جام‌جم از رقابت خودروسازان در نمایش توانمندی‌های خود در نمایشگاه خودروی تهران گزارش می‌دهد

صف‌آرایی بزرگان خـودرو در تهران

سرانجام پس از 11 سال تهران میزبان برگزاری نمایشگاه خودرویی شد که شاید برگزاری پرشور آن را بتوان نشانه‌ای از آغاز دوران خروج از رکود بازار خودروی کشور دانست. نمایشگاه خودروی تهران که از 26 تا 30 بهمن در محل نمایشگاهی شهرآفتاب، واقع در جنوب تهران برگزار شد، با حضور قریب به 200 شرکت داخلی و خارجی، طی پنج روز میزبان هزاران بازدیدکننده بود. در شرایطی که موقعیت دور از دسترس شهر آفتاب در کنار برگزاری کم‌رونق نمایشگاه کتاب امسال با وجود تبلیغات وسیع صورت گرفته در این محل، به‌نظر می‌رسید می‌تواند فلسفه تعبیه این مکان برای برگزاری نمایشگاه‌ها را به چالش بکشد، استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به خودرو که نمونه‌ای کم‌نظیر از شور و اشتیاق عمومی در برگزاری یک نمایشگاه تخصصی بود، نشان داد می‌توان به آینده کاربری شهرآفتاب در مواردی همچون نمایشگاه خودرو خوشبین بود.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۴۹

تقریبا بیشتر تولیدکنندگان داخلی و اغلب نمایندگان کمپانی‌های خارجی عرضه‌کننده مدل‌های گوناگون خودرو در کشور با حداکثر توان و مقدورات ممکن در این نمایشگاه حاضر شدند؛ از ایران‌خودرو و سایپا گرفته تا تویوتا و لوتوس و ب‌ام‌و. بیشتر خودروسازان سعی کردند با دست پر بیایند و به شیوه معمول نمایشگاه‌های خودرو در جهان از محصولاتی که قرار است فروش آن را در ایران آغاز کنند در نمایشگاه و در مقابل دیدگان صدها علاقه‌مند و دوربین رسانه‌ها رونمایی کنند.

در روزهای نخست این نمایشگاه از مدل‌های جدید همچون DS3، رنو کولیوس جدید، پژو 2008 نیوفیس، چری تیگو 7، تویوتا C-HR، ب‌ام‌و سری2 اکتیو تورر، لکسوس GS و نسل چهارم لکسوس RX پیش چشم بازدیدکنندگان و رسانه‌ها رونمایی شد. در سوی دیگر نمایشگاه نیز انواع کامیون‌ها، کشنده‌ها و تریلرها از سوی خودروسازان داخلی و خارجی به نمایش در آمده بود. بخشی نیز به قطعه‌سازان و تولیدکنندگان لوازم خودرو اختصاص یافته بود. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی است از گشت جام‌جم در نمایشگاه خودروی تهران.

ایران‌خودرو میزبان پژو

در شرایطی که معمولا انتظار داریم در غرفه ایران‌خودرو آخرین محصولات و ابتکارات متخصصان داخلی را ببینیم، این بار به‌نظر می‌رسید خودروسازان آبی‌پوش جاده مخصوص ترجیح داده‌اند از فرصت نمایشگاه برای نمایش محصولاتی از پژو استفاده کنندکه قرار است بزودی در همکاری با ایران خودرو در کشور مونتاژ شده و راهی بازار شود. غرفه ایران‌خودرو تقریبا شلوغ‌ترین غرفه نمایشگاه بود. رونمایی از پژو2008 نیوفیس در کنار نمایش پژو 508 و نمونه‌ای اسپرت از محصولات پژو که بازدیدکنندگان ایرانی معمولا تصویر مانورهای پرقدرت این خودرو را در فیلم‌های مسابقات رالی دیده بودند، موجب شده بود تا در بازدید اولیه نتوان دید خودرویی که انبوه جمعیت در مقابلش ایستاده، چیست و حتی چه رنگی است! یکی از بازدیدکنندگان که در حال سلفی‌گرفتن با خودروها (و در واقع با انبوه جمعیت حاضر در غرفه) بود، درباره علت اقبال مردم به محصولات ایران‌خودرو و سایپا – که غالبا هم از کیفیت نه‌چندان بالای محصولات آنها شکوه دارند – به جام‌جم گفت: شبکه گسترده نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا باعث می‌شود که تازه‌واردترین محصولات اینها هم در بازار پرطرفدار باشد. شما نگران لوازم یدکی‌شان نخواهید بود و می‌دانید همه جا تعمیرکاری برایش هست. در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر، بویژه نمایندگان خودروهای چینی فعلا این مزیت را ندارند و بازار فروش خودروهایشان با گذشت چند سال از عرضه در بازار ضعیف است.

در رونمایی از پژو2008 نیوفیس برخی ویژگی‌ها و امکانات این خودرو به شرح زیر مشاهده و اعلام شد: چراغ‌های پیشرفته مشکی کروم، چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی سه‌بعدی با طراحی الهام گرفته‌شده از پنجه شیر، اگزوز اسپرت، گارد زیرین اسپرت جلو و عقب، کسب عنوان موتور سال برای هشت سال پیاپی برای پیشرانه این خودرو، 163 اسب بخار در دور موتور 6000، گشتاور 240 نیوتن متر در دور موتور 1400، فناوری توربوشارژ TWIN SHIFT، وزن کمتر برای چابکی بیشتر، گیربکس اتوماتیک 6 سرعته با فناوریQUICK SHIFT، فرمان کوچک و اسپرت، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی و دوربین عقب.

هرچند ایران‌خودرو از اعلام قیمت حدودی برای پژو 2008 خودداری کرد، به‌نظر می‌رسد محصولات جدید ایران‌خودرو و شریک خوشبخت فرانسوی‌شان در ایران با چنین حجم استقبال مردمی از عرضه آن در نمایشگاه، در بازار هم آن‌قدر مشتری داشته باشد که مدیران بازاریابی ایران‌خودرو از هم‌اکنون در اندیشه بالاتر بردن قیمت این محصولات از پیش‌بینی‌های اولیه خود برای عرضه در سال آتی باشند.

سایپا و رونمایی از سیتروئن سی4

سایپا با محصولات روز خود مانند چانگان سی‌اس35 و آریو که عمدتا در تعامل با شرکای چینی این روزها در جاده مخصوص و کاشان ساخته می‌شود در نمایشگاه حاضر شده بود؛ خودروهایی کمتر شناخته شده که بیشتر بازدیدکنندگان سعی داشتند با نشستن پشت فرمان و به طوری کلی در اتاق و بررسی محتویات محفظه موتور، اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های آنها به دست آورند. به‌نظر می‌رسد با وجود آن‌که بیش از یک سال از عرضه این مدل‌ها به بازار می‌گذرد و نمایندگی سایپا هم در سراسر کشور حضور دارد، تعامل نه‌چندان موثر با مشتریان موجب شده تا هنوز این مدل از خودروها که هر روز در خیابان نیز دیده می‌شود، برای بازدیدکنندگان نمایشگاه عجیب و تازه جلوه کرده باشد.

سایپا در نمایشگاه تهران با همکاری سیتروئن از مدل سی4 (C4) رونمایی کرد. این خودروی سدان طراحی چشم‌نوازی دارد و با پیشرانه‌ توربوی 1600 سی‌سی می‌تواند قدرتی به میزان 165 اسب بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور به شما ارائه کند. ترمزABS، کنترل کشش، ترمز اضطراری EBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP و کروز کنترل fi ilvhi چهار کیسه‌ هوا برای سرنشینان جلو از مهم‌ترین امکانات سیتروئن سی4 است. سایپا اعلام کرده است که این خودرو نیمه‌ اول سال آینده وارد کشور می‌شود و فعلا در داخل ایران تولید نخواهد شد. قیمت سی4 فعلا حدود 140 میلیون تومان اعلام شده است.

ب‌ام‌و با آی8 درخشید

محصولات نمایندگی ب‌ام‌و را باید گل سرسبد غرفه‌ خودروهای خارجی در نمایشگاه تهران دانست. این کمپانی با قرار دادن شاهکار آی8 (i8) در وسط غرفه و معرفی محصولات لوکس و جذابی همچون ب‌م‌و سری 7 که با کدهای 730ال‌آی (730Li)و 730آی (730i) چشم همه حاضران را به خود دوخته بود. ب‌ام‌و سری 7 با امکاناتی همچون چراغ‌های ال‌ای‌دی، نمایشگر هفت اینچی لمسی، کنسول بین صندلی‌ها، تنظیم برقی همه صندلی‌ها، تهویه جداگانه برای سرنشینان، نورپردازی داخلی، سامانه‌های ارتباطی، پخش فایل‌های صوتی و تصویری، اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای هات‌اسپات داخلی خودرو، جوی استیک آی‌درایو (iDrive) به همراه سیستم تشخیص حرکات دست، پارک خودکار و کروز کنترل هوشمند از پیشرفته‌ترین خودروهای به‌نمایش در آمده در این نمایشگاه بود.

محصولات متنوع رنو

نمایندگی رنو با دست پر و مجموعه‌ خودروهای پیشرفته اسپرت و هیبریدی به نمایشگاه تهران آمد. آنها از فرصت نمایشگاه برای معرفی خودروهای برقی همچون تریزی و زوئی و همچنین نمونه تمام الکترونیکی فلوئنس استفاده کردند. گل سرسبد غرفه رنو، خودروی اسپرت آر.اس.01 (R.S.01) بود که نگاه‌های بازدیدکنندگان را به خود خیره کرده بود.

شیما رضایی، سرپرست تبلیغات و روابط عمومی غرفه رنو به جام‌جم گفت: ما در روز اول نمایشگاه از رنو کولئوس با قیمت رقابتی 199میلیون و 500 هزار تومان رونمایی کردیم. این خودرو با امکانات و قدرت و طراحی عملکرد خاصی که دارد می‌تواند تا بیشتر از 250میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شود. اما رنو می‌خواهد به بازار ایران در حالی وارد شود که در اختیار کره‌ای‌ها و ژاپنی‌هاست. سال آینده نیز محصولات جدید رنو را در ایران خواهیم داشت. فعلا تالیسمان و کولئوس به عنوان محصولات لوکس رنو در ایران عرضه می‌شود. داستر را در دامنه صد میلیون تومانی داریم و البته محصولات دیگری در محدوده قیمتی صد تا 200 میلیون تومان هم عرضه می‌شود. رضایی تأکید کرد، مدل اسپرت و محصولات برقی صرفا برای نمایش به نمایشگاه آورده شده و قصدی برای فروش آنها فعلا در ایران وجود ندارد.

پای تاکسی‌های کب به ایران باز می‌شود

در گوشه‌ای از نمایشگاه غرفه‌ای بود که نمونه‌ای از تاکسی‌های کب (CAB) که جزو جاذبه‌های گردشگری لندن است و خیلی‌ها آنها را بیشتر در فیلم‌های انگلیسی دیده بودند قابل مشاهده بود. این نوع تاکسی‌ها با ظاهر کلاسیک در عین حال که امکانات فراوانی برای رفاه مسافران دارد در بسیاری از شهرهای جهان برای حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و اکنون در منطقه آزاد ارس نیز در کشور تردد می‌کنند.

بسیاری از مردم که از دیدن این خودروهای زیبا به هیجان آمده بودند با تعجب قسمت‌های مختلف آن را وارسی می‌کردند و از مسئولان غرفه مدام می‌پرسیدند قیمت اینها چند است و کی قرار است وارد خیابان‌های تهران شود.

محمد تک‌زارع، مدیر فروش و بازاریابی شرکت برلیانس که در غرفه حضور داشت، درباره این خودروی جالب به جام‌جم گفت: مدتی است این خودرو جزو اهداف شرکت ما برای واردات بوده و اکنون در منطقه آزاد ارس خط تولیدی از این خودرو راه‌اندازی شده تا این خودرو به صورت سی‌کی‌دی وارد کشور شود و پس از مونتاژ در مناطق آزاد یا در سرزمین اصلی تردد کنند. وی افزود: فعلا در حال مذاکره با تاکسیرانی تهران هستیم. البته ما اینها را تاکسی خاص و لوکس نمی‌دانیم. خوشبختانه در سطح شهر می‌بینید شکل تاکسی‌ها در حال تغییر است و به خودروهای روز رو آورده‌اند. از این رو لزوما تاکسی‌های فعلی خودروهای غیرمدرنی نیست. بنابراین این خودرو نیز می‌تواند در خیابان‌های ما تردد کند. این خودرو از نمونه ساده تا نمونه فول می‌تواند بین 150 تا 190 میلیون تومان قیمت داشته باشد. فعلا در منطقه آزاد ارس با قیمت 30هزار تا 37هزار دلار قیمت دارد. وی افزود طراحی این خودرو که سی‌ایکس4 نام دارد فقط برای حمل و نقل انجام شده است. ما در ایران صرفا مصرف‌کننده این خودرو نیستیم و اگر خط تولید این خودرو به خوبی پیش رود، دست‌کم حدود 200نفر مشغول کار خواهند شد و با احتساب نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش حدود دو تا 3000نفر را می‌تواند مشغول کار کند.

لامبورگینی دست‌ساز ایرانی

صنعتگر خوش‌ذوق مشهدی که سال گذشته با اعلام خبر ساخت یک لامبورگینی ایرانی دست‌ساز حسابی خبرساز شده بود، محصول خاص خود را به نمایشگاه خودروی تهران آورده بود تا آن را مقابل چشم هزاران بازدیدکننده این نمایشگاه قرار دهد.

محمدرضا ریحانی، طراح این خودرو در حالی که همراه با پسر کوچکش در نمایشگاه حضور داشت و پارسال نیز در گفت‌وگویی مفصل با جام‌جم از چگونگی طراحی این خودرو سخن گفته بود، در نمایشگاه به جام‌جم گفت: از پارسال که خبر کار ما منتشر شد تا به امسال هیچ تغییر خاصی اتفاق نیفتاد و هیچ حمایتی از کار و ایده ما نکردند. طرح را همه جا بردم و حتی خواستم شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کنم اما نپذیرفتند. وی درباره علت این موضوع توضیح خاصی ارائه نداد.

طراح لامبورگینی ایرانی گفت: این محصول چون خودروی اولیه بود فعلا روی آن موتور بیوک گذاشتیم تا موتور ساده‌ای استفاده کرده باشیم. موتور خاصی روی نمونه اولیه استفاده نکردیم. این لامبورگینی که فعلا دو تن وزن دارد و حداکثر به سرعت 160 کیلومتر می‌رسد، رینگ و لاستیک 20 اینچ در آن استفاده شده است و مابقی اجزای آن را خودم ساخته‌ام. ریحانی افزود: می‌خواهیم مزایده برگزار کنیم و ببینیم بازخورد فروش این خودرو چگونه است. قیمت پایه را فعلا صد میلیون تومان اعلام کرده‌ایم و می‌خواهیم برای این لامبورگینی پلاک ملی بگیریم. حتی از مشهد مشتریانی به من گفته‌اند اگر خودرو پلاک شود، مایلند آن را بخرند.

خودرو‌های کلاسیک زیر نگاه‌های کنجکاو

همه ما با ‌خودروهای خاطره‌انگیز کلاسیک که سال‌های نه‌چندان دور مهمان خیابان‌های تهران بود خاطراتی دور و دراز داریم. از ب‌ام‌و2002 و فولکس‌های قورباغه‌ای گرفته تا فورد موستانگ و پورشه911. در بخش جنبی نمایشگاه خودروی تهران، نمایشگاه مفصلی از خودروهای لوکس کلاسیک برپا شده بود که در تمیزترین وضع ممکن نگهداری شده بود. مدل‌های مختلف مرسدس‌بنز و کادیلاک و موتور استیل کامروهای قدیمی شیفتگان دنیای خودرو را به وجد آورده بود. چند موتورسیکلت کلاسیک نیز در این نمایشگاه به نمایش در آمده بود. بیشتر بازدیدکنندگان از این‌که چرا باید برای تماشای این بخش از نمایشگاه بلیت بخرند ناراضی بودند، اما نفس برگزاری این نمایشگاه را درخور قدردانی و جذاب می‌دانستند.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها