گفت‌وگوی جام‌جم با خانواده‌های شهدای مرزبان

پرواز مدافعان مرز از میرجاوه

ناگهان صدای شلیک گلوله آرامش نقطه صفر مرزی میرجاوه را در هم شکست. تک‌تیرانداز گروهک تروریستی جیش‌الظلم از داخل خاک پاکستان، راننده خودروی حامل چند نفر از نیروهای مرزبانی ایران را هدف گرفته بود. نیروهای ایرانی خود را برای انجام عملیات علیه قاچاقچیان موادمخدر آماده می‌کردند که در کمین تروریست‌ها گرفتار شدند.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۳۳

گلوله اول به سر راننده اصابت کرد و او را به شهادت رساند. حالا صدای رگبار گرینف بی‌مهابا می‌آمد و برق تیرها آسمان را می‌شکافت. گلوله‌های پر شتاب، مثل خطی پر نور، از کمینگاه اوج می‌گرفتند و بر جان نیروهای ایرانی می‌نشستند. فقط چند دقیقه طول کشید که مرزبانان ایرانی از حرکت ایستادند. صدا از کسی بلند نمی‌شد. نیروهای تروریستی از کمینگاه بیرون آمدند و بالای سر پیکرها ایستادند. آنها چند تیر خلاص به سرها شلیک کردند و پس از ربودن یکی از سربازان که هنوز زنده مانده بود، به آن‌سوی مرزهای ایران در خاک پاکستان متواری شدند.

ساعت 20 چهارشنبه، 6 اردیبهشت 96، حمله تروریستی به 11 نیروی مرزبانی ایران در منطقه مرزی چاهند و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به شهادت شش سرباز، سه نیروی کادر، جراحت یک سرباز و مفقود شدن یک سرباز دیگر منجر شد. سرباز مجروح حادثه که تنها شاهد زنده ماجراست، حادثه را در چند جمله این‌گونه توضیح داده است: «وقتی تروریست‌ها به ما حمله کردند، خودم را به بخش جنگلی رساندم و فقط توانستم پشت درختان مخفی شوم. تروریست‌ها بعد از این‌که نیروهای ما را به شهادت رساندند به نیروهای کادری تیر خلاص زدند. آنها یکی از سربازان را که هنوز زنده بود، با خود بردند.»

مسئولیت حادثه به‌عهده دولت‌پاکستان است

سخنگوی نیروی انتظامی در واکنش به حادثه، از پیگیری ماجرا تا تعیین تکلیف نهایی خبر داد و گفت: «در این حادثه، شماری از تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان به سمت مرزبانان غیرتمند هنگ مرزی میرجاوه آتش گشودند که در پی آن 9 نفر از مردان مرد و حافظان مرزهای ایران به شهادت رسیدند.» سردار سعید منتظرالمهدی مسئولیت حادثه را به‌عهده دولت پاکستان دانست و افزود: «ساعاتی پس از این حادثه، فرمانده مرزبانی ناجا در منطقه حاضر شد و طی جلساتی با طرف پاکستانی، ضمن اعلام مراتب اعتراض خود، آنها را مسئول این ناامنی دانست و خواستار پیگیری شد. پلیس قطعا تا تعیین تکلیف این وضعیت، موضوع را پیگیری می‌کند و از دستگاه دیپلماسی کشورمان هم خواهان پیگیری جدی این موضوع هستیم.»

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نیز با اشاره به فرار تروریست‌ها به عمق خاک پاکستان با استفاده از پوشش جنگلی منطقه، از وقوع حادثه در «زمان تعویض پست نیروهای مرزبانی هنگ میرجاوه» خبر داد. این در حالی است که معاون استانداری سیستان و بلوچستان گفته است که نیروهای ایرانی برای انجام عملیات علیه قاچاقچیان موادمخدر در حال حرکت بودند که با کمین روبه‌رو شده‌اند.

از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی، شهادت 9 نیروی مرزبانی ایران در میرجاوه را تسلیت گفت و نوشت: «اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان این جنایت، اطمینان می‌دهم دستگاه دیپلماسی کشور از هیچ کوششی برای پیگیری موضوع از مجاری دیپلماتیک و تنبیه تروریست‌های شرور فروگذار نخواهد کرد.» در نخستین اقدام دولت، سفیر پاکستان در تهران احضار شد.

این جنایت بی‌پاسخ نمی‌ماند

سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا نیز حادثه تروریستی میرجاوه را «وحشیانه» توصیف کرد و ضمن ابراز همدردی با بازماندگان، گفت: «دشمنان ملت بزرگ ایران بدانند که این‌گونه اقدامات تروریستی و وحشیانه بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

شهادت 380 ایرانی به دست تروریست‌های ساکن در پاکستان

امام جمعه زاهدان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه دیروز خود، دولت پاکستان را مسئول حادثه تروریستی میرجاوه دانست و گفت: «در یک دهه اخیر 380 شهید و 800 جانباز به وسیله تروریست‌های ساکن پاکستان به ایران تحمیل شده است.»

مسببان حادثه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند

رئیس‌جمهور ایران در پیامی ضمن تسلیت شهادت جمعی از مرزبانان کشورمان در حادثه تروریستی میرجاوه از دبیر شورایعالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه خواست تا حصول نتیجه با جدیت موضوع را پیگیری کند تا از تکرار چنین حرکت‌های ناجوانمردانه‌ای جلوگیری شود.

حسن روحانی همچنین از دولت پاکستان خواست در اقدامی مسئولانه و سریع، نسبت به شناسایی، معرفی و برخورد با عوامل گروه‌های تروریستی ـ تکفیری این جنایت اقدام کند. او در نامه‌اش خطاب به نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد: «برای چندمین بار است که تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و با وجود وعده‌های مقامات مسئول آن کشور همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم.

انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور فرمایید مسببان این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.» همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی حادثه میرجاوه را محکوم و با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.

مراسم تشییع برگزار شد

مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای مرزبانی هنگ مرزی میرجاوه، صبح دیروز طی مراسم ویژه نظامی در زاهدان برگزار شد. در این مراسم علاوه بر خانواده شهدا فرمانده مرزبانی ناجا، فرماندهان استانی سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان لشکری و کشوری نیز حضور داشتند. پیکر شهدا سپس به زادگاهشان منتقل و به خاک سپرده شد. شش شهید سرباز اهل خراسان رضوی هستند که مراسم تشییع و خاکسپاری آنها با حضور خانواده‌ها، مردم و مسئولان نظامی از جمله فرمانده ناجا برگزار شد.

شهادت درآخرین روز‌های سربازی

«مهدی رفته بود کارت پایان خدمتش را بگیرد اما توسط تروریست‌ها به شهادت رسید» دایی مهدی امینی، سرباز 20‌ساله‌ای که در حادثه تروریستی میرجاوه به شهادت رسید، این حرف را می‌زند و لحظه ای سکوت می‌کند. خانواده آنها داغدار یکی از جوان‌هایشان هستند. مهدی آخرین بار 15 روز پیش به مرخصی آمده بود. دایی‌اش می گوید: «خیلی پسر خوبی بود و به همه کمک می کرد. دیپلم داشت و وقتی برای مرخصی آمده بود گفت می خواهم درسم را ادامه بدهم و به دانشگاه بروم.» خانواده شهید امینی، خبر شهادت او را در تلگرام خوانده اند. دایی‌اش یاد لحظه هایی که نام خواهرزاده اش را به عنوان شهید در صفحه گوشی اش دید می‌افتد و می‌گوید: «روز حادثه داشتم تلگرامم را چک می‌کردم که خبر حمله تروریست‌ها به هنگ مرزی میرجاوه را دیدم. چند دقیقه بعد، اسم او را به عنوان شهید اعلام کردند. ما منتظر بودیم او با کارت پایان خدمت بیاید اما خبر شهادتش را به ما دادند.» قرار بود چهارشنبه، آخرین روز خدمت مهدی باشد اما آخرین روز زندگی او شد. دایی‌اش به برگزاری مراسم تشییع او اشاره می کند و حرف آخرش را می زند: «امروز (جمعه) مراسم تشییع او برگزار شد. فردا هم قرار است پیکرش را به خاک بسپاریم. امیدواریم آنهایی که این کار را کردند به سزای عملشان برسند.»

یزدان مرادی

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها