مشهد، تربت‌جام، سرخس، فریمان، نیشابور، تربت حیدریه و خواف لرزیدند و 2کشته ،17 مصدوم وتخریب 40 تا 100 درصدی 20روستا برجای ماند

شوک زمین‌لرزه در خراسان رضوی

زمین‌لرزه‌ای نسبتا قوی صبح روز گذشته خراسان‌رضوی در شمال‌شرقی ایران را لرزاند که پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود تا یک ماه دیگر تن این استان و مردمانش را خواهد لرزاند.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۹۷

به گزارش جام‌جم، زمین لرزه‌ای حدود ساعت ده و چهل دقیقه صبح روز گذشته حوالی منطقه سفیدسنگ شهر فریمان در استان خراسان رضوی روی داد که مرکز لرزه‌نگاری کشور، بزرگی آن را 1/6 و مرکز آن را 76 کیلومتری جنوب شرق مشهد در عمق ده کیلومتری گزارش کرد. شهر مشهد و شهرهای فریمان و تربت جام، تربت حیدریه، نیشابور، خواف، سنگان و سرخس و روستاهای این مناطق، بیش از هر نقطه‌ای دیگر در این استان از این زلزله و پس‌لرزه‌های آن متاثر شدند.

خسارت‌ها

این زمین‌لرزه بزرگ که با پس‌لرزه‌های متعدد و مداومی همراه بود، متاسفانه خسارات جانی و مالی به دنبال داشت که تا لحظه مخابره این خبر، تخریب 40 تا 100 درصدی 20 روستا و آسیب دیدگی جزئی برخی منازل شهری در مناطق اطراف کانون زلزله را در پی داشت. همچنین به گفته روابط عمومی اورژانس کشور، این حادثه به فوت دو هموطن و مصدوم شدن 17 نفر منجر شد.پیرحسین کولیوند، مدیر اورژانس کشور با اعلام این‌که با گشتی که بالگرد ما در مکان زلزله در خراسان رضوی داشته، برخی روستاها تخریب شده‌اند، گفت: هرچه به سرخس نزدیک‌تر می‌شویم بر میزان تخریب‌ها افزوده می‌شود، طوری که در برخی روستاها تخریب 70 درصدی پیش‌بینی می‌شود.این زلزله به برخی آثار تاریخی نیز آسیب رساند از جمله باعث تخریب کامل حمام زنانه قدیمی نیشابور و ترک برداشتن سردر بازار تاریخی امام رضای مشهد شد، اما هیچ‌گونه خسارتی به حرم مطهر وارد نشده است.سیدمجتبی احمدی، مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی هم از اعزام تیم‌های ارزیاب و تیم واکنش سریع به موقعیت وقوع زلزله خبر داد و با اشاره به این‌که بیشتر تخریب‌ها در شهرهایی چون فریمان و سرخس روی داده، گفت: در شهر مشهد که تخریب‌ها جزئی بوده، باعث ایجاد رعب و وحشت شده است.

بنا بر اخبار رسیده، علاوه بر تیم‌های ارزیاب، عوامل اجرایی، امدادی، خدماتی و انتظامی از هلال‌احمر، اورژانس، ستاد بحران، فرمانداری و... به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و تمامی دستگاه‌ها در آماده باش هستند. جلسه ستاد بحران نیز تشکیل شده و وضعیت مناطق زلزله‌زده لحظه به لحظه رصد می‌شود.علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی که روز گذشته به منظور مدیریت بحران در محل وقوع زلزله حاضر شد، ضمن اعلام آماده‌باش دانشگاه‌های علوم پزشکی گناباد و مشهد، یادآور شد اکیپ‌های اعزامی به روستاها هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت زلزله ارائه نکرده‌اند. محمدحسین یساقی، فرماندار فریمان (کانون وقوع زلزله) با اشاره به تخریب بخشی از چهار روستا در محدوده این شهرستان گفت: این روستاها شامل دو قله قراشک، یخدان، الغور و کارقش هستند که روستای دو قله قراشک بیشترین خسارات را داشته است.

زلزله خسارتی به مدارس و شبکه‌های حیاتی وارد نکرد

زلزله روز گذشته خراسان رضوی تعطیلی تمام مدارس نواحی هفتگانه مشهد و شهرهای اطراف آن، همچنین کلاس‌های درس دانشگاه‌های مشهد و سینماهای این شهر را نیز در پی داشت.

با این حال شبکه‌های حیاتی مشهد و شهرستان‌های متاثر از زلزله مانند شبکه‌های برق، آب، متروی مشهد و شبکه‌های مخابراتی آسیب جدی و حیاتی ندیدند و اعلام شده که ماموران در حال رفع نقص هستند.

مدیرعامل توزیع برق خراسان رضوی گفت: تاکنون (تا لحظه درج این خبر) گزارشی از وقوع خاموشی و قطع برق نداشته‌ایم. آب در مشهد نیز قطع نشده، اما در مورد روستاهای اطراف هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست.

محمد دانش، مدیر روابط‌عمومی آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون گزارشی از آسیب رسیدن به سدهای استان نداشته‌ایم. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد بیان کرد: شایعات مربوط به ریزش تونل یا ایستگاه‌های قطار شهری مشهد تکذیب می‌شود. همچنین مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: تمام نیروهای عملیاتی شرکت گاز در خراسان رضوی در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برند.

اختلال در ارتباطات به دلیل ترافیک بالا

همچنین در پی این زلزله و در ساعات اولیه وقوع آن، در شبکه مخابرات و خطوط ارتباط تلفنی مشهد و نقاط اطراف آن اختلالاتی ایجاد شد. البته محمد رضا بیدخام، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مخابرات ایران، حجم بالای تماس‌های غیرمنتظره را دلیل اصلی و طبیعی این اختلال عنوان کرد.

آماده‌باش نیروهای آموزش دیده مردمی در مشهد

امیر عزیزی، سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران خراسان رضوی نیز از اعلام آماده‌باش به 3000 نفر از نیروی داوطلب مردمی در سراسر شهر خبر داد و افزود: برای کمک‌رسانی به شهروندان و هرگونه خطر احتمالی 14 پایگاه چند منظوره مدیریت بحران در سطح شهر در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. در پی وقوع زلزله شش ریشتری در شهر مشهد همچنین 400آتش‌نشان از 48ایستگاه در حالت آماده‌باش هستند. علاوه بر این به دستور آتشپاد دوم مهدی رضایی تمام خودروهای آتش‌نشانی از آشیانه خارج و در حالت استند بای هستند. همچنین آتش‌نشان‌ها از مراکز پرخطر بازدید کردند تا در صورت بروز خطرات، عملیات امدادرسانی خود را آغاز کنند. گفته می‌شود یک کوره آجرپزی در بلوار مفتح مشهد مقدس در اثر زلزله تخریب شده است.

اردوگاه اسکان اضطراری
در مناطق امن

محمد مقدوری، جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان نیز از اسکان اضطراری مردم در چهار شهر فریمان، سرخس، تربت حیدریه و تربت جام در شب گذشته خبر داد. براساس اعلام مسئولان فقط در تربت جام حدود 315 واحد مسکونی تا 50 درصد تخریب شده است.

رضا وفایی‌نژاد، مدیر فوریت‌های اورژانس علوم پزشکی مشهد گفت: اتوبوس‌ها و آمبولانس‌ها به منطقه اعزام شده‌اند و ده آمبولانس اضافه هم به منطقه اعزام شده‌ است. تمام بیمارستان‌های مشهد و فریمان در حالت آماده‌باش هستند.

مردم مراقب باشند؛ احتمال افزایش پس‌لرزه‌ها تا بزرگی 5/5 ریشتر

زلزله 1/6 ریشتری مشهد پس‌لرزه‌های زیادی داشت که تا عصر روز گذشته و زمان درج این گزارش، تعدادشان به 24 زمین‌لرزه رسید که بزرگ‌ترین آن 9/4 ریشتر بود زمین‌لرزه‌هایی که بیش از زلزله اولیه باعث ایجاد رعب و وحشت میان اهالی مناطق زلزله‌زده بویژه شهروندان مشهدی شد، به گونه‌ای که طی روز گذشته از زیر سقف خانه‌های خود خارج شده و به بوستان‌ها و پارک‌ها پناه بردند. رعب و وحشت خراسانی‌ها بیراه نبود و نیست، زیرا مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز روز گذشته اعلام کرد پس‌لرزه‌ها تا ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت و اگرچه از شدت آنها در روزهای آینده کاسته می‌شود، اما این پس‌لرزه‌ها امشب (شب گذشته) به بیش از پنج ریشتر خواهد رسید. از این‌رو توصیه می‌شود مردم اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند و محتاط و مراقب باشند. جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی نیز از مردم خواسته از حضور بی‌مورد در مناطق زلزله‌زده خودداری کنند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها