امداد

زمان، زمانِ پیاده‌روی است

معمولا بیشتر بیماران و البته افراد سالم در ایام نوروز کنترل رژیم غذایی از دست‌شان خارج و تا حدودی دچار افزایش وزن یا بی تناسبی اندام می‌شوند. اما سوال اینجاست برای این که به مسیر قبلی برگردیم و به کاهش وزن خود کمک کنیم، بهترین راهکار چیست؟
کد خبر: ۱۰۱۷۰۸۴

برای افزایش فعالیت بدنی و کاهش توده‌های چربی پیاده‌روی، دو، شنا، دوچرخه‌سواری، بدمینتون و حتی باغبانی می‌تواند موثر باشد .

پیاده‌روی از جمله ورزش‌های هوازی کالری‌سوز است که با به چرخش درآوردن گردش خون به عملکرد مطلوب قلب، عروق و ریه‌ها منجر شده و با افزایش تحرک در عضلات بخصوص قسمت پایین تنه همراه با رعایت پرهیزهای غذایی، نقش موثرتری در حفظ تناسب اندام و کاهش وزن دارد .

اقدامات لازم هنگام پیاده‌روی

اگر صبح قصد دارید پیاده‌روی کنید یک ساعت قبل از صبحانه با سرعت متوسط حتی کم به مدت 30 دقیقه راه بروید. اما اگر در میانه روز هستید دو تا سه ساعت پس از صرف غذا با شدت متوسط در فاصله زمانی 30 تا 45 دقیقه با برنامه مشخص و ثابت پیاده‌روی کنید.

قبل و بعد از پیاده‌روی، مصرف مایعات فراموش نشود. در فاصله نیم ساعت قبل از شروع این فعالیت فیزیکی، دو لیوان آب بنوشید. تعریق در حین پیاده‌روی منجر به کاهش مایعات بدن و عوارض ناشی از آن می‌شود. افزودن مقداری نمک و شکر به آب مصرفی بویژه پس از پیاده‌روی به تعادل الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند.

برای کنترل وزن بهتر است پیاده‌روی با سرعت متوسط و به مدت بیش از نیم ساعت در روز باشد. بدن پس از حدود 30 دقیقه فعالیت متوسط، شروع به سوزاندن چربی خواهد کرد در حالی که در ورزش‌های شدید که مدت کوتاهی به طول می‌انجامد بدن فقط می‌تواند قندها و ذخایر گلیکوژنی را بسوزاند. در نتیجه، پیاده‌روی با کمک به مصرف توده‌های چربی، به کاهش وزن موضعی نیز منجر خواهد شد.

علاوه بر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری هم ورزش خوبی برای کم کردن اضافه وزن است. می‌توانید بخصوص در این روزهای دل‌انگیز بهاری در مسافت‌های کوتاه، دوچرخه را جایگزین ماشین کنید. همچنین شنا با درگیر کردن عضلات، کل بدن را به کار وا می‌دارد و ورزش‌های راکتی همچون بدمینتون از جمله فعالیت‌های پرتحرکی است که می‌تواند به مدت طولانی تری فرد را درگیر فعالیت بدنی، تعریق و کاهش کالری کند. در ضمن فعالیت‌های باغبانی مثل کندن، شن‌کش‌کردن، بیل زدن و غیره یک فعالیت متنوع برای به حرکت در آوردن عضلات و کالری‌سوزی است.

نکته قابل توجه این که بیماران قلبی ـ عروقی و افراد بسیار چاق و برخی مبتلایان به مشکلات تنفسی به یاد داشته باشند ورزش‌های ناگهانی و فعالیت‌های بدنی سنگین برایشان سم است و می‌تواند به وخامت حال و تشدید علائم بیماری شان منجر شود. در نتیجه، این افراد برای شروع ورزش یا فعالیت بدنی خاصی حتما باید با پزشک‌شان مشورت کنند.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها