اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

وال ها ، این جانوران باشکوه +عکس

در اعماق تاریک دریا ها و اقیانوس های کره زمین برخی از بزرگترین حیونات حیات وحش کره زمین زندگی می کنند. بیش از 40 گونه وال یا بالن زندگی را در زیر آبها سپری کرده و فقط برای تنفس به سطح آب می آیند.
کد خبر: ۱۰۱۸۲۲۱
وال ها ، این جانوران باشکوه +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، این غول های پستاندار دریایی برای مهاجرت های بی وقفه شان بین آبهای گرم ( برای تولید مثل) و آبهای سردتر و غنی ازمواد غذایی ( برای تغذیه) شهرت دارند. به عنوان مثال، وال خاکستری هر سال مسافت 16 هزار کیلومتر بین شبه جزیره باخا کالیفرنیا در مکزیک و مجمع الجزایر آلوسیان در آلاسکا را می پیماید.

با این حال، قرن ها شکار بی وقفه و بی ضابطه تقریبا برخی از گونه های وال ها را تا مرز انقراض سوق داده اند به ویژه وال سیاه اطلس شمالی. در گذشته ، وال های سیاه در آبهای بین آمیکای شمالی و اروپا حضوری پرتعداد داشتند اما امروز فقط اندکی بیش از 500 وال سیاه از این گونه در شرف انقراض باقی مانده اند.

تلاش های سازمان های بین المللی برای حفاظت از وال ها برای برخی از گونه ها نتیجه بخش بوده است : آمار نشان می دهد که تعداد وال های گوژپشت یا آوازه خوان رو به افزایش نهاده است . با این حال، به دلیل افزایش حمل و نقل دریایی ، شکار بی رویه و تغییرات آب و هوایی هنوز نسل این بزرگترین جانواران حیات وحش کره زمین در معرض خطر قرار دارد.

تعدادی عکس فوق العاده از وال ها را که در این دنیای پر خصومت برای بقا تلاش می کنند از نشریه معتبر نشنال جئوگرافیک (National Geographic ) در این گزارش تصویری ارائه می شود.


1 - تصویر دیدنی رودررو شدن یک غواص با یک وال جنوبی (Eubalaena australis) در کف شنی آبهای ساحلی اوکلند نیوزیلند. وال های جنوبی بالغ تا 16 متر طول و بیش از 60 تن وزن دارند.

2 - وال های گوژپشت یا آوازه خوان تا مرز انقراض شکار شدند. بیش از 90 درصد از جمعیت آنها کاسته شد تا اینکه در سال 1966 با تصویب قانون بین المللی ممنوعیت شکار این گونه وال تعداد آنها رو به افزایش نهاد.

3 - یک گروه بالن ناروال (Monodon monoceros) یا وال تک شاخ در آبهای حاشیه قطعات یخ قطب شمال برای شکار یک گله از ماهی های مورو جمع شده اند. عاج یا شاخ ناروال در واقع یک دندان رشد یافته است که طول آن می تواند به بیش از 2 متر برسد. ناروال از خانواده وال های بلوگا است و در آبهای قطب شمال در سواحل گرینلند ، نروژ، کانادا و روسیه زندگی می کند.

4 - بلوگا که در عین حال بالن سفید نیز نامیده می شود در آبهای ساگونای - سن - لوران ایالت کبک کانادا در آبهای قطب شمال زندگی می کند. بچه های بلوگا به رنگ خاکستری یا بلوطی متولد شده و در 5 سالگی هنگام رسیدن به سن بلوغ به رنگ سفید در می آیند.

5 - وال های پایلوت که هم خانواده دلفین ها هستند در آبهای سواحل کونا مجمع الجزایر هاوایی. گاهی اوقات کوسه ها گروه های وال های پایلوت را به امید دست یافتن به بقایای طعمه های شکار شده ، دنبال می کنند.

6 - یک وال اورکا مشهور به وال قاتل در آب های ساحل اندنس نروژ شاه ماهی ها را به شکل گله ای متراکم در اورده و تا تعداد زیادی از آنها را یک لقمه چپ کند. اورکا یک وال شکارچی است که به ویژه از پستانداران دریایی مانند ، فک ها یا شیرهای دریایی تغذیه کرده و گاهی هم به کوسه ها حمله می کند.

7 - وال های بلوگا از طریق امواج صوتی با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند. در عین حال، این سونار طبیعی به آنها اجازه می دهد تا موجودات یا اشیایی مانند قایق ها را در فواصل نزدیک تشخیص دهند. یک عضو چربی که در مرکز پیشانی آنها قرار داشته و به جمجمه شان این شکل منحصربفرد را می دهد نقش سونار را ایفا می کند.

8 - عاج یا شاخ وال ناروال در واقع یک دندان نیش تغییر شکل یافته است. این شاخ وسیله ای برای شکار نیست بلکه یک عضو حسی بوده که اصوات و محرک های ناشی از دریا را به مغز ناروال انتقال می دهد.

9 - وال های اورکا جانورانی فوق العاده اجتماعی بوده و اغلب به طور گروهی شکار می کنند. گروه های خانوادگی اورکا ها گاهی تا 60 عضو دارند. وال های اورکا در آب های بین مناطق قطبی تا استوایی زندگی می کنند.

10 - وال مینک در حال تغذیه در سطح آبهای کیشیز لدج در خلیج مین که از نظر تنوع زیستی دریایی بسیار غنی است. وال های مینک دو گونه دارند: وال مینک قطب شمال و وال مینک قطب جنوب. این گونه وال هنوز شکار می شود. کشتی های شکار بالن ژاپنی در سال 2016 میلادی 333 وال مینک از جمله 200 وال ماده باردار را کشتند.

11 - وال قطبی از گونه وال های سرکمانی در آبهای یخزده شمالی زندگی می کند. امید به زندگی این وال غول پیکر تا 200 سال می رسد.

12 - وال پایلوت باله بلند سیاه ( Long-finned pilot whale) نیز مانند وال اورکا و وال های پایلوت هم خانواده دلفین ها بوده و به صورت گروه های خانوادگی زندگی می کند. این جانوران بسیار اجتماعی هنگام مهاجرت های طولانی یک وال سرگروه را دنبال می کنند.

13 - وال کاشالو یا وال عنبر در سواحل مجمع الجزایر آزور پرتغال در اقیانوس اطلس. وال های عنبر برای نوعی ماده چربی که در سرشان است قرن ها بی وقفه شکار شدند.

14 - یک وال گوژپشت در آبهای نزدیک به قطب جنوب. این گونه وال صداهایی مانند ناله ، فریاد، نعره و دیگر اصوات پیچیده را سر می دهد که به همین دلیل به وال آوازه خوان نیز شهرت دارد.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
۱
۰
ممنون از شما خیلی جالب بود سر صبحی هوامو عوض كرد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها