سریال «افسر نمونه» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی مسعود آب‌پرور بتازگی در شهرک راه‌آهن کلید خورده است. فیلمنامه این سریال را پیمان عباسی نوشته و برای شبکه پنج تولید می‌شود. این سریال روایتگر داستان دو دوست قدیمی به نام‌های توفیق و بهمن است که محمدرضا شریفی‌نیا و حسن پورشیرازی ایفاگر این نقش‌ها هستند.
کد خبر: ۱۰۰۸۳۴۴

به گزارش جام‌جم، ساغر عزیزی، اتابک نادری، هلیا امامی، زهیر یاری، پیام احمدی‌نیا، آذین رئوف، حامد آهنگی و ... دیگر بازیگران اصلی این سریال هستند. سریال افسر نمونه در لوکیشن‌های استادیوم تختی، فرودگاه امام(ره) و خانه‌ای در شهرک راه‌آهن تولید خواهد شد.

در خلاصه داستان سریال «افسر نمونه» آمده است: بهمن و توفیق دو دوست قدیمی هستند که از برادر به هم نزدیک تر به نظر می‌رسند. آنها ناف دختر و پسرشان را به نام هم بریده‌اند، اما بچه‌های آنها که امروز به سن ازدواج رسیده‌اند، راضی به این اتفاق نیستند و این باعث می‌شود تمام این دوستی 30 ساله کم‌کم تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

یک قصه شیرین

مهدی فرجی نخستین بار است که تهیه‌کنندگی را تجربه می‌کند. او سابقه مدیریت شبکه‌های یک، دو و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک را در کارنامه‌اش دارد. وی در پاسخ به این پرسش که چطور شد بعد از این همه سال تصمیم به تهیه‌کنندگی گرفتید، به جام‌جم گفت: در دوران مدیریت علاقه‌مند بودم تهیه‌کنندگی را نیز تجربه کنم. به نظرم این حرفه، خلق یک اثر هنری است، از این رو علاقه‌مند بودم این بار از زاویه‌ای دیگر با مخاطبان حرف بزنم؛ ضمن این‌که تهیه‌کنندگی تجربه خوبی است و حس این کار را دوست دارم. امیدوارم مخاطبان هم در پایان از ما احساس رضایت داشته باشند. قصه مجموعه افسر نمونه، شیرین و مفرح است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که چطور شد برای اولین تجربه به سراغ کارگردانی همچون مسعود آب‌پرور رفته، عنوان کرد: قبلا کارهای مسعود آب‌پرور را دیده بودم و دوست داشتم، اما متاسفانه فرصت همکاری در دوران مدیریت من با او فراهم نشد. در زمان‌هایی که ما از آقای آب‌پرور دعوت می‌کردیم، درگیر کار بود. خوشبختانه شرایط همکاری ایجاد شد و با هم مجموعه افسر نمونه را به سرانجام می‌رسانیم.

فرجی درباره شکل‌گیری طرح این مجموعه گفت: طرح اولیه این مجموعه را شبکه پنج به ما داد و آقای زین‌العابدین مدیر محترم شبکه در شکل‌گیری طرح نقش بسزایی داشت. از سوی دیگر موضوع این سریال اجتماعی است که مورد علاقه خودم هم هست. ضمن این‌که به ورزش هم ربط پیدا می‌کند و در قالب یک قصه شیرین به اتفاقاتی که در محیط‌های ورزشی از جمله دوپینگ رخ می‌دهد هم می‌پردازیم. کم‌کم ایده را به متن تبدیل کردیم. مشاور فیلمنامه آقایان رحمان سیفی‌آزاد و اسماعیل عفیفه هستند و با توجه به شورای طرح و برنامه، فیلمنامه بازنویسی شد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد بازیگران چهره در این مجموعه کم است، تصریح کرد: در مرحله اول کارگردان، بازیگران را انتخاب می‌کند و من هم مشورت دادم. از سوی دیگر نمی‌توان به همه ایده‌آل‌ها دست پیدا کرد. ما برای تولید این مجموعه با بازیگران زیادی تماس گرفتیم، اما سر کار بودند. در مجموع تلاش کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم که با نقش‌ها هم تطبیق داشته باشند.

ملودرامی شاد

مسعود آب‌پرور، کارگردان سریال افسر نمونه در پاسخ به این پرسش که شما از آن دست کارگردانانی هستید که خودتان را به ژانر یا موضوع خاصی محدود نمی‌کنید، چطور شد کارگردانی این مجموعه را پذیرفتید، عنوان کرد: از دو زاویه می‌شود به این موضوع نگاه کرد. اگر من بخواهم خودم روی اثری کار کنم، مسلما سلیقه‌های خاص خودم را وارد کار می‌کنم، اما وقتی دعوت به کار شوم، گزینه‌ها گسترده‌تر خواهد شد. وقتی آقای فرجی پیشنهاد کارگردانی سریال افسر نمونه را به من داد بدون این‌که تردید داشته باشم، پذیرفتم. قرار بود وارد چالش جدیدی در کارگردانی شوم و برایم جذاب بود.

وی ادامه داد: مجموعه افسر نمونه قرار است یک ملودرام شاد برای مخاطبان باشد. البته در ابتدا قرار بود برای ایام عید تولید شود، اما رویکرد تغییر کرد.

این کارگردان در خصوص نظارتش بر نگارش فیلمنامه گفت: به هر حال چه نویسنده در دنیایی که می‌آفریند و چه کارگردان در جهانی که خلق می‌کند، حتما باید به تناسبات برسند. در این صورت است که قصه قوام می‌گیرد. البته زمانی که من وارد طرح شده بودم شخصیت‌ها شکل گرفته و توافقات انجام شده بود. به همین دلیل باید خودم را هماهنگ می‌کردم.

آب‌پرور در پاسخ به این پرسش که چطور شد به انتخاب محمدرضا شریفی‌نیا و حسن پورشیرازی برای ایفای نقش‌های محوری قصه با نام‌های توفیق و بهمن رسیدید، توضیح داد: قصه اصلی مجموعه درباره جوانان و ازدواج است که در بستری از ورزش فوتبال طراحی شده. داستان، شیرین نوشته شده و ما باید بر اساس شخصیت‌ها، بازیگران را انتخاب می‌کردیم. آقایان شریفی‌نیا و پورشیرازی از سوی تهیه‌کننده پیشنهاد شدند و من هم احساس کردم گزینه‌های مناسبی برای این نقش‌ها هستند و بعد از مذاکرات صورت گرفته کار را شروع کردیم.

وی درباره افزایش تعداد قسمت‌های این مجموعه گفت: در ابتدا قرار بود در 13 قسمت نوشته شود، اما بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد تا 20 قسمت هم ظرفیت دارد.

با دوپینگ شوخی نداریم

پیمان عباسی، فیلمنامه نویس سریال درباره فیلمنامه این اثر گفت: طرح که به من ارائه شد در ابتدا ساختاری اپیزودیک داشت و قصه مامور دوپینگی بود که در هر قسمت سراغ یک داستان می‌رفت. ما مجبور شدیم ساختار و روند قصه را تغییر دهیم و حالا به نوعی یک سریال خانوادگی است که فضایی شیرین دارد.

این فیلمنامه‌نویس افزود: این سریال قرار بود برای نوروز آماده شود، اما به دلیل حساسیت زیادی که روی متن بود، تولیدش به تعویق افتاد و تعداد قسمت‌هایش زیاد شد. با توجه به این‌که در این سریال به موضوع دوپینگ هم می‌پردازیم، قبل از نگارش تحقیقات گسترده‌ای درباره مرکز کنترل دوپینگ ایران داشتم. البته سختی‌های زیادی کشیدم تا به این مرکز رسیدم. ما در این مجموعه با این موضوع به هیچ وجه شوخی نمی‌کنیم.

عباسی اشاره کرد: در بخشی از این سریال به آداب نوروز می‌پردازیم. همچنین به تقابل فرهنگ‌ها نیز نگاهی داریم و یک بازیکن خارجی هم در سریال حضور دارد. طنز این مجموعه موقعیت است، اما خیلی هم روی این مقوله تاکید نداریم.

یک شخصیت جدی و نمکین

اتابک نادری، بازیگر درباره نقشش در این مجموعه گفت: زمانی که از طرف آقای آب‌پرور با من تماس گرفتند و طرح کلی قصه را گفتند، خیلی خوشم آمد. در این مجموعه نقش دکتر آذین را بازی می‌کنم که شوهر خاله پسر خانواده و یکی از نقش‌های محوری قصه است. در مجموع شخصیت دکتر آذین جدی و کمی هم شیرین و با نمک است. این شخصیت روی رابطه جوانان در قصه تاثیرگذار است. امیدوارم مخاطبان از تماشای این مجموعه هم لذت ببرند.

توفیق و بهمن

حسن پورشیرازی در مجموعه افسر نمونه نقش محوری بهمن را بازی می‌کند که مجری ورزشی تلویزیون است. او مدتی است بازنشسته شده، اما همیشه به صداقت و شرافت فوتبال اهمیت می‌دهد، به همین دلیل تصمیم می‌گیرد برنامه‌ای اینترنتی با نام کارت زرد را راه‌اندازی کند.

محمدرضا شریفی‌نیا نیز در مجموعه افسر نمونه نقش توفیق دوست بهمن را بازی می‌کند که مثل برادر بزرگ شده‌‌اند، اما هر دو شخصیتی متفاوت دارند. توفیق دلال فوتبال است که یک تنه می‌تواند پشت صحنه فوتبال را بچرخاند، اما شخصیت حسن پورشیرازی کاملا نقطه مقابل اوست؛ تا این‌که آن دو رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها