آمریکا، پا جای پای انگلیس در جنگ یمن

عربستان مدتی است برای جلب رضایت دولت جدید آمریکا نسبت به اقدامات این کشور در یمن، تلاش می‌کند. بر همین اساس، 28 بهمن همزمان با برگزاری نشست امنیتی مونیخ، هیات سعودی به سرپرستی عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در آلمان دیدار و ظاهرا در این نشست هیات سعودی تلاش‌های زیادی برای همراهی آمریکا با سیاست‌های عربستان در یمن به‌عمل آورد.
کد خبر: ۱۰۱۰۴۸۲

همچنین عربستان تلاش کرده آمریکا برخی تسلیحاتی که در پی گزارش سازمان‌های حقوق بشری، فروش آنها را به عربستان متوقف کرده بود از سر بگیرد. تلاش‌های ریاض تا آنجا پیش رفته که آمریکا این روزها به بهانه مقابله با القاعده نیروهای ویژه‌ای در جنوب یمن مستقر کرده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حضور القاعده در یمن را معلول حمله عربستان به یمن می‌دانند نه علت آن.

همزمان گزارش‌هایی منتشره می‌شود که نشان می‌دهد وزارت خارجه دولت ترامپ، ازسرگیری فروش سلاح به عربستان سعودی را تصویب کرده است. براساس توافق میان ریاض و واشنگتن، آمریکا تجهیزات موشکی هدایت‌شونده در اختیار سعودی‌ها قرار خواهد داد. مقامات واشنگتن می‌گویند این پیشنهاد برای اجرایی شدن، نیازمند تائید کاخ سفید است.

اجرای این توافق که میزان آن 15/1 میلیارد دلار است پیشتر از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، متوقف شده بود. علت توقف اجرای این توافق، حمله هوایی عربستان سعودی به مراسم تشییع‌ جنازه در یمن و کشتار ده‌ها غیرنظامی بود که خشم و اعتراضات بین‌المللی را به همراه داشت. آمریکا همچنین در دسامبر گذشته و همزمان با بالا گرفتن انتقادهای جهانی درباره کشتار غیرنظامیان در حملات عربستان سعودی به یمن، توافق فروش تانک و خودروهای زرهی به ریاض را متوقف کرد.

تائید اولیه اجرای توافق فروش تسلیحات به عربستان از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که دولت ترامپ به دنبال روابط نزدیک‌تر با عربستان سعودی در جنگ یمن است.

عربستان از فروردین 94 حملات هوایی خود را به یمن آغاز کرده است؛ این حملات به بهانه حمایت از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز شد؛ در این حملات تاکنون بیش از 12 هزار یمنی کشته شده‌اند.

ورود آمریکا به مهلکه یمن در حالی است که دیوان‌عالی انگلیس بازبینی درباره توافق‌های فروش سلاح به عربستان سعودی را آغاز کرده است. این تحقیقات پس از آن شروع شد که فعالان حامی حقوق‌بشر، دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را به همدستی با عربستان سعودی در جنایاتش در یمن متهم کردند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، بریتانیا از مارس 2015 (فروردین 94) و با آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، توافق‌هایی به ارزش 3/3 میلیارد دلار برای فروش سلاح به ریاض تصویب کرده است. انگلیس که یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحاتی عربستان سعودی در 40 سال گذشته بوده، جنگنده‌های تورنادو و یوروفایتر در اختیار ریاض قرار داده و خلبان‌های این کشور عربی را به‌منظور مشارکت در جنگ یمن، آموزش داده است. سازمان عفو بین‌الملل همچنین روز پنجشنبه (19 اسفند 95) در توماری از مردم انگلیس خواسته است با توجه به جنگ مرگبار عربستان سعودی در یمن، از نمایندگان پارلمان این کشور بخواهند با اعمال فشار بر دولت انگلیس، هرچه سریع‌تر انتقال تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها