طی روزهای اخیر، نمادها و مصادیق پیروزی جبهه مقاومت در منطقه بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است: از حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب پس از پیروزی بر تروریسم تکفیری تا اثبات چندباره توان موشکی جهاد اسلامی فلسطین در مواجهه با دشمن صهیونیستی.
کد خبر: ۱۴۰۸۸۹۱
نویسنده محمدمهدی ایمانی پور - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

این مصادیق زمانی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد، یک گزاره مشترک را تقویت می‌کند و آن، «قدرت عملیاتی مقاومت» است. بر هیچ کس پوشیده نیست که تصور قبلی آمریکا و رژیم صهیونیستی از مناسبات قدرت در غرب آسیا در سال ۲۰۲۳میلادی، با آنچه طی سال‌های نه چندان دور می‌پنداشتند در تعارض مطلق قرار دارد. بدون شک، زمانی که مقامات آمریکایی و صهیونیستی، در حال تاسیس گروه تروریستی-تکفیری داعش و سوق‌دادن تروریست‌های چندملیتی به حوزه شامات با هدف تبدیل عراق و سوریه به زمین‌های سوخته بودند، تصور نمی‌کردند که باید کمتر از یک دهه دیگر شاهد بازگشت عزتمندانه رئیس جمهور سوریه به نشست اتحادیه عرب باشند!

دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا که تجزیه منطقه بر اساس مولفه‌های قومیتی و مذهبی و ترویج بی‌ثباتی مستمر و مزمن در جای‌جای جهان اسلام را تبدیل به یک فرمول راهبردی در حوزه سیاست خارجی خود کرده بودند، تصور نمی‌کردند که در قبال بسیاری از تحولات منطقه دچار استیصال مطلق شوند. در اینجا سوال مهمی در خصوص نسبت میان جنبه گفتمانی و عملیاتی مقاومت به ذهن خطور می‌کند. سوال اصلی اینجاست که آیا می‌توان میان این دو مقوله، رابطه‌ای «علی -معلولی» در نظر گرفت؟ در این صورت، چگونه می‌توان نسبت میان این دو مقوله را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد؟ واقعیت امر این است که گفتمان مقاومت، جنس مولد دارد و پیروزی‌های عملیاتی و منطقه‌ای مقاومت نیز مولود این گفتمان است. فراموش نکنیم که شکست اکثر محاسبات راهبردی، لجستیکی، نظامی و سیاسی دشمنان در قبال اضلاع جبهه مقاومت، مرهون همین اصالت گفتمانی عمیق است.

اگر ما قدرت عملیاتی جبهه مقاومت را در چارچوبی غیر از گفتمان مقاومت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، در حقیقت یک خروجی یا رفتار را از مصدر آن تفکیک کرده‌ایم. اما قطعا پیروزی‌های نظامی و عملیاتی جبهه مقاومت و رخدادهایی مانند پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی و پیروزی‌های مکرر مقاومت فلسطین بر اشغالگران صهیونیست، جملگی در تثبیت و تبلور گفتمان مقاومت در منطقه و نظام بین‌الملل تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. به عبارت بهتر، پیروزی‌ها و دستاوردهای میدانی و عملیاتی جبهه مقاومت، به طور طبیعی افکار عمومی منطقه و دنیا را متوجه مصدر قدرتمندی می‌سازد که محاسبات اتاق‌های فکر و عملیات غرب را بر هم ریخته و پازل‌های راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی را با یک حرکت هوشمندانه در هم می‌شکند!

یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که در عرصه جهاد تبیین متوجه همه دلسوزان جهان اسلام و منادیان آزادی قدس شریف می‌باشد، تبیین و ترویج گفتمان مقاومت است. گفتمان مقاومت، حکم فرامتنی را دارد که تمامی پدیده‌ها و متعلقات عملیاتی، فکری و فرهنگی مربوط به جبهه مقاومت در بطن آن معنا و مصداق پیدا می‌کند. در این خصوص، باید متوجه اصالت گفتمان مقاومت و تاثیرگذاری شگرف آن بر مناسبات قدرت در منطقه بود. این موضوع باید در مصدریابی پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت و فراتر از آن، آینده‌پژوهی مناسبات منطقه نیز مورددقت و توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها