نان یک فرآورده خمیری با بافت نرم و مرطوب است. تا وقتی نان در تنور یا فرهای صنعتی در حال پخت است، آلودگی خاصی ندارد و حتی میکروب‌های احتمالی آن به دلیل مجاورت با حرارت پخت از بین خواهد رفت، اما از آن زمان که نانوا نان را از تنور یا فر خارج می‌کند، نان در معرض آلودگی میکروبی و شیمیایی محیطی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۶۳۰۸

کثیفی دست نانوا و مشتری، آلودگی توری‌های مخصوص خنک کردن نان و کاتر یا چاقو‌های قطعه‌کننده، قرار دادن نان در روزنامه و نایلون و سفره‌های پلاستیکی، نگهداری نان در محیط مرطوب یخچال یا ظروف مخصوص و... از جمله مواردی است که می‌تواند نان را غیر بهداشتی و ناسالم کند .

به این توصیه‌ها دقت کنید

هنگام گرفتن نان از نانوا از دستکش نایلونی یکبار مصرف استفاده کنید .

از کاترها یا چاقوهایی که برای برش دادن نان در نانوایی موجود است، استفاده نکنید. این وسایل هیچ‌گاه شسته نمی‌شوند و طی روز با دست آلوده افراد زیادی در تماس‌اند .

برای خنک کردن نان در نانوایی، یک پارچه نخی نازک همراه داشته باشید و روی آن نان‌ها را سرد کنید .

برای حمل نان، هرگز از روزنامه استفاده نکنید. روزنامه‌ها یا کاغذهای چاپی، کیفیت چاپ خوبی ندارند و مرکب نوشته‌های روی آن در تماس با رطوبت و حرارت نان بسادگی جدا و به نان منتقل می‌شود. این مرکب‌ها حاوی ترکیبات سمی همچون سرب و کادمیوم و آرسنیک هستند که در درازمدت، سلامت مصرف‌کننده را تهدید خواهند کرد .

سفره‌های نایلونی یکبار مصرف که جوهر نقوش آن به‌راحتی و با سایش دست جدا می‌شوند همچون روزنامه‌ها آلودگی شیمیایی بالایی دارند، ضمن این‌که احتمال آزاد شدن و انتقال ترکیبات مضر کربنی سفره‌های پلاستیکی به نان داغ بسیار زیاد است .

بهترین روش حمل نان، استفاده از یک پارچه نخی نازک و سفید و بدون نقوش چاپی است. البته اگر نان بخوبی خنک شده باشد،‌ استفاده از نایلون‌های شفاف که بوی نامطبوعی نداشته باشند هم می‌تواند مناسب باشد .

برای نگهداری طولانی‌مدت نان، به محض سرد شدن، آن را درون فریزر قرار دهید . نگهداری بیش از دو روز نان در داخل یخچال و ظروف مخصوص، بسرعت آن را بیات و مستعد کپک‌زدگی می‌کند. با نگهداری نان در داخل فریزر، رطوبت درون بافت نان بسرعت منجمد می‌شود و در نتیجه، رطوبت در بافت نشاسته‌ای نان منتشر نمی‌شود و آن را بیات و مستعد فسادپذیری نمی‌کند .

بهترین راه باز شدن یخ نان، این است که چند دقیقه قبل از مصرف، آن را از فریزر خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید. گرم کردن نان در فر، مایکروویو یا روی کتری و سماور هم می‌تواند به قابل مصرف شدن سریع‌تر آن کمک کند. داغ کردن نان روی حرارت مستقیم اجاق باعث می‌شود که دوده ناشی از سوختن شعله گاز به نان منتقل شود و آن را سمی کند .

از گرم و سرد کردن چند باره نان‌های فریزری اجتناب کنید، چون منجر به خشک ‌شدن آن می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها