فتنه تکفیری‌ها در اختلافات سیاسی عراق

هربار عرصه بر تروریست‌های عراق تنگ می‌شود، عواملی از داخل و خارج تلاش می‌کنند فضا را غبار آلود کرده و گروه‌های سیاسی را به جان هم بیندازند. زمانی که این معرکه شروع می‌شود، تروریست‌ها با انفجارهای مهیب خود به کشتارهای بیشتر دست می‌زنند تا بگویند هنوز قدرتمند هستند و به این زودی میدان را خالی نخواهند کرد. این انفجارها اندکی سیاستمداران عراقی را هوشیار می‌کند تا به حملات خود به تروریست‌ها در جبهه‌های جنگ توجه کنند و باز این چرخه باطل از نو تکرار می‌شود؛ چرخه‌ای که در آن از یک‌سو شهروندان عادی عراق قربانی انفجارهای کور تروریستی می‌شوند و از سوی دیگر عملیات پاکسازی مناطق عراق از تروریست‌ها به تعویق می‌افتد. مقامات عراقی گفته بودند سال 2016 موصل را آزاد خواهند کرد. اکنون دو ماه از پایان این سال می‌گذرد و همچنان بخش‌های مهمی از موصل در دست تروریست‌هاست.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۰۳

عامل این تاخیر چیزی جز اختلافات سیاسی و نظامی در داخل خود عراقی‌ها نیست؛ اختلافاتی که متاسفانه طرف‌های خارجی نیز آنها را دامن می‌زنند.

انفجاری با بیش از 100 کشته و زخمی

روز پنجشنبه گذشته انفجار خودرویی بمبگذاری شده در منطقه البیاع (محل خرید و فروش خودرو ) در جنوب بغداد به کشته شدن 52 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر نفر دیگر منجر شد. این انفجار با محکومیت سازمان ملل، ایران، آمریکا، فرانسه،اتحادیه اروپا، اردن و برخی دیگر از کشورهای منطقه مواجه شد. به دنبال آن بلافاصله حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نشستی فوق‌العاده را با فرماندهان امنیتی و نظامی در بغداد تشکیل داد. گروه تروریستی تکفیری داعش روز گذشته در بیانیه‌ای اینترنتی مسئولیت این انفجار را ‌به‌عهده گرفت. این دومین انفجار طی دو روز (چهارشنبه و پنجشنبه) در یک مکان بود و نشان داد که عناصر وابسته به این گروه تروریستی در مراکز عراق براحتی تردد می‌کنند و هرازچندگاهی به عملیات خرابکارانه دست می‌زنند.

فدریکا موگرینی، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت: «این انفجار اهمیت چیره شدن بر اختلافات سیاسی در عراق را مورد تاکید قرار می‌دهد». بهرام قاسمی، سخنگو ی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: نفس تروریست‌ها در عراق به شماره افتاده و بزودی مردم آن دیار با اتحاد و همدلی جشن پیروزی خواهند گرفت.

ادامه اختلافات

با این حال گزارش‌های رسیده از عراق حاکی از ادامه شدید اختلافات سیاسی در این کشور است. از یک‌سو مقتدا صدر همچنان طرفداران خود را به خیابان‌ها کشانده و خواستار تغییرات در کمیساریای نظارت بر انتخابات آینده است. خیابان‌های بغداد روز گذشته نیز شاهد تظاهرات این گروه بود. هفته گذشته در درگیری‌های پیش آمده بین طرفداران صدر و دولت دست‌کم هفت نفر کشته و تعدادی مجروح شدند. در خبری آمده بود که چند روز پیش یکی از اعضای وابسته به صدر، منطقه الخضرا را با موشک هدف قرار داده بود و حالا دولت از این جریان می‌خواهد فرد مذکور تحویل داده شود. از سوی دیگر خبر می‌رسد که اهل تسنن عراق با تهیه پیش‌نویسی خواسته‌های خود را تقدیم دولت کرده‌اند. یکی از این خواسته‌ها اتخاذ موضع بی‌طرفی عراق در قبال کشورهای همسایه است. همچنین خبر می‌رسد که گروهی از اهل تسنن عراق به رهبری صالح المطلک در سفری به فرانسه درکنفرانس دیگری شرکت کرده‌اند که به گفته بعضی تحلیلگران هدفش تجزیه عراق است.

همین اختلافات به تروریست‌ها فرصت می‌دهد تا مقاومت بیشتری از خود نشان دهند و به خرابکاری‌های بیشتر دست بزنند. قاسم مصلح، یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق درباره علت کندی عملیات آزادسازی موصل می‌گوید: طرف‌های خارجی از یکسره شدن نبرد آزادسازی موصل جلوگیری می‌کنند. ما حتی اطلاعاتی از حضور نظامیان ترکیه در داخل شهر موصل در دست داریم.

به گزارش شبکه خبری المیادین، منابع عراقی اعلام کردند گروه داعش آخر هفته گذشته حمله‌ای گسترده را با هشت خودروی بمبگذاری شده به روستاهای غرب تلعفر داشت؛ حمله‌ای که به گفته گردان‌های حزب‌الله بیش از 300 فرد مسلح در آن شرکت داشتند. حزب‌الله عراق با حملات توپخانه‌ای خود و ارتش عراق با حملات هوایی موفق به خنثی کردن این حمله تروریست‌ها شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها