با رویکرد جدید رهبران کویت برای افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی این کشور، توسعه زیرساخت‌ها و واردات بیشتر ال.ان.جی در دستور کار آنان قرار گرفته است. تاکنون دولت کویت از یک پایانه شناور برای واردات ال.ان.جی و تبدیل آن به گاز استفاده می‌کرده است. اما با افزایش نیاز نیروگاه‌های این کشور به گاز طبیعی، ساخت یک پایانه بزرگ واردات ال.ان.جی در ساحل این کشور و تبدیل آن به گاز در دستور کار کویتی‌ها قرار دارد. هم اینک، دولت کویت با پایان مراحل امکان سنجی ساخت پایانه واردات ال.ان.جی، در حال ارزیابی سه پیشنهاد ارائه شده است.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۱۰

ما می‌دانیم رهبران این شیخ‌نشین در بلوک شمالی الزور، در حال ساخت دومین نیروگاه و مجتمع آب شیرین کن هستند و سوخت این دو واحد، گاز طبیعی خواهد بود.

از دیرباز به دلیل فقدان منابع گازی مستقل، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس (به استثنای قطر) از سوخت‌های آلاینده نفتی برای تولید برق و شیرین کردن آب دریا استفاده می‌کنند که انتشارگسترده گازهای آلاینده در واحدهای فوق، مخالفت‌های سازمان‌های بین‌المللی حامی محیط‌زیست را به دنبال داشته است.

به گزارش نفت ما، در این نیروگاه سیکل ترکیبی برای تولید 8/1 گیگاوات برق، باید روزانه210 میلیون فوت مکعب گاز مصرف شود. همچنین 60 مگاوات از این برق تولید شده در واحد آب شیرین‌کن دارای ظرفیت تولید روزانه 64000 4هزار مترمکعب آب تصفیه شده، مصرف خواهد شد. در مجموع، نیروگاه‌های شماره 1 و 2 الزور در صورت فعالیت با ظرفیت کامل به 380 میلیون فوت مکعب گاز در هر روز نیاز خواهند داشت.

اما به دلیل تنگناهای کنونی، این تقاضا باید از سایر مناطق دنیا، تامین شود. هم اکنون پروژه گازی ژوراسیک کویت با ظرفیت تولید روزانه 2/1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در حال توسعه است که احتمالا در سال 2022 میلادی، شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. اما در سال گذشته میلادی، ما شاهد شکسته شدن رکورد واردات ال.ان.جی کویت به میزان سه میلیون تن (برابر با 4/4 میلیارد مترمکعب) بوی‍ژه ازکشورهای آفریقایی بودیم. این گاز وارداتی 23 درصد تقاضای داخلی سالانه این کشور را که 4/19 میلیارد مترمکعب است، تامین می‌کند.

در حال حاضر تولید داخلی گاز طبیعی این شیخ‌نشین کوچک 15 میلیارد متر‌مکعب در هر سال است.

در سال‌های اخیر، واردات ال.ان.جی کویت توسط یک پایانه شناور غول پیکر دارای تاسیسات تبدیل ال.ان.جی به گاز طبیعی که در نزدیکی بندر الاحمدی پهلو گرفته است، انجام می‌شود.

عبدالحکیم اسماعیل، مدیر پروژه پایانه واردات ال.ان.جی می‌گوید: این شناور از ظرفیت واردات روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی (معادل سه برابر تقاضای کنونی کویت) برخوردار است. همچنین در این تاسیسات، هشت مخزن بزرگ ذخیره‌سازی ال.ان.جی وجود دارد.

دولت کویت در نظر دارد در افق سال 2021 میلادی، ظرفیت واردات ال.ان.جی خود را افزایش چشمگیری دهد . در پروژه‌های در دست ساخت الزور، از مشارکت شرکت‌های خصوصی کویت و در بخش‌هایی نظیر طراحی، ساخت، تامین مالی و بهره‌برداری استفاده شده است.

نیروگاه شماره یک الزور، با ظرفیت تولید 5/1 گیگاوات برق و شیرین‌سازی روزانه 486000 متر مکعب آب دریا در اوایل سال 2017 میلادی، با ظرفیت کامل خود به فعالیت خواهد پرداخت. دو شرکت اینجی فرانسه و سومیتومو ژاپن، اجرای این پروژه را بر عهده دارند. همچنین پیمانکار ساخت آن شرکت صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی بوده است. فراموش نکنید که هم اینک آخرین مراحل اجرای پروژه در حال انجام است.

براساس اعلام مدیران شرکت اینجی، در ژوئن سال 2015 میلادی، تولید برق از نخستین توربین راه اندازی شده آغاز شد و در ماه‌های آگوست و سپتامبر همان سال، واحدهای دوم و سوم نیز وارد مدار شدند. همچنین سامانه‌های سیکل ترکیبی این نیروگاه نیز در حال راه‌اندازی است. اما منطقه الزور در منطقه بی‌طرف، که مالکیت آن در اختیار دو کشور عربستان سعودی و کویت است، قرار دارد. همه ما می‌دانیم رهبران ریاض از اکتبر سال 2014 میلادی، برداشت 200 هزار بشکه‌ای نفت خام از این منطقه را به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی متوقف کرده‌اند. و به هر حال، در این سال‌ها، روابط سیاسی کویت و عربستان سعودی، چندان دوستانه نیست.

با وجود نگرانی‌های سیاسی، کویت علاوه بر ساخت دو نیروگاه گازی و یک پایانه واردات ال.ان.جی در منطقه الزور، در نظر دارد یک پالایشگاه 615 هزار بشکه‌ای را در این ناحیه احداث کند و با تکمیل مراحل ساخت و راه اندازی این پالایشگاه که احتمالا در ماه نوامبر سال 2019 میلادی روی خواهد داد، یک واحد پتروشیمی نیز در کنار آن ساخته خواهد شد. اما کمبود ذخایر مطمئن گاز طبیعی، به چالش بزرگ توسعه صنایع تولید برق، آب شیرین و محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر طلای سیاه دنیا، تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها