همدان؛ قطب مواد معدنی کشور

ظرفیت‌های حوزه معدن کشور زمینه‌ مناسبی برای سودآوری و اشتغالزایی است که از دید مسئولان و سرمایه‌گذاران پنهان مانده تا جایی که در همدان به‌عنوان قطب ذخایر معدنی حدود 40 درصد معادن تعطیل است.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۲۴

به گزارش مهر، ایران ازنظر ذخایر معدنی، از مهم‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود به‌طوری‌که رتبه‌بندی کشورمان از این منظر حائز اهمیت بوده و این ظرفیت نشان‌دهنده پتانسیل بالای تولید و اشتغال است.

ایران در بین 10 کشور اول جهان ازنظر منابع و تنوع مواد معدنی قرار دارد؛ بر همین اساس، کشور ما از این موهبت الهی سرشار است؛ آن‌قدر که می‌توان به جایگزینی معدن به‌جای نفت فکر کرد و اینکه بار اصلی و اساسی اقتصاد را از روی دوش «طلای سیاه» به دوش معدن انداخت تا این بخش هم سهمش را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

ظرفیت‌ها در این بخش به‌گونه‌ای است که علاوه بر سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال جاری ظرفیت‌های این بخش را مورداشاره قراردادند تا مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کنند که دولت خود را موظف و مسئول می‌داند تا ضمن توجه به نگرانی‌های مقام معظم رهبری درباره بخش معدن با تمام توان در راستای اقدامات اساسی برای توسعه معادن کشور در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گام بردارد.

عدم شکوفایی متناسب استعدادهای این بخش را باید در عوامل مختلف جستجو کرد، موضوعی که عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران این‌گونه به آن اشاره می‌کند: مساله‌ای که در حال حاضر در بخش معدن از اهمیت بسزایی برخوردار است، بحث «برنامه‌ریزی» است. در مورد معدن نمی‌توان کلی‌گویی کرد یا با اتکا به برنامه‌های‌ بلندمدت از این گفت که معدن به سهمی که شایسته آن است در اقتصاد ایران می‌رسد. مسئولان باید برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های‌ بخش معدن در ایران با اتکای به برنامه‌ریزی‌های‌ بلندمدت پیش بروند و تنها با اتکا به یک برنامه جامع و روشن است که معدن بالنده می‌شود.

در استان همدان 272 معدن وجود دارد و معادن سیلیس، فلدسپات، معادن غنی لاشه آهکی، سنگ‌آهن، پگماتیت، میکا، آندالوزیت، گارنت، انواع گرانیت‌ها، پوزولان، سیلیس، پوکه معدنی، دولومیت، تراورتن و تالک، شن و ماسه و لاشه ساختمانی سبب شده تا همدان را یک استان معدن خیز بدانیم .

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده تاکنون 28 نوع ماده معدنی در استان همدان شناسایی‌شده است که کشف معادن اندولوزیت و یاقوت آبی از مواردی است که استان همدان را در سرمایه‌گذاری در این بخش مستعد نشان می‌دهد.

شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه معدن همدان نیستیم

متأسفانه باوجوداین معادن هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه معدن در استان همدان نیستیم که این موضوع نشان از وجود مشکلاتی در این بخش دارد .

کارشناس امور اقتصادی استان همدان در این خصوص با اشاره به اینکه حدود 4 درصد کل معادن کشور در استان همدان قرار دارد درصورتی‌که سهم اشتغالزایی این معادن کمتر از حد انتظار است، گفت: این امر نشان‌دهنده غیرفعال بودن برخی معادن این استان است.رضا تشکری بابیان اینکه شاید حمایت نکردن دولت از معدن داران در غیرفعال شدن معادن بی‌تأثیر نبوده است، گفت: حوزه معدن استان همدان زمینه‌ای مناسب برای سودآوری و اشتغالزایی است که از دید سرمایه‌گذاران پنهان مانده است.

تشکری با اظهار تأسف از اینکه ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت ذخایر معدنی استان درست استفاده کنیم، گفت: بیش از یک میلیارد تن از ذخایر معدنی را در اختیار داشته و در کشور نیز رتبه هشتم را داریم.

وی عنوان کرد: با فعال کردن ظرفیت معادن در همدان می‌توانیم افراد بسیاری را در حوزه های متفاوت مشغول به کارکنیم که برای این کار باید از تمامی ظرفیت استان در این بخش بهره ببریم.

رئیس خانه معدن همدان نیز در همین خصوص در گفت و گو با مهر از تعطیلی 130 تا 140 واحد معدنی همدان خبر داد و گفت: خام‌فروشی بلای جان معادن همدان شده و باید با جذب سرمایه‌گذار نسبت به فرآوری محصولات اقدام کرد.

بخش معدن از زنجیره‌های اقتصادی کشور است

رحیم مرتضایی بابیان اینکه بخش معدن از زنجیره‌های اقتصادی کشور است، عنوان کرد: حدود 280 واحد معدنی در استان همدان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که از این تعداد تنها 140 واحد فعال بوده و مابقی تعطیل هستند.

45 درصد صنایع همدان معدنی اند

مرتضایی بابیان اینکه 45 درصد صنایع استان همدان معدنی هستند، گفت: برخی مواد معدنی همچون سیلیس و فلدسپات حجم کمتری نسبت به سایر سنگ‌ها دارند ولی تأثیر بالایی در اقتصاد می‌گذارند.رئیس خانه معدن استان همدان بابیان اینکه استان همدان با قرار گرفتن در مسیر ایالت فلزایی سنندج سیرجان، یکی از مستعدترین مناطق ازنظر کانی‌های فلزی است، عنوان کرد: استان همدان با داشتن بزرگترین ذخایر سیلیس آذرین و فلدسفات به‌عنوان قطب اصلی این کانی‌ها در کشور مطرح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها