرچین سر بزنید و با مسئول آن مزرعه صحبت‌هایی برای کسب تجربه داشته باشید. اگر دستتان خالی است با وام بسیج سازندگی آغاز کنید. شما می‌توانید با 300 قطعه‌ بلدرچین، کار را شروع کنید و از همان ابتدا رؤیای داشتن یک مزرعه حرفه‌ای را در سر داشته باشید، اما آنچه مهم است، این‌که بی‌گدار به آب نزنید تا سرمایه‌تان از کف نرود. شما حتی از پارکینگ خانه‌تان یا از یک انباری هم می‌توانید شروع کنید. بهترین پیشنهاد برای شما خرید بلدرچین‌های بالغ و تخمگذار است. خوبی‌اش این است که هر روز تخم بلدرچین را برای فروش دارید و برای شروع بد نیست. کم‌کم تعداد بلدرچین‌های خود را افزایش دهید. با بیشتر شدن تجربه شما و با افزایش تعداد بلدرچین‌هایتان سود خوبی به دست خواهید آورد. با برنامه کار کنید. برای خرید نهاده‌ها هم برنامه داشته باشید. نهاده‌ها را عمده بخرید تا ارزان‌تر تمام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها