جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم حضور در یک منطقه کاملا متلاطم و پربحران، از یک امنیت کاملا مطلوب و قابل قبولی برخوردار است. این موضوعی است که هم ملت ایران و هم کارشناسان و صاحبنظران آن را احساس می‌کنند و کشورهای دیگر هم به امن بودن کشورمان معترف هستند.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۱۳

در اطراف ما افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و حتی در منطقه شبه‌جزیره و ترکیه بحران‌های جدی وجود دارد و امنیت تمام این کشورها مخدوش است. امنیت کامل در ایران به برخورداری از مولفه‌ها و عناصر تامین‌کننده امنیت که یکی از آنها اقتدار نظامی و دفاعی است مربوط می‌شود، آن هم در شرایطی که تهدیدها علیه ما بسیار فراوان است. از تهدید حمله نظامی صهیونیست‌ها تا کشورهایی که تلاش می‌کردند با اخلال‌های امنیتی، امنیت ما را به هم بزنند. در این میان روندی که جمهوری اسلامی طی کرده خصوصا در حوزه اقتدار نظامی و دفاعی، روندی قابل توجه بوده و در سال جاری این روند کاملا مشهود و ملموس است. می‌توان گفت در حوزه‌های مختلف نیروهای مسلح ما روندهای خوبی را طی کردند به گونه‌ای که بر توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری روز به روز افزوده شده، هم از حیث افزوده شدن بر عمق راهبردی ما با موفقیت‌هایی که جبهه مقاومت در منطقه داشته، عمق‌یابی بیداری اسلامی؛ هم در حوزه توانمندی تجهیزاتی، نظامی و آمادگی‌ها. در طول سال جاری چندبار رزمایش بزرگ از سوی نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش داشتیم، همچنین رزمایش‌هایی که نیروهای مردمی در آن مشارکت داشتند. همه این رزمایش‌ها در جای خود باید تجزیه و تحلیل شود خصوصا رزمایش‌هایی که در آن سلاح‌های جدید آزمایش و تست ‌شده، نشان می‌دهد که هم در حوزه زمینی نیروهای مسلح ما توانمندتر از قبل شده‌اند و سلاح‌های جدید و دقیق با توانمندی‌ بالا را آزمایش کردند که این سلاح‌های جدید به یگان‌های رزمی با تولید انبوهی که مبتنی بر دانش بومی و فناوری بومی است وارد شده هم در حوزه دریایی، رزمایش‌های دریایی سپاه و ارتش نشان می‌دهد که برخوردار از نیروی دریایی راهبردی با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی که در حال حاضر در اختیار دارند هستیم. همچنین در حوزه هوا فضا و موشکی در سال جاری، جمهوری اسلامی موشک‌هایی را آزمایش کرد که نشان می‌دهد برنامه موشکی جمهوری اسلامی روند رو به جلویی دارد و روز به روز بر اقتدار موشکی جمهوری اسلامی ایران افزوده می‌شود. این نشان می‌دهد که عوامل پشتیبان و تضمین‌کننده امنیت ملت ایران عوامل پویایی است و امروزه واقعیت این است که به اعتراف کارشناسان و صاحبنظران در دنیا، جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌هایی که در حوزه اقتدار موشکی داشته در ردیف چهارم کشورهای قدرتمند موشکی جهان قرار دارد و اقتدار موشکی سهم بالایی در قدرت بازدارندگی دفاعی و نظامی ایران دارد. موشک‌های ما به لحاظ دقت در وضعیت بهتری قرار گرفته‌ هم رسیدن به مرحله نقطه‌زنی و هم از جهت قدرت تخریب در موقعیت بالاتری نسبت به گذشته قرار دارد، همچنین در مناطق مختلف کشور حجم انبوهی از انباشت موشک‌ها را داریم.

جمهوری اسلامی کشوری است که به لحاظ طبیعت از عمق استراتژیک و راهبردی برخوردار است و امروزه سیلوها و شهرهای موشکی در زیرزمین هستند، به گونه‌ای که با اطمینان خاطر می‌توان گفت ملت ایران امروز توانمندی و قدرت دفاعی بالایی دارد. دشمنان ما می‌دانند که هرنوع ماجراجویی و تخطی با واکنش و عکس‌العمل جدی ملت ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد، نکته مهم این است که کار و تلاش در داخل ایران از سوی دستگاه‌ها، مجموعه‌ها و بخش‌های متولی عمدتا با هدف توانمندسازی ملت ایران برای دفاع است تا تامین‌کننده امنیت باشد و جلوی جنگ را بگیرد. در واقع سرمایه‌گذاری در برنامه‌های دفاعی و نظامی با هدف بازدارندگی و جلوگیری از جنگ و تثبیت صلح و تامین امنیت است که این کار به خوبی دنبال شده و در سال جاری می‌توان این حرکت را یک حرکت مطلوب و قابل تقدیر ارزیابی کرد.

طی سال جاری دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم؛ از جمله آزمایش موشک‌های بالستیک، آزمایش سامانه پدافند اس 300، بالگرد ملی صبا و البته چند دستاورد دیگر که از نام بردن آن پرهیز می‌کنم. مواردی که رسانه‌ای شده به معنای تمام داشته‌های ما نیست و قطعا برخی از توانمندی‌ها و تجهیزاتمان نیاز به رسانه‌ای شدن ندارد، به هر حال هر نظام سیاسی و نیروی مسلحی بخشی از توانمندی‌های خود را در خلال رزمایش‌ها به نمایش می‌گذارد و از رسانه‌ای کردن بخش دیگری از آن اجتناب می‌ورزد. آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتدار نظامی و دفاعی روند خوبی را طی کرده و قطعا دنبال خواهد کرد، ایران همواره قدرت پاسخ به هر متجاوزی را دارد و همین قدرت پاسخ است که جلوی جنگ را می‌گیرد.

در سالی که در روزهای پایانی آن قرار داریم شاهد بحث بهانه‌جویی‌هایی از سوی آمریکا علیه برنامه‌های موشکی ایران که نمونه اخیرش یکی دو ماه پیش بود، بودیم البته بهانه‌جویی‌هایی که با ناکامی مواجه شده است.

آنچه مسلم است آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی قوی و قدرتمند و دارای قدرت بازدارندگی نظامی در سطح بالا را برنمی‌تابند و اساسا آنها می‌خواهند کشورهای غیرهمسو ضعیف باشند تا بتوانند بر آنها سلطه یافته و وادار به پذیرش خواسته‌هایشان کنند. جمهوری اسلامی ایران در مسیر قدرت‌یابی و توسعه قدرت در حوزه‌های مختلف در حال حرکت است و به این ترتیب آنها تلاش می‌کنند جلوی پیشرفت و موفقیت‌ها را به بهانه‌های مختلف بگیرند. آنها بهانه‌های متعددی در طی این سال‌ها داشتند که یکی از آنها موضوع برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران بود که ایران را متهم به ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای کردند. مطرح کردن چنین اتهامی علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار مضحک است به دلیل این‌که ایران اساسا دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد و اعلام کرده در دکترین نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، سلاح هسته‌ای جایگاهی ندارد و رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده‌اند که ایران تولید،نگهداری، استفاده و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را حرام شرعی می‌داند. مشخص است وقتی اصل سلاح هسته‌ای را در دکترین دفاعی خودمان تعریف نکردیم، پرداختن به بحث موشک‌ها یک بهانه بیشتر نیست.

همچنین آمریکا معمولا برای فشار آوردن به ملت ایران‌ متوسل به یک سری بهانه‌جویی مثل حقوق بشر می‌شود. در حالی که امروز مشخص است که آمریکایی‌ها ناقض اصلی حقوق بشر هستند، اما جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند تا به این ترتیب بتوانند فشارهایی را اعمال کنند. یا این‌که اتهامات دیگری از جمله حمایت‌های تروریستی ایران را عنوان می‌کنند.این در حالی است که اوباما با صراحت اعلام می‌کند که آمریکا موسس داعش است و گروه‌های تروریستی را ایجاد کرد. امروز مشخص است که در منطقه راهبردی غرب آسیا جدی ترین کشور در مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بوده است، لذا بهانه‌تراشی‌های آمریکا برای پیشبرد سیاست‌های مداخله‌جویانه و اعمال فشار است که قطعا در این مسیر موفق نخواهد بود و ملت ایران مصمم است که راه خودش را که راه اعتلاست طی کند و برای رسیدن به قله‌های عزت و افتخار منسجم است. تقویت قدرت دفاعی در کشور از جمله قدرت موشکی موضوعی است که در کشور ما در مورد آن وحدت و اجماع نظر وجود دارد و همه معتقد هستند که ایران باید قادر به دفاع از موجودیت و تمامیت ارضی خود و منافع ملت باشد و لازمه‌ آن همین موضوع اقتدار موشکی است و قطعا آمریکایی‌ها با این بهانه‌گیری‌ها و تهدیدات مبتنی بر این بهانه‌ها راه به جایی نخواهند برد.

دکتر یدالله جوانی / تحلیلگر مسائل دفاعی و سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها