جام جم آنلاین - آرشیو

بروجردی از حاشیه‌ها دوری می‌کرد

بروجردی از حاشیه‌ها دوری می‌کرد

هفت نفر در شورای فرماندهی سپاه عضویت داشتند که سه نفر نامزد می‌شوند؛ کلاهدوز، بروجردی و محسن رضایی. پیش امام که می‌روند،‌ می‌گویند خودتان بروید و یکی از این سه نفر را انتخاب کنید چون من هر سه نفر را قبول دارم.نام نهایی را بیاورید تا من امضا کنم.

هفت‌ خان اسفندیار یا هفت‌ خان پارسایی در تئاتر

هفت‌ خان اسفندیار یا هفت‌ خان پارسایی در تئاتر

نمایش موزیکال «هفت‌ خان اسفندیار» کار حسین پارسایی، بهترین کار در میان کارهای موزیکال و صحنه‌ای او به شمار می‌آید و شاید بهترین گزینه‌ها برای این پابرجایی دو نمایش موزیکال الیور توئیست و بینوایان باشد که پارسایی را در این راه قرار دادند.

غریب عرصه جنگ و مدارا

غریب عرصه جنگ و مدارا

شهید محمد بروجردی در شرایطی به عنوان شخصیت اصلی و محوری یک فیلم بلند سینمایی مطرح می‌شود که تاکنون در منابع نوشتاری بسیاری به زوایای پنهان و آشکار زندگی این فرمانده پرتلاش و خوشفکر سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته شده است و به همین دلیل هم فیلمنامه‌نویس و کارگردان «غریب» به عنوان اولین سینماگرانی که به زندگی شهید بروجردی پرداخته‌اند، راه دشواری را برای انتخاب فرازهای مهم و تاثیرگذار با قابلیت‌های دراماتیک از زندگی این فرمانده شناخته‌شده با روش و منشی ویژه در پیش داشته‌اند؛ مسیری که کوچک‌ترین لغزش و شتابزدگی در پیمودن آن می‌توانست همه تلاش‌های گروه سازنده این اثر پرزحمت را بی‌حاصل کند.

سینما، بدهکار سوم خرداد

سینما، بدهکار سوم خرداد

نام «پل رودخانه کوای» ساخته دیوید لین را کمتر کسی است که نشنیده باشد. این کار سینما است. هر رویداد و اتفاقی که به فیلم خوب تبدیل شود، دامن می‌گسترد و فراتر از آن حتی وارد فرهنگ عامه هم می‌شود.

مصادیق پیروزی

مصادیق پیروزی

طی روزهای اخیر، نمادها و مصادیق پیروزی جبهه مقاومت در منطقه بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است: از حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب پس از پیروزی بر تروریسم تکفیری تا اثبات چندباره توان موشکی جهاد اسلامی فلسطین در مواجهه با دشمن صهیونیستی.

رویای شیرین عدالت آموزشی

رویای شیرین عدالت آموزشی

عدالت آموزشی اگر به لحاظ واژگانی تحلیل شود، ترکیبی بسیار دلپسند است و از لحاظ عملیاتی شدن هم اگر اجرایی شود، نتیجه‌اش بسیار خرسند کننده است اما رسیدن به عدالت آموزشی حتی در قرن کنونی به طور کامل میسر نشده و با این که درباره آن زیاد شعار و وعده داده می‌شود ولی آموزش در بسیاری از جوامع هنوز شکل و شمایل طبقاتی دارد.

ضرورت نظارت بر سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی

ضرورت نظارت بر سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی

بحث نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی باید به‌طور جدی دنبال و در این خصوص نظارت شود تا دیگر شاهد نمایش بعضی از فیلم‌ها و سریال‌هایی که با فرهنگ ایرانی - اسلامی ما در تعارض است، نباشیم. در سنوات اخیر به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا، شبکه نمایش‌خانگی با استقبال خوب و مناسبی از سوی مردم روبه‌رو شد.

دلار، اهرم فشار اقتصاد کشورها

دلار، اهرم فشار اقتصاد کشورها

هژمونی دلار بر اقتصاد جهانی به سال ۱۹۴۴ یعنی یک‌سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن سال، کشورها به‌دلیل دست برتر آمریکا در جنگ، متعهد شدند که یک نظام پولی جدید را راه‌اندازی کنند؛ نظام پولی‌ای که به دلار متصل می‌شد. دلار هم با پشتوانه طلا، ارزش‌گذاری می‌شد. بر این اساس، هر یک اُنس معادل ۳۵‌دلار ارزش‌گذاری شد.

ارتباطات؛ هنر مهجور

ارتباطات؛ هنر مهجور

آگاهی، نیاز انسان هر عصری برای زندگی است و این آگاهی را از طریق حواس خود و در ارتباط با محیط پیرامونش به دست می‌آورد. هر اندازه آگاهی انسان افزایش یابد، درک او از موقعیت خود عمیق‌تر و احتمال خطا در تصمیم‌ها و رفتارهایش کمتر می‌شود.

بی‌پناهی در زندگی ویترینی

بی‌پناهی در زندگی ویترینی

خبر، تلخ و تکان‌دهنده بود؛ آرات، پسربچه‌ای که به‌خاطر عضلات سیکس‌پک شکم و حرکات آکروباتیکش می‌شناختیم حالا طبق اعلام باشگاه سپاهان اصفهان در ۱۰سالگی به دلیل تمرینات سنگین ،صفحات رشدش بسته شده و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار اوست.

درونمایه‌های بی‌کتاب سینما؟!

درونمایه‌های بی‌کتاب سینما؟!

خوشبخت‌ترین فرد کسی است که به یکی از «کتاب خوب یا دوستان اهل کتاب» دسترسی داشته باشد.

ترکیه و دوران پساانتخابات

ترکیه و دوران پساانتخابات

انتخابات ریاست‌ جمهوری و پارلمانی ۱۴می‌ ترکیه یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌های تاریخ سیاسی این کشور قلمداد می‌شود.

متهمان پرونده شهید غیرت

متهمان پرونده شهید غیرت

ناگهان مانند بمب صدا کرد، خبر شهادت یک جوانمرد غیور، شهید حمیدرضا الداغی مردی از دیار سربداران که در دفاع از ناموس، سینه‌اش را آماج تیغ و دشنه رذالت و پستی و نامردی قرار داد و تا آخر ایستاد و فصل جدیدی در باب غیرت و شهادت را به نام خود ثبت کرد و جاودانه شد، اما روی دیگر این ماجرا مربوط است به علل و عوامل به‌وجودآمدن چنین صحنه‌های دلخراش و جانسوزی.

یک دستاورد بین‌المللی در عرصه حقوق بشر

یک دستاورد بین‌المللی در عرصه حقوق بشر

برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعلام رئیس شورای حقوق بشر، به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در عصر تغییر اقلیم

بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در عصر تغییر اقلیم

در برهه‌ای که بحث محیط‌زیست و چالش‌های آن و تاب‌آوری در مقابل بحران اقلیمی یک اولویت به‌شمار می‌رود، تمرکز بر مساله سیاست‌گذاری انرژی، بررسی دقیق و یافتن راهکار مناسب هم اهمیتی دوچندان می‌یابد.

بدیهیات اقتباس در دنیای تصویر!

بدیهیات اقتباس در دنیای تصویر!

متن برای هر اثر تصویری، یک عنصر جداناپذیر است. هر اندازه متن نمایشی، بر بنیان قوی‌تری استوار شده باشد، می‌توان آن اثر را یک محصول قابل اتکا برای نمایش دادن و تماشاکردن، دانست.

حرکت طبیعی بورس زیر سایه حاشیه‌ها

حرکت طبیعی بورس زیر سایه حاشیه‌ها

شرایط ریزش بورس در روزهای اخیر به‌گونه‌ای بود که محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس گفت، اگر ریزش بورس ادامه یابد، سازمان بورس اختیار دارد معاملات را متوقف کند. وضعیت روز گذشته بازار سرمایه بی‌ثباتی را نشان می‌داد ، تا حدی که ممکن بود معاملات متوقف شود.

جهان کفر در پی نومیدی در توده‌های مستضعف

جهان کفر در پی نومیدی در توده‌های مستضعف

مال‌ها و زنجیره‌ای‌ها در ایران یکی از کانون‌های گسترده‌ستیز با آموزه‌های اسلام و انقلاب اسلامی در سراسر کشور و مروج فرهنگ مصرف‌گرایی غربگرا و یکی از ابزارهای نه‌تنها اقتصادی بلکه فرهنگی اسلام‌ ستیزی، غربزدگی، اسراف‌کاری، حرص دنیاگرایانه و سیری ناپذیری‌اند.

خودروسازی خصولتی مانع پیشرفت صنعت

خودروسازی خصولتی مانع پیشرفت صنعت

مشکلات صنعت خودرو از جایی آغاز شد که دولت با دخالت مستقیم در تعیین مدیریت و قیمت‌گذاری دستوری، باعث زیان انباشت خودروسازان شد اما مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

پایان بازدارندگی

پایان بازدارندگی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر با تنش‌ها و چالش‌هایی در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو شده که می‌توان گفت در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

2 صفحه

نیازمندی ها